عصر خودرو

یک رکورد تازه برای راه اندازی سکوی گاز

عصر بازار- سکوی ١٩A با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به بهره برداری رسید.

یک رکورد تازه برای راه اندازی سکوی گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با اشاره به ثبت رکورد 84 روز از زمان نصب سکو تا بهره برداری آن (دوشنبه٬ 19 مهرماه) گفت: این رکورد کوتاه ترین زمان ممکن از مرحله نصب تا راه اندازی است.

    مسعودی عنوان کرد: اجرای عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی این سکو با تکیه بر دانش و توان شرکت های ایرانی و بر اساس اجرای دقیق موازین ایمنی، نشانگر بلوغ توانمندی های فنی و مدیریتی در راهبری ساخت سازه های دریایی از سوی متخصصان داخلی است.
    با راه اندازی کامل فاز 19 پارس جنوبی امکان برداشت روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از  این فاز امکان پذیر می شود. اردیبهشت ماه و تیرماه امسال٬ ردیف های یک و چهار شیرین سازی پالایشگاه این فاز با ظرفیت روزانه یک میلیارد فوت مکعب از طریق سکوی اقماری ( SPD٢) و ١٩C به بهره برداری رسید.
    مجری فاز ١٩ پارس جنوبی اعلام کرد: ردیف ٣ شیرین سازی پالایشگاه این طرح آمادگی کامل دریافت گاز سکوی ١٩A را دارد و هم اکنون نیز همراه با 2 ردیف دیگر شیرین سازی، گاز ترش بخش فراساحل را پالایش و به خط سراسری تزریق می کند.
    به گفته مسعودی، در حال حاضر روزانه حدود ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از بخش سکوهای فاز ١٩ برداشت و پس از ورود به پالایشگاه و انجام مراحل شیرین سازی،٢٢ میلیون مترمکعب گاز فراورش شده به خط سراسری تزریق می شود.
    بر اساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس٬ پیش بینی می شود٬ پس از رسیدن به شرایط پایدار، روزانه ١٤ میلیون متر مکعب گاز سکوی ١٩A تولید و برای پالایش به پالایشگاه خشکی فاز ١٩ منتقل شود.
    با تثبیت شرایط برداشت گاز از سکوی ١٩A ، ظرفیت تولید گاز در این طرح به حدود روزانه ٤٢ میلیون متر مکعب معادل یک و نیم فاز استاندارد برسد.

    برچسب ها