عصر خودرو

به دنبال پذیره‌نویسی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره و مرابحه رقم خورد؛

توسعه بازار بدهی در فرابورس ایران

عصر بازار- در هفته‌ گذشته که تنها با سه روز معاملاتی همراه بود، تعداد ۶۱۲ میلیون ورقه در ۹۵ هزار دفعه در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۱۴ هزار و ۶۲ میلیارد ریال بود.

توسعه بازار بدهی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، هفته گذشته شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 12 واحدی همراه شد و در روز دوشنبه به ارتفاع 823 واحدی رسید. در همین حال ارزش بازار نیز رشد بیش از 5 هزار میلیارد ریالی را تجربه کرد تا رقم 974 هزار و 578 میلیارد ریال را در آخرین روز کاری هفته به ثبت برساند.

    در میان بازارهای فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی بهترین عملکرد هفتگی را شاهد بود. در این بازار 20 میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 237 میلیارد ریال معامله شد که از رشد 45 و 384 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت داشت.

    به ترتیب در بازارهای سهام شامل بازار اول، دوم و پایه نیز تعداد 88، 327 و 177 میلیون سهم مورد مبادله قرار گرفت که به ترتیب با ارزش 197، 1238 و 390 میلیارد ریالی همراه بود.

    در همین حال دادوستد 12 میلیون ورقه بدهی به ارزش 12 هزار و 15 میلیارد ریال، ماحصل نقل و انتقالات صورت گرفته در اوراق بدهی فرابورس ایران بود. ارقام مربوط به حجم و ارزش این اوراق، رشد بیش از 400 درصدی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند که بخش عمده این صعود نتیجه دو پذیره‌نویسی اوراق اجاره لوتوس پارسیان و اوراق مرابحه گندم در بازار ابزارهای نوین مالی بود.

    ارزش اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان به میزان 480 میلیارد ریال و اوراق مرابحه گندم به میزان 10 هزار میلیارد ریال بود که به ترتیب سود 16 و 20 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه خواهند داشت. به این ترتیب با آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره و مرابحه‌ای که هفته گذشته در فرابورس ایران صورت گرفت، شاهد توسعه بیش از پیش بازار بدهی در این رکن بازار سرمایه هستیم که در راستای پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور رقم خورد.

    از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز با ارزش معاملاتی به اندازه 122 و 100 میلیارد ریال در این هفته روبه‌رو شدند که اگرچه در مقیاس هفتگی با ریزش همراه بود، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 368 و 25 درصدی را تجربه کردند.

    صنایع پیشرو معاملات

    هفته پیش گروه پالایشی‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و نیز گروه فلزات اساسی در پی معاملاتی به ارزش 242، 204 و 201 میلیارد ریال، بالاترین سهم از ارزش معاملات خرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) را به خود اختصاص دادند. گروه پالایشی‌ها سهم 17 درصدی و دو گروه دیگر نیز سهم 14 درصدی را از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس در اختیار گرفتند.

    برچسب ها