عصر خودرو

شرکت های ژاپنی به بازار ایران باز می گردند

عصر بازار- تازه ترین بررسی ها حاکی است که به دنبال اجرای «برجام» و توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، شرکت های ژاپنی عزم خود را برای حضور قوی و گسترده در بازار کشورمان جزم کرده اند.

شرکت های ژاپنی به بازار ایران باز می گردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شرکت های ژاپنی خاطرنشان کرده اند که از دیرباز به بازار ایران علاقه مند بوده اند و با فراهم شدن فرصت های بازرگانی در این کشور به دنبال تقویت مناسبات بازرگانی با تهران هستند.

    در نمایشگاه بین المللی صنایع نیز که اخیرا در ایران گشایش یافت صدها شرکت خارجی از جمله 30 شرکت ژاپنی در کنار شرکت های آلمانی و چینی حضور چشمگیری داشتند.
    تارنمای «نیکی» ژاپن با اشاره به همین حضور می نویسد: به طور حتم بازرگانان و شرکت های تجاری ژاپن رقبای سرسختی پیش روی خود دارند اما بازار ایران آنقدر جذاب هست که لازم باشد با رقبا مصاف کرد.
    «توکیو انجینیرینگ» از شرکت های مطرح ژاپنی، خاطرنشان کرده است که به دنبال انتقال زیرساخت های پیشرفته به ایران و تاسیس کارخانه های کود شیمیایی و طرح های مهندسی پایه و یک حضور بسیار گسترده و عظیم در ایران است.
    شرکت مهندسی «جی اف یی» این کشور هم می گوید که به دنبال ایجاد کارخانه برق است که در واقع از تبدیل ضایعات نیرو تولید می کند و برای تاسیس چنین طرحی در ایران یک سرمایه گذاری 96 میلیون دلاری را تامین خواهد کرد و تا سال 2020 میلادی احتمالا این هدف محقق خواهد شد.
    شرکت «پادیکو» در توکیو برآورد کرده است که ایران در یک دهه آینده به حدود یکهزار و 500 واگن مترو نیاز خواهد داشت و اکنون در حال مطالعه برای همکاری با تهران در این زمینه است اما چون چینی ها از دوران تحریم، حضور گسترده تری در بازار ایران داشته اند، رقابت با آنان بسیار تنگاتنگ است.
    شرکت های ژاپنی به گزارش نشریه «نیکی»، ابراز امیدواری کرده اند که چالش اصلی آنها مبنی بر معاملات دلاری با ایران حل و فصل شود تا آنها با آزادی عمل بیشتری در این بازار فعال شوند و به هر صورت اکنون آنها عزمی راسخ برای همکاری با ایران دارند.
    گفتنی است، پیش از اعمال تحریم های گسترده علیه ایران در سال 2012، ژاپن از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و پس از توافق هسته ای توکیو از تمایل گسترده خود به مشارکت در طرحهای نفتی، صنعتی و زیرساختی در کشورمان خبر داده است.
    پس از انقلاب اسلامی، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور گسترش چشمگیری یافت و در سال 2006 از مرز ٣ میلیارد دلار عبور کرد. با این حال پررنگ شدن حضور چین در بازار ایران باعث شد حضور ژاپنی ها در کشورمان کمرنگ شود، اما به تازگی و در ادامه سفر هیات های تجاری خارجی به ایران، ژاپنی ها هم برای این کار پیش قدم شده اند.

    برچسب ها