عصر خودرو

صادرات نفت ایران به سریلانکا کماکان متوقف است

عصر بازار- با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آغاز دوره پسابرجام، شرکت ملی نفت از ادامه توقف صادرات نفت ایران به سریلانکا به عنوان یکی از بازارهای سنتی نفت کشور در آسیا خبر می‌دهد.

صادرات نفت ایران به سریلانکا کماکان متوقف است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سریلانکا یکی از مشتریان سننتی نفت‌خام ایران در دوران پس از اعمال اتحریم‌ها بود؛ به طوری‌که تقریبا 100 درصد نفت مورد نیاز این کشور آسیایی توسط ایران تامین می‌شد و حتی طراحی تنها پالایشگاه نفت این کشور، بر اساس مشخصات نفت خام ایران انجام شده است.

    کل نیاز نفت خام سریلانکا حدود 45 تا 50 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و این کشور آسیایی، تنها یک پالایشگاه نفت با ظرفیت حدود 40 تا 45 هزار بشکه در روز به نام «سیلان» در اختیار دارد. این در حالی است که تا پیش از اعمال تحریم‌های غیرقانونی غرب، به طور متوسط روزانه حدود 40 تا 45 هزار بشکه نفت ایران توسط این کشور آسیایی وارد می‌شود.

    با این وجود، پس از اعمال تحریم‌ها فروش نفت خام ایران به سریلانکا متوقف و نفت خام کشورهایی همچون عربستان سعودی و عمان در پالایشگاه نفت سیلان این کشور آسیایی جایگزین شد.

    با گذشت نزدیک به 10 ماه از آغاز دوره پسابرجام در حالی حجم فروش طلای سیاه ایران به کشورهای مختلف آسیایی همچون هند، ژاپن، کره جنوبی و چین با افزایش همراه شده که هنوز صادرات نفت ایران به سریلانکا آغاز نشده است.

    سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تائید توقف فروش نفت ایران به سریلانکا، گفت: به دلیل برخی از مشکلات بانکی فروش نفت به این کشور آسیایی از سرگرفته نشده است.

    این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، تاکید کرد: با این وجود مذاکرات با سریلانکا و برخی از بانک‌ها در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود به زودی این کشور هم، به لیست مشتریان نفت ایران اضافه شود.

    قمصری، اردیبهشت ماه امسال در گفتگو با مهر با بیان اینکه تاکنون صادرات نفت خام ایران به سریلانکا آغاز نشده است، گفته بود: اما مدیران دفتر سنگاپور شرکت ملی نفت ایران، گفتگوها با مقامات پالایشگاه «سیلان سریلانکا» را برای فروش و ازسرگیری صادرات نفت خام آغاز کرده‌اند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مذاکرات فروش نفت در سطح کارشناسی بین مقامات دو شرکت در حال انجام است، تاکید کرده بود: کیفیت نفت خام ایران می‌تواند نیازهای پالایشگاه «سیلان» سریلانکا را به طور کامل تامین کند.

    از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران مردادماه امسال در حاشیه گفتگو با «چاندیما وراکودی» وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا با بیان اینکه این کشور آسیایی از شرکای خوب تجاری ایران در بخش نفت و پتروشیمی است، گفته بود: ایران علاقمند به توسعه همکاری‌ها با سریلانکا است.

    در همین حال سوسیل پریماجایانتا، وزیر نفت سریلانکا پس از جایگزین کردن نفت عربستان با نفت وارداتی از ایران، گفته بود: استفاده از نفت عربستان در پالایشگاه‌های این کشور، باعث کاهش تولید بنزین سریلانکا شده است.

    وزیر نفت سریلانکا همچنین تاکید کرده بود: گوگرد موجود در نفت عربستان نسبت به نفت ایران بیشتر است و زمانی که پنج‌هزار تن نفت خام ایران را پالایش می‌کردیم، معمولا 1200 تن گازوئیل و 1250 تن بنزین بدست می‌آوردیم و مابقی تبدیل به نفت سفید و نفت کوره می‌شد؛ اما از نفت عربستان حدود 1400 تن گازوئیل و تنها 600 تن بنزین به دست می‌آوریم.

    برچسب ها