عصر خودرو

ایران آماده واردات ۵۰۰ مگاوات برق از روسیه شد

عصر بازار- با بهره‌برداری ۲ پروژه جدید، زیرساخت‌های توسعه مبادلات برقی با جمهوری آذربایجان و حتی واردات ۵۰۰ مگاوات برق از روسیه فراهم شد.

ایران آماده واردات ۵۰۰ مگاوات برق از روسیه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از امضای سند تجاری‌سازی و تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان در زمستان سال 94، برای نخستین بار تابستان امسال شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان به طور رسمی به یکدیگر متصل شد.

    بر این اساس، به دنبال توافق و هماهنگی شرکت‌های توانیر ایران و «آذر انرژی» جمهوری آذربایجان، شبکه برق دو کشور همسایه در روزهای پایانی مردادماه امسال به یکدیگر متصل و به صورت آزمایشی امکان تبادل 90 مگاوات برق بین دو کشور فراهم شد.

    هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو درباره جزئیات اتصال شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان مردادماه امسال، گفته بود: در طول سال‌های گذشته زیرساخت انجام این طرح با احداث یک خط انتقال 230 کیلوولت و طول 51 کیلومتر آماده شده بود و از مردادماه تبادل برق به ‌صورت آزمایشی با حدود 90 مگاوات ظرفیت به سمت ایران برقرار شد.

    با این وجود، یکی از مهمترین اهداف اتصال شبکه برق با جمهوری آذربایجان علاوه بر تبادل برق با آذری‌ها، فراهم‌سازی و ایجاد زیرساخت اتصال شبکه برق ایران به روسیه است.

    ایران و روسیه از حدود سه سال قبل مذاکراتی را به منظور تبادل 500 مگاوات انجام داده و حتی تفاهم‌نامه‌ای بین «حمید چیت چیان» وزیر نیروی ایران و «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در تهران مبادله شده است. هفته جاری نیز با بهره‌برداری 2 پروژه جدید، زیرساخت‌های توسعه مبادلات برقی با جمهوری آذربایجان و حتی واردات 500 مگاوات برق از روسیه فراهم شد.

    حسین صبوری، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به بهره‌برداری از طرح توسعه بخش 230 و 330 کیلوولت پست برق «پارس‌آباد مغان»، گفت: مهمترین هدف از بهره‌برداری این پروژه‌ها افزایش مبادله انرژی با جمهوری آذربایجان به میزان 500 مگاوات بوده که هم اکنون تکمیل و راه‌اندازی شده است.

    در همین حال حمید چیت چیان، وزیر نیرو به تازگی با بیان اینکه پروژه اتصال شبکه برق کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه که به نفع هر چهار کشور خواهد بود، تاکید کرده است: با توجه به اینکه پیک مصرف برق جمهوری آذربایجان و روسیه و گرجستان در زمستان و پیک مصرف برق ایران در تابستان است، ضمن تبادل برق می‌توانیم در تابستان واردکننده برق از آذربایجان، روسیه و گرجستان و در زمستان صادرکننده برق به این کشورها باشیم و هزینه احداث نیروگاه‌های جدید را کاهش دهیم.

    برچسب ها