عصر خودرو

رییس خانه اقتصاد ایران مطرح کرد:

تسهیل در روند حضور سرمایه گذاران خارجی با آزادی دلار

عصر بازار- رییس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی تلاش خود را برای باز گرداندن وضعیت عادی به اقتصاد کشور را بیشتر کنند، گفت:با گشایشی که در معاملات ارزی و نقل و انتقالات دلار صورت گرفته است در آینده حضور سرمایه گذاران خارجی به کشور را تسهیل خوهد کرد.

تسهیل در روند حضور سرمایه گذاران خارجی با آزادی دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصر اعتبار، درباره انجام مبادلات دلاری بانک ها خارجی با ایران که پیش از این ممنوع بودو در حال حاضر این ممنوعیت برداشته شده است، گفت: یک فرمول تبادل ارز بین بانک های دنیا وجود دارد که متاسفانه در یک لحظه محاسبه آن با دلار انجام می پذیرد و آمریکایی ها از این موضوع سوء استفاده کرده و ما را تحریم کردند. این تبادلات درآن فرمول محاسباتی به این صورت است که ابتدا ارز به دلار و سپس به ارز مقصد تبدیل می شود.

    به گفته وی به دلیل کارشکنی آمریکا اصلا امکان ورود مبادلات ارزی ایران در این فرمول وجود نداشت و در نتیجه مبادله ارز با مشکل مواجه می شد.
    رئیس اتاق مشترک ایران وهند تصریح کرد: در حقیقت این اقدام آمریکایی ها برای رفع ممنوعیت مبادلات دلاری بانک ها با ایران که بعد از برجام کارشکنی هایی درباره نقل و انتقالات لار به وجود آورده بود یک قدم عقب نشینی محسوب می شود و به طور یقین یکی از حقو ق هایی که برجام برای ایران در نظر گرفته بود. همین لغو ممنوعیت مبادلات دلاری با بانک های خارجی بود که این دستاورد با تلاش مردان دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.
    وی افزود:باید به این نکته توجه داشت لغو تحریم ها برای کشور بسیار بسیار موثر است اما هر چند این اتفاق ها و دستاورد ها کشور را هنوز به نقطه مطلوبی که مدنظر همه اقتصاد دانان و بازرگانان کشور نیست اما باید قبول کرد زمانی که بخشی از قفل ها و گره هایی در سال های اخیر باعث بروز مشکلاتی برای کشور شده بود باز شود تاثیر بسزایی برروند معاملات اقتصادی و تجاری خواهد گذاشت.
    جمیلی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی تلاش خود را برای باز گرداندن وضعیت عادی به اقتصاد کشور را بیشتر کنند، گفت:با گشایشی که در معاملات ارزی و نقل و انتقالات دلار صورت گرفته است در آینده حضور سرمایه گذاران خارجی به کشور را تسهیل خوهد کرد .
    رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه رفع این ممنوعیت و آزاد شدن معاملات دلاری با اروپایی ها تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت، گفت: در شرایطی که امریکا برای مبادلات دلاری سخت‌گیری و ایجاد مشکل کرده بود،به طوری که در دوران تحریم امکان صادرات و واردات به علت مشکل نقل و انتقال پول وجود نداشت و سیستم رسمی مبادلات ایران مختل شده بود.اما با اقدام اخیر این مشکلات در آینده رفع و شاهدرونق در بخش های مختلف اقتصادی خواهیم بود.
    جمیلی افزود: این اقدام فرصتی است که این امکان را برای ما فراهم می کند که بتوانیم در آینده نه چندان دور به سطح روابط و مبادلات پیشین خود بازگردیم و سیستم مبادلات بین المللی ما شفاف تر و مطمئن تر از گذشته باشد. در این شرایط هزینه مبادلات و صادرات و واردات ایران نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
    وی تصریح کرد:نباید انتظار رفع همه آثار تحریم در کوتاه مدت را داشته باشیم اما سیگنال های خوبی در این مسیر مشاهده شده است که چشم انداز روشنی را برای سال جاری و سالهای آتی رقم می زند.چرا که بعد از اجرایی شدن برجام شاهد تماس های مکرر اروپایی ها و سبقت گرفتن طرف های تجاری برای توسعه روابط با ایران در توسعه تجارت بین الملل بوده ایم.

    برچسب ها