عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مهم ترین رویدادهای هفته گذشته به شرح زیر می باشد:

    موفقیت طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

     عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس طی هفته گذشته به دستور وزیر کشاورزی برای عرضه کالای اساسی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مزیت های زیادی برای معامله کالاهای اساسی در بورس کالا وجود دارد زیرا بورس باعث شفاف شدن قیمت ها و کمرنگ شدن فعالیت دلالان می شود.

    وی درباره عرضه محصولات کشاورزی در بورس و جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت: یکی از راهکارهای کمک به بخش کشاورزی، شفاف سازی و نظامند کردن بازار است که در این خصوص باید از ابزار بورس کالا کمک گرفته شود؛ در این راستا مجلس در ماده 33 قانون افزایش بهره ‌وری این اختیار را به دولت داده غیر از خرید تضمینی از قیمت تضمینی استفاده کند که این موضوع ابزار جدیدی را برای رسیدن به اهدافش تعیین کرده است.

    به گفته وی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، راهکار مناسبی برای اصلاح بازار محصولات کشاورزی و شفاف سازی قیمت هاست که این طرح با موفقیت در بورس کالا در جریان است؛ در این بین عمل کردن دولت به تعهداتش در قبال کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    بورس کالا عصای دست فعالان صنعت فولاد

    براساس گفته های دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در هفته اخیر، بورس کالا طی سال های گذشته توانسته با ساز و کارهای خود مشکلات مکانیسم فروش و قیمت گذاری شرکت های فولادی را برطرف کند و به تازگی نیز با طراحی ابزارهای مالی درصدد تسهیل تامین مالی تولیدکنندگان بوده که شرکت های فولادی می توانند از این مسیر سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

    رسول خلیفه سلطان به معامله محصولات فولادی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا بستر مناسبی برای معامله محصولات شرکت هایی است که خرید و فروش روزمره و زیاد دارند؛ همچنین بورس کالا توانسته شرکت ها و مصرف کنندگان بزرگ که عملا به برگزاری مناقصه در معاملات بزرگ الزام دارند را نجات داده تا آنها به صورت شفاف خرید و فروش کنند.

    رضایت کشاورزان از سیاست قیمت تضمینی

    از سویی معاون شرکت پشتیبانی امور دام نیز در هفته اخیر از رضایت 90 درصدی کشاورزان از طرح قیمت تضمینی جوی دامی کل کشور در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون950 هزار تن از محصول جو با میانگین قیمتی هفت هزار ریال در بورس کالا به فروش رفت و 70 درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شد.

    عباس والوزی با بیان اینکه کاهش بار مالی دولت و پرداخت سریع مطالبات کشاورزان از مزایای اصلی اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالاست، افزود: قیمت تضمینی جو در سال گذشته به صورت آزمایشی فقط در استان کرمانشاه اجرایی شد.

    وی اضافه کرد: امسال نیز برای نخستین بار جوی کل کشور در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی عرضه شد که اجرای آن موفقیت آمیز و رضایت بخش بوده است.

    رشد 27درصدی حجم معاملات تالار انزلی

    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی طی هفته گذشته از افزایش 27درصدی ارزش معاملات بورس کالای این منطقه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال اخیر خبرداد.

    وحید طالب پور با اعلام این خبر اظهار کرد:از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور افزون بر 269 میلیارد ریال معامله در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در منطقه آزاد انزلی انجام شده که این مقدار درمدت مشابه سال گذشته رقمی برابر با 212 میلیارد ریال بود.

    وی افزود: در این مدت حجم معاملات صورت گرفته در منطقه آزاد انزلی 22هزار و 601 تن بوده که در مقایسه با 17هزار و 714 تن شش ماهه نخست سال گذشته بیانگر رشد 26 درصدی حجم کالاهای معامله شده دراین منطقه است.

    شرکت ها در صف تامین مالی از بورس کالا

    علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای انتشار بیش از 300میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد جدید خبر داد و گفت: در جدید ترین اقدام، انتشار 200میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد پارازایلین از سوی شرکت پتروشیمی نوری و همچنین انتشار اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد ذوب آهن اصفهان به ارزش 100میلیارد تومان در دستور کار بورس کالا قرار گرفته است.

    لزوم عرضه گندم در بورس کالا

    رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: عرضه گندم در بورس کالا به دولت کمک می کند تا گندم کیفی را مطابق با استاندارد و ضوابط خریداری کند.

    مژگان خانلو افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده بالای گندم داخلی و عدم تناسب آن با نرخ جهانی مهمترین مشکل برای عرضه آن در بورس کالای کشاورزی است و به منظور تقویت نقش بخش خصوصی در خرید و فروش گندم و کاهش بار مالی مورد نیاز برای تامین نقدینگی خرید تضمینی محصول مزبور باید با تعریف ساز و کارهای لازم و مناسب، امکان عرضه گندم را در بورس کالای کشاورزی فراهم و تسهیل گردد.

    برچسب ها