عصر خودرو

بازار سرمایه همچنان در انتظار لغو تحریم‌ها

عصر بازار: بازار سرمایه همچنان منتظر تأثیر واقعی رفع تحریم های بین المللی بر اقتصاد کشور است.

بازار سرمایه همچنان در انتظار لغو تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه در هفته‌های گذشته بیان کرد: بورس تهران بعد از رکود متوالی در چند هفته اخیر، این هفته معاملاتی خود را با روند دیگری آغاز کرد و با افزایش نسبی قیمت ها مواجه شد؛ به طوری که با مثبت شدن قیمت اغلب شرکت های حاضر در بورس، شاخص کل بورس هم رشد کرد و به نیمه 64 هزار واحدی رسید.

    وی در این باره افزود: روند صعودی بورس تهران در حالی در اولین روز معاملاتی هفته آغاز شد که در هفته گذشته شاخص بورس افت تقریبا هزار واحدی را تجربه کرده و بازدهی منفی تری را ثبت کرده بود.

    گیوکی با اشاره به افزایش عرضه و تقاضا در بازار یادآور شد: همچنین در معاملات اولین روز این هفته تقاضای خرید و فروش در بین حقیقی ها افزایش پیدا کرده .که از عمده دلایل افزایش نسبی شاخص در آغاز هفته می توان به افزایش بهای جهانی نفت اشاره کرد.

    فعال بازار سرمایه تاثیر پذیری روند بازار ار قیمت‌های جهانی گفت:در واقع بازار سرمایه  اندکی تحت تاثیر بازگشت قیمت‌ها در بازار جهانی قرار گرفته و شاخص در برخی روزها به طور آهسته وارد مدار صعودی شد.با این حال نباید اتفاقاتی که پیش روی بازاراست را ندیده گرفت،بلکه باید به این نکته توجه داشت که درحال نزدیک شدن به اعلام نظر و نتیجه نهایی کنگره آمریکا در رابطه با مذاکرات ایران و گروه 1+5 هستیم و اعلام نتیجه قطعا بر رفتار بازار به صورت مقطعی و چند روزه تاثیر خواهد گذاشت.

    وی در توضیح کاهش حجم و ارزش معاملات اظهار داشت: اما متاسفانه در حال حاضر با کسر کردن حجم و ارزش معاملات بلوکی ازحجم کلی معاملات ، به عدد ناچیز و اندکی می رسیم که نشان از کاهش شدیدحجم معاملات وهمچنین نبود نقدینگی در بورس می باشد و به نظر می رسد که بازار سرمایه نیز منتظر تأثیر واقعی رفع تحریم های بین المللی بر اقتصاد کشور است و تا زمانیکه این امر مهم اتفاق نیافتد به حرکت سینوسی خود در دامنه های پایین  ادامه خواهد داد.

    گیوکی در ادامه تصریح کرد: این رفتار بازار در حالی است که بازار با افزایش ریسک خود سرمایه گذاران ریسک گریز خود را از دست داده و در صورتی که چشم انداز بهتری نتوان برای بورس متصور بود شاهد کاهش بیشتر مولفه هایی همچون حجم معاملات،ارزش معاملات و... خواهیم بود به انضمام این که  فشار بر نمادها در نیمه دوم سال بیشتر خواهد شد زیرا به مراتب در نیمه دوم سال با کمبود سوخت،فصل مجامع شرکت ها و گزارشات شش ماهه و ارائه بودجه شرکتها مواجه هستیم،همچنین ارائه بودجه کل کشور در اواخر دومین ماه پاییز بر صنایع بی تاثیر نخواهد بود.

    فعال بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: از دیگر دلایلی که می تواند بازار سهام را با فشار عرضه روبرو کند اتمام سال مالی برخی شرکتهای کارگزاری در پایان شهریور است زیرا اعتبارات کارگزاری ها معمولا در پایان این ماه صفر می شود و عرضه ها در روز پایانی ماه شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

    برچسب ها