عصر خودرو

در هفته آینده ؛

نمایندگان رپسول اسپانیا به تهران می‌آیند

عصر بازار: نمایندگان شرکت نفتی رپسول اسپانیا هفته آینده به منظور دیدار و گفتگو با مدیران شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر می کنند.

نمایندگان رپسول اسپانیا به تهران می‌آیند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هیات تجاری- اقتصادی اسپانیا متشکل از نمایندگان و مدیران 70 شرکت اسپانیایی به همراه وزرای امور خارجه، انرژی و صنعت، جهانگردی و زیرساخت این کشور اروپایی، هفته آینده به تهران سفر می‌‌کنند.

    بر این اساس نمایندگان شرکت بزرگ نفتی رپسول اسپانیا هم هفته آینده در قالب این هیات تجاری و اقتصادی به تهران سفر می کنند تا با مدیران و مسئولان شرکت ملی نفت ایران دیدار و گفتگو داشته باشند.

    «پدرو ویینا» سفیر اسپانیا در ایران پیشتر با اشاره به سفر هیات تجاری و اقتصادی اسپانیایی به تهران در شهریور ماه سال جاری، از آمادگی این کشور به منظور از سرگیری واردات نفت از ایران در صورت لغو تحریم‌ها خبر داده و گفته بود: اسپانیا از سال 2012 میلادی تاکنون هیچگونه واردات نفت از ایران نداشته و این در حالی است که اسپانیا در گذشته نفت خام را از ایران وارد می کرده است.

    این مقام اسپانیایی همچنین از سفر مدیران و مقامات چندین شرکت نفت و گاز اسپانیایی به تهران و مذاکره با مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران خبر داده است.

    تاریخچه همکاری‌های نفتی ایران و رپسول اسپانیا

    بر اساس این گزارش، رپسول مهمترین و بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا است که در صنعت نفت ایران پیش از دوران تحریم‌ها فعالیت داشته اما فعالیت این شرکت بزرگ نفتی اسپانیایی در ایران هیچگاه منجر به استمرار همکاری‌های بلندمدت نفت و گازی با شرکت ملی نفت ایران نشده است.

    شرکت رپسول اسپانیا در اواسط دهه 80 شمسی قراردادی با شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی به وسعت تقریبی 14 هزار و 600 کیلومتر مربع در بلوک ایرانمهر و فروز برای یک دوره 2.5 ساله امضا کرد.

    در نهایت این همکاری رپسول با شرکت ملی نفت ایران با وجود حفاری دو حلقه چاه اکتشافی در این دو بلوک دریایی در خلیج فارس منجر به کشف یک میدان عظیم تجاری نفت و گاز نشد و در نهایت رپسول از ادامه فعالیت اکتشافی در این دو بلوک انصراف داد.

    پس از این ناکامی رپسول در صنعت نفت ایران، این شرکت اسپانیایی به همراه توتال فرانسه خواستار مشارکت در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی و ساخت کارخانه پارس ال. ان. جی در ایران شد که این همکاری هم به دلیل اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب پس از ماه‌ها مذاکره و حتی امضای تفاهم نامه اولیه به حالت تعلیق درآمد.

    رپسول اسپانیا در اواسط دهه 80 شمسی پیشنهادهای دیگری هم مبنی بر مشارکت با شرکت نیکوی ایران و تامین منابع مالی و اجرای طرح توسعه میادین کیش، آذر، چنگوله، کرخه و آزادگان جنوبی را هم ارائه کرد، اما هیچ کدام از این پیشنهادها منجر به امضای قرارداد با شرکت نفت ایران نشد.

    حتی در دی ماه سال 1386 (ژانویه 2008) بین شرکت توسعه پترو ایران و شرکت رپسول تفاهم نامه‌ای (MOU) به همراه (Confidential agreement) به امضا رسید که به موجب آن اسناد فنی و طرح جامع توسعه (MDP) آزادگان جنوبی برای انجام ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به منظور بررسی امکان مشارکت بین دو شرکت در اختیار رپسول قرار گرفته بود.

    در نهایت رپسول اردیبهشت سال 1387 گزارش ارزیابی مقدماتی در ارتباط با طرح جامع توسعه خود را در خصوص میدان آزادگان جنوبی، ارائه و ضمن ابراز تمایل جهت ورود به مرحله دوم ارزیابی اعلام کرد اما در ادامه شرکت اسپانیایی انصراف خود را از حضور در این طرح اعلام کرد.

    در کنار رسپول اسپانیا، همکاری‌های نصفه و نیمه ای بین شرکت گاز، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی با چند شرکت اسپانیایی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه‌های گاز بیدبلند دو، طرح‌های پالایش نفت و بازگشایی خطوط فاینانس امضا شد که این توافق‌ها به دلیل افزایش تحریم‌ها هیچگاه به طور کامل اجرایی و عملیاتی نشد.

    برچسب ها