عصر خودرو

اقتصادهایی که از کاهش بهای نفت نفع کردند

عصر بازار- نوسان قیمت نفت،علاوه بر آنکه بدهی های مالی بزرگی بر دوش اقتصادهایی مثل عربستان گذاشت،برخی اقتصادهای کوچک را نیز دچار مشکلات بسیار کرد.

اقتصادهایی که از کاهش بهای نفت نفع کردند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، وزارت دارایی عربستان طی بیانیه‌ای ازتصمیم دولت عربستان برای فروش اولین مرحله از اوراق قرضه این کشور خبرداد. براساس اعلام عربستان، میزان بدهی‌های این کشور به 73 میلیارد دلار رسیده است.

    بدهی‌های عربستان سعودی ظرف 20 ماه از 44.3 میلیارد ریال سعودی تا اواخر ماه آگوست گذشته به حدود 274 میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که وزارت دارایی عربستان  جلساتی را با بانک‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی برگزار کرده تا از آنها بخواهد، برای ارائه اولین طرح فروش اوراق قرضه بر مبنای دلار برنامه‌ریزی کنند.

    بر خلاف آنچه تصور می شود، کشورهایی که غول های نفتی دنیا به شمار می روند، آسیب پذیران اصلی کاهش بهای نفت نیستند، کشورهای کوچکی از جمله آنگولا، کلمبیا، گابون، نیجریه، ترینیداد و توباگو از جمله کشورهای کوچکی هستند که وابستگی بالایی به درآمد های نفتی خود دارند و با کاهش بهای نفت لطمه سنگینی دریافت کرده اند.

    البته برخی کشورها هم مثل کلمبیا که صادر کننده روزانه یک میلیون بشکه نفت است ، در همه سال ها با سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی توانسته از فشار کاهش بهای نفت مصون بماند و با وجود کاهش چشمگیر درآمدهای خود، حالا بخش های دیگر اقتصاد خود را فعال کرده است.

    برچسب ها