عصر خودرو

پس از ۹ ماه اتفاق افتاد؛

تغییر کانال قیمت دلار

عصر بازار- دلار در روزهای نیمه تعطیل بازار از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد تا پس از حدود ۹ ماه بتواند بالای کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کند. شاخص ارزی که روز دوشنبه با ۱۲ تومان افزایش تا قیمت ۳ هزار و ۵۹۸ تومان بالا رفته بود، روز پنج‌شنبه ۴ تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت ۳هزار و ۶۰۲ تومان رسید.

تغییر کانال قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با رشد روز آخر، میزان بازدهی هفتگی این ارز به 3/ 0 درصد رسید. به گفته فعالان، تحرکات بازیگران غیررسمی در غیبت نسبی بازیگران رسمی بازار و رشد نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که به رشد روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه کمک کردند. در شرایطی که دلار در روزهای نیمه تعطیل بازار از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که این ارز در آخرین هفته مهرماه به زیر مرز یاد شده بازخواهد گشت. به گفته آنها، افزایش احتمالی عرضه ارز در کنار کاهش اثرگذاری بازیگران غیررسمی از جمله عللی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها شوند. در مقابل، شماری از معامله‌گران باور دارند که وضعیت فنی شاخص ارزی بهبود پیدا کرده است و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش تعداد خریدار در بازار خواهد شد.

    در روزهای انتهایی سومین هفته مهرماه، همسو با افزایش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز کمی از ابتدای کانال یک میلیون و 80 هزار تومان فاصله گرفت. سکه تمام بهار آزادی در سومین روز هفته با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. در ادامه این روند، پنج‌شنبه، سکه هزار تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 86 هزار تومان رسید. با وجود رشد سکه در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه، بازدهی هفتگی این فلز گرانبها منفی باقی ماند و به میزان 2/ 0 درصد ثبت شد. این در حالی است که سکه در دومین هفته مهرماه، افت 5/ 2درصدی را تجربه کرده بود. پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی است که قیمت سکه در بازار داخلی را تحت فشار قرار داده است.

     

    بازگشت از مرز؟

    در روزهای انتهایی هفته گذشته، دلار وارد کانال 3 هزار و 600 تومان شد، با این حال، درباره با ماندن یا نماندن آن در کانال یاد شده میان معامله‌گران دو دستگی در بازار شکل گرفته است. برخی فعالان بازار ارز اعتقاد دارند، قیمت دلار در هفته جاری از مرز 3 هزار و 600 تومان پایین خواهد آمد. به گفته این دسته، در سومین هفته مهرماه، شماری از معامله‌گران غیررسمی با استفاده از تعطیلی نسبی فضای رسمی بازار، توانستند قیمت دلار را وارد کانال بالاتر کنند، ولی با عادی شدن فضای بازار از هفته جاری و از سرگیری معاملات، عرضه ارز در بازار بالا خواهد رفت و قیمت بیشتر به سمت کاهش تمایل نشان خواهد داد. در کنار این، در هفته جاری، احتمال دارد میزان عرضه بازارساز نیز افزایش پیدا کند. به گفته فعالان، در روزهای ابتدایی سومین هفته مهرماه، میزان عرضه بازارساز در بازار متناسب بود و به‌نظر می‌رسید که بازارساز سعی می‌کند تحرکات نوسان گیران ارزی را مدیریت کند. در نتیجه، دسته‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که بازارساز ممکن است رویه یاد شده را در آخرین هفته مهرماه نیز ادامه دهد، عاملی که در کاهشی شدن بازار موثر خواهد بود. همچنین شماری از کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند که در روزهای انتهایی ماه تقاضا به‌طور سنتی در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. به گفته این دسته، در انتهای هر ماه معمولا نقدینگی در بازار کاهش پیدا می‌کند و معامله‌گران به‌دنبال تسویه حساب‌های ماهانه خود هستند.با وجود این، گروهی از فعالان معتقدند، در آخرین هفته مهرماه، برخلاف انتظار سنتی بازار میزان تقاضا افزایش خواهد یافت. این دسته معتقدند به‌دلیل تعطیلی‌های هفته گذشته، بخشی از تقاضا در هفته جاری وارد بازار خواهد شد. در کنار این، به باور افزایشی‌های بازار، هر چقدر از ابتدای پاییز فاصله بگیریم، میزان تقاضا در بازار بالا خواهد رفت و همین موضوع قیمت را تحریک خواهد کرد.

    اهمیت تغییر کانال

    به گفته برخی کارشناسان، تغییر کانال دلار از دو جهت اهمیت دارد. در درجه اول، تغییرات تدریجی قیمت موجب خواهد شد که از فشردگی فنر نوسان کاسته شود و در نتیجه می‌توان آن را به فال نیک گرفت. قیمت دلار در 9 ماه گذشته، افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرد و رشد روز پنج‌شنبه موجب شد بهای این ارز به بالاترین میزان از بهمن 94 برسد. تغییرات محدود یاد شده در حالی رخ داد که از یکسو، میزان تورم کشور در بازه زمانی یاد شده بالا رفت و از سوی دیگر ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز افزایش یافت. حضور پررنگ بازارساز و برخی محدودیت‌های تجاری باقی‌مانده از دوران تحریم از عواملی هستند که منجر به تثبیت نسبی دلار در بازار شدند. به گفته برخی فعالان، برخی محدودیت‌های تجاری باقی‌مانده از دوران تحریم هنوز اجازه نداده‌اند که عرضه و تقاضا بدون مزاحم همدیگر را ملاقات کنند. پس از کاهشی شدن بازار از زمستان 94، از اوایل سال جاری، روند دلار به آرامی افزایشی شد تا اینکه دوباره در اواخر مهر سال جاری به سطح قیمت در بهمن 94 نزدیک شد. تغییرات قیمتی که می‌تواند مانع از در رفتن فنر نوسان شود.با این وجود، افزایش قیمت دلار و شکست سطوح مقاومتی می‌تواند موجب ورود تقاضای سفته‌بازی برخی معامله‌گران ارزی در کوتاه‌مدت شود. در واقع این رشد می‌تواند نوسان ساز نیز باشد. در این شرایط بازارساز ارزی با مدیریت نوسانات می‌تواند گروه یاد شده را دلسرد و مانع از ماندگاری حضور آنها در بازار شود. از سوی دیگر، بازارساز با مدیریت نوسان به جای کنترل قیمت می‌تواند مانع از شوک‌های نوسانی نیز شود.

     

    رشد در غیبت عوامل رسمی

    هفته گذشته بازار ارز دو نیمه متفاوت داشت. در دو روز ابتدای هفته، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، حال آنکه در 2روز بعدی کاری بازار، قیمت مسیر خود را تغییر داد. روز شنبه، شاخص ارزی با 2 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید. در ادامه این روند، روز یکشنبه، دلار 4 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 586 تومان رسید. پس از این، در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه شاخص ارزی دو افزایش قیمت را تجربه کرد و در فضای نیمه تعطیل بازار حتی توانست از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کند. روز دوشنبه، دلار با 12 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 598 تومان رسید. رشد نرخ حواله درهم و افزایش تقاضا دو عاملی بودند که زمینه‌ساز رشد شدند.

    روز دوشنبه تقاضا به اندازه‌ای بالا بود که برخی از صرافی‌های بانکی تا ساعت 18 اقدام به عرضه ارز کردند. این در حالی بود که معمولا عرضه ارز این گروه تا ساعت 16 بعدازظهر ادامه داشت. روز پنج‌شنبه، دلار 4 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و با عبور از مرز 3 هزار و 600 تومان به قیمت 3 هزار و 602 تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که در ابتدای روز، معامله‌گران غیررسمی تا قیمت 3 هزار و 610 تومان قیمت را بالا برده بودند، ولی با حضور بازارساز قیمت از سقف روزانه پایین آمد. رشد دلار در بازار داخلی در حالی رخ داد که در اواخر هفته گذشته شاخص دلار در بازارهای جهانی نیز به بالاترین ارزش در هفت ماه گذشته رسید.

    برچسب ها