عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

فشارهای بخش‌خصوصی ایران در لغو تحریم‌های دلاری نقش داشت

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به ارزیابی لغو تحریم های دلاری ایران و تاثیر آن در مبادلات و روابط تجاری ایران با سایر کشورها پرداخت و تصریح کرد که فشار فعالان بخش خصوصی ایران به شرکای اقتصادی خود، آمریکا را مجبور کرد مبادلات دلاری را برای ایران در خارج از مرزهای آمریکا آزاد کند.

فشارهای بخش‌خصوصی ایران در لغو تحریم‌های دلاری نقش داشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رضا پدیدار گفت: این اقدام وزارت خزانه داری آمریکا را می توان از طرفی یک رویکرد و از طرف دیگر هم یک ترفند از سوی حزب دموکرات آمریکا دانست.

    وی ادامه داد: این اقدام در حقیقت یک استراتژی سیاسی و حزبی است که در این مقطع زمانی در حال رقم خوردن است.

    پدیدار افزود: مسئله مهمی در این زمینه وجود داشت و آن اینکه اروپایی ها بعد از برجام با ایران رفت و آمد و ارتباط زیادی داشتند و بر اساس آمارهایی که توسط اتاق های بازرگانی ارائه می شود بیش از 160 هیات رسمی اقتصادی از طرف اروپا به ایران آمد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: مهمترین موضوعی که برای این هیات های اقتصادی در اجرای قراردادها و خواست های طرفین برای انجام فعالیت اقتصادی اهمیت داشت مسئله مالی بود و هیات های اقتصادی دیدند اگر مسائل مالی حل نشود نمی توانند هیچ راهبردی داشته باشند.

    پدیدار ادامه داد: به همین دلیل فشاری از طرف اروپایی ها به ویژه از سوی اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اروپا (OECD) روی آمریکا آمد که بر اساس توافق باید تحریم ها برداشته می شده است اما هنوز تحریم های مالی مانده است و به هر حال آمریکا هم با این اقدام می خواهد یک بهره برداری سیاسی انجام دهد و از طرفی هم به دنبال این است که پاسخ اروپا را بدهد و به اروپایی ها بگوید که دیگر آمریکا سد راهی نیست که شما بخواهید با ایرانی ها قرارداد ببندید و خارج از مرزهای آمریکا مبادلات پولی داشته باشید.

    وی افزود: بخش دیگر این مسئله هم فشاری بود که فعالان اقتصادی در تشکل ها و به خصوص در پارلمان بخش خصوصی به دولت وارد کرد تا در مذاکرات خود مستقیما به هیات های خارجی اعلام کند که شما  بیشتر دارید نمایش بازی می کنید و اینکه ما خودمان را با واقعیت ها تطبیق دادیم ولی شما خودتان را با واقعیت ها تطبیق ندادید و دارید بازی سیاسی می کنید.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: به هر حال مجموعه هجمه ها و فشارهایی که از طرف بخش خصوصی ایران و به ویژه پارلمان بخش خصوصی به سمت شرکای خودش در خارج کشور در نقاط مختلف به خصوص در آسیا و اروپا آمد، دولت آمریکا را واداشت که مبادلات پولی ایران را با دلار در خارج از مرزهای آمریکا آزاد کند.

    وی تصریح کرد: این تصمیم می تواند به عنوان یک ترفند سیاسی در انتخابات آمریکا برای حزب دموکرات استفاده شود اما در عین حال برای ما هم رویکرد مثبتی است که توانستیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم.

    برچسب ها