عصر خودرو

رویکرد جدید به «قراردادهای کار»؛

نوبل اقتصادی چرا به هولمستروم و هارت اعطا شد؟

عصر بازار- اولیور هارت انگلیسی و بنگت هولمستورم فنلاندی به دلیل کمک به درک مسائل اقتصادی مانند پرداخت مبتنی بر عملکرد برای مدیران ارشد، دیروز به‌طور مشترک بعنوان برنده جایزه نوبل اقتصادی معرفی شدند.

نوبل اقتصادی چرا به هولمستروم و هارت اعطا شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، آکادمی سلطنتی سوئد که برندگان این جایزه 8 میلیون کرونی (معادل 928 هزار دلار) را اعلام می‌کرد، بیان کرده است: «کار آن‌ها بنیان و اساس فکری برای ایجاد سیاست‌ها و موسسه‌هایی از قانون ورشکستگی گرفته تا قانون اساسی سیاسی، در بسیاری از مناطق است.»

    هارت روی این موضوع کار کرده کهچه شرکت‌هایی باید ادغام‌ شوند، ترکیب مناسب مؤسسات مالی چیست، و اینکه موسسه‌های مختلف مانند مدارس دقیقاً در چه زمانی باید خصوصی‌سازی شوند. کار هولمستورم نیز به چگونگی تدوین و فرمول‌بندی کردن قرار داد برای مدیران کمک می‌کند.

    تحقیقات این دو اقتصاددان و تلاش‌هایشان برای تدوین تئوری قرارداد این مسئله را روشن می‌کند که چگونه قراردادها به مردم کمک می‌کند که منافع متضاد خود را در قراردادهای مشترک تنظیم کنند. این روابط قراردادی می‌تواند در همه عرصه‌ها از پاداش مدیران گرفته تا کسورات و سهم بیمه پرداختی برای قراردادهای بیمه مورد استفاده قرار گیرد. آکادمی سلطنتی سوئد در این باره گفته است: «ابزار نظری جدید ارائه‌شده توسط هارت و هولمستورم، برای درک درست از قراردادها در زندگی واقعی و همچنین مؤسسات به‌خوبی به کار آمده و بسیار باارزش است و همچنین مشکلات بالقوه در طراحی قراردادها را حل می‌کند.»

    بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، هر دو این افراد استادان اقتصاد در دانشگاه‌های کمبریج و ماساچوست هستند. هارت که متولد لندن است یک شهروند آمریکایی است که در دانشگاه هاروارد کار می‌کند و هولمستورم نیز که شهروند فنلاند است در موسسه تکنولوژی ماساچوست کار می‌کند و استاد در دانشکده تحصیلات تکمیلی نورـ وسترن در رشته مدیریت است. هولمستورم همچنین در هیئت مدیره شرکت فنلاندی تلفن همراه، نوکیا، نیز فعالیت دارد. هولمستورم در دهه 1970 نشان داده بود که چگونه یک اصل، برای مثال سهامداران یک شرکت باید قراردادی بهینه را برای یک عامل مانند مدیر عامل شرکت طراحی کنند. آکادمی سلطنتی سوئد در این باره بیان کرده است: «او اصل «ارزشمندی» را نشان داد و بیان کرده است که پرداخت‌های مالی به یک عامل اعم از مدیر عامل و یا سایر کارکنان باید چگونه با میزان کارکرد او و انگیزه‌هایش مرتبط باشد.» هارت نیز در میانه دهه 1980کمکی بنیادی به شناخت شاخه جدیدی از تئوری قرارداد کرده است. یافته‌های او در خصوص «قراردادهای ناقص» زوایای پنهان و بررسی نشده در کنترل کسب‌وکار و همچنین مالکیت را روشن می‌سازد.

    برچسب ها