عصر خودرو

توسعه روابط اقتصادی در نشست تجار داغستانی و سفیر ایران برگزار شد

عصر بازار- نشست مشترک توسعه همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری داغستان با حضور سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه برگزار شد.

توسعه روابط اقتصادی در نشست تجار داغستانی و سفیر ایران برگزار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این نشست که روز دوشنبه در شهر مخاچ قلعه داغستان واقع در ساحل شمالی غربی دریای خزر برگزار شد، شمیل عیسی یف معاون نخست وزیر این جمهوری گفت: روابط مسکو و تهران در حال توسعه است و این روند با برنامه ریزی های انجام شده ادامه خواهد یافت که باید از فرصت های پیش آمده بهره گرفت.

    مهدی سنایی سفیر ایران نیز خطاب به بازرگانان و سرمایه گذاران داغستانی اظهار کرد: اکنون این واقعیت بیش از گذشته آشکار شده است که توانمندی های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد و لازم است تمامی طرف ها در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.
    وی با اشاره به حل مشکلات و همچنین پروژه های در دست اقدام بین دو کشور از جمله ساخت بلوک های جدید نیروگاه هسته ای بوشهر، چهار واحد نیروگاه حرارتی و ارسال سامانه های پدافند هوایی اس 300 به ایران، گفت: اسناد بسیار مهم و ضروری برای توسعه روابط در سال 2015 و سال جاری امضا شده است که نشان می دهد در زمان حاضر توانمندهای بهره برداری از فضای توسعه روابط بسیار بیشتر از سطح موجود همکاری ها می باشد.
    سنایی ادامه داد: تاکنون کارهای خوب زیادی انجام گرفته، پروژه هایی بزرگی در دست اقدام است و نسبت به گذشته نیز کالاهای ایرانی بیشتری به روسیه صادر می شود، ولی این سطح از مناسبات با قابلیت های برگرفته از فرهنگ و تاریخ مشترک فاصله زیادی دارد.
    سفیر ایران همچنین با اشاره به افزایش 115 درصدی جابجایی گردشگران بین دو کشور و امضای موافقتنامه تسهیل صدور روادید، اظهار کرد: در سطح بین دولتی بیشتر کارهای لازم انجام شده است و اکنون باید بخش خصوصی هر دو کشور و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و روسی وارد عمل شوند.
    وی در پایان با اشاره به امضای قرارداد گذرگاه سبز گمرکی بین ایران و روسیه و همچنین جایگاه ویژه داغستان به عنوان پیوند دهنده و دروازه صادرات و واردات کالا بین دو کشور، بیان کرد که نقش مهم بندر مخاچ قلعه و لزوم تحرک بخشی به فعالیت های آن برای شتاب بیشتر در روابط بازرگانی و همچنین رفع مشکل صادرات سیمان از ایران به روسیه مهم است.
    در جریان این نشست مشترک، هیات بازرگانان داغستان نیز با تاکید بر اینکه این جمهوری مزیت های فراوان صادراتی و همچنین ارائه خدمات حمل و نقل کالا به ایران را دارد، خواستار افزایش همکاری با طرف های ایرانی خود در این زمینه شدند.
    جذب سرمایه گذاری برای توسعه بندر مخاچ قلعه، گسترش شبکه ریلی به عنوان حلقه وصل حمل و نقل دریایی و زمینی، بازار خوب برای سیمان ایران با وجود رقابت فشرده، تبادل فصلی برق، همکاری برای توسعه آبگیرها و آمادگی ازسرگیری مذاکرات با خودروسازان ایرانی برای تولید مشترک و مونتاژ خودرو با هدف پخش در بازار این جمهوری و کشورهای منطقه از محورهای مطرح از سوی بازرگانان و سرمایه گذاران داغستانی بود.
    استفاده از تجربیات شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف فناوری و تجهیزات، ارتقای روابط گردشگری و امکان صادرات تجهیزات کارآمد تولید شده در داغستان در بخش پمپ های پره ای برای استخراج نفت غلیظ و سنگین نیز از دیگر پیشنهادهای نمایندگان شرکت های داغستانی در نشست مشترک با سفیر ایران بود.
    همچنین در جریان مباحث مطرح شده، لزوم افزایش صادرات داغستان به جمهوری اسلامی از 10 میلیون دلار کنونی در هر سال و 65 میلیون دلار به این جمهوری از ایران مطرح شد که مورد استقبال طرفین برای آغاز مذاکرات در این زمینه قرار گرفت.
    جمهوری داغِستان یکی از 22 جمهوری داخلی فدراسیون روسیه با 50 هزار و 300 کیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده است که مرکز و بزرگترین شهر آن مَخاچ قلعه در کناره خزر است.

    برچسب ها