عصر خودرو

عقب‌نشینی آمریکا در تجارت بین‌المللی ایران

عصر بازار- یک کارشناس مسائل اقتصادی حذف تحریم دلار را سومین پیروزی برجام دانست و گفت: رفع این تحریم از سوی خزانه داری آمریکا عقب نشینی این کشور در قبال برجام را تعبیر می‌کند.

عقب‌نشینی آمریکا در تجارت بین‌المللی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، محمدحسین ادیب با بیان اینکه حذف تحریم دلاری یکی دیگر از دستاوردهای برجام است، افزود: برچیده شدن تحریم‌های دلاری سومین پیروزی ایران و عقب نشینی آمریکا پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای بود.

    وی ادامه داد: صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا طی 3 ماه اخیر مبنی بر بلامانع بودن مبادلات هر میزان بشکه نفت ایران یکی از تحولات مثبت سیاسی-اقتصادی منطقه بود.

    این عضو هیات علمی دانشگاه اقتصاد، افزود: در وضعیت موجود اگر گاز بر اساس ارزش حرارتی نفت محاسبه شود، روزانه در ایران معادل 7 میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌شود که این میزان حدود 50 هزار بشکه بیشتر از قبل از تحریم‌ها است.
    ادیب دومین پیروزی پس از برجام را عقب نشینی عربستان از مواضع غیر منطقی خود دانست و گفت: به رسمیت شناختن مواضع نفتی ایران در اوپک و عقب نشینی عربستان یکی دیگر از نتایج مطلوب برجام بود که احقاق آن در پیشبرد اهداف سیاسی- اقتصادی کشورمان تاثیر بسزایی داشته است.

    این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: اطلاعیه خزانه‌داری آمریکا درباره آغاز معاملات دلاری نفت ایران سومین دستاورد برجام است، مذاکرات برجام ناظر به لغو محدودیت در این حوزه نبود، فروش نفت ایران بر اساس مصوبات برجام با محدودیت فروش بر مبنای دلار مواجه بود که ابلاغ آیین نامه خزانه‌داری آمریکا در این خصوص محدودیت‌ها را شکسته است.

    برچسب ها