عصر خودرو

زنگنه در کنفرانس جهانی انرژی شرکت نکرد;

مذاکره وزرای انرژی روسیه و عربستان درباره طرح« فریز نفتی»

عصر بازار- زنگنه در کنفرانس جهانی انرژی شرکت نکرد اما وزیر نفت عربستان ساعاتی پیش در این اجلاس سخنرانی کرد و قرار است، دیداری با وزیر انرژی روسیه در باره طرح فریز نفتی و اجلاس رسمی اوپک داشته باشد.

مذاکره وزرای انرژی روسیه و عربستان درباره طرح« فریز نفتی»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بیست و سومین کنفرانس جهانی انرژی روز گذشته در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد. این کنفرانس هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و نخستین اجتماع کشورها در کنفرانس انرژی در سال 1924 بود که آن زمان به نام کنفرانس قدرت جهانی نام داشت و در سال 1968 به کنفرانس جهانی انرژی تغییر نام یافت.

    این کنفرانس در سال 1977 هم به میزبانی ترکیه برگزار شده بود. در کنفرانس جهانی انرژی مسایل مربوط به انرژی و جهان مطرح می‌شود و تصمیماتی که در این کنفرانس گرفته می‌شود می‌تواند برای آینده انرژی جهان موثر باشد. آنچه بیش از همه در این کنفرانس مشهود است نشست‌های دو جانبه بین وزرای انرژی کشورها است که بازارش داغ است.

    خالد الفلیح وزیر نفت عربستان گفته است با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه دیدار می‌کند و درباره نوع همکاری که می‌تواند در اجلاس رسمی اوپک در ماه نوامبر این کشور داشته باشد صحبت خواهد کرد.

    خالد الفلیح می‌خواهد درباره نقش روسیه در طرح فریز نفتی صحبت کند که تصمیمات گرفته شده در نشست غیررسمی این سازمان قرار است در نشست ماه نوامبر به مرحله اجرا برسد.

    در نشست انرژی کنفرانس استانبول برخی یافته‌های کلیدی در حوزه انرژی به شرح زیر مطرح شد که سرانه مصرف انرژی سرانه تقاضای انرژی قبل از سال 2030 به بیشترین میزان خواهد رسید. همچنین تقاضا برای برق تا سال 2060 دو برابر خواهد شد. همچنین افزایش تدریجی ا ستفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی ادامه خواهد یافت.

    در این کنفرانس مطرح شد که افزایش تقاضا برای انرژی‌های سوختی و فسیلی خطری برای منابع محسوب می‌شود و همچنین حمل و نقل جهانی انرژی به عنوان مانع جدی برای بخش انرژی است. همچنین در این کنفرانس گفته شد که برای جلوگیری از افزایش بیش از 2 درجه‌ای دمای کره زمین باید تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد. همکاری‌های جهانی رشد پایدار و ابداعات تکنولوژی برای متعادل کردن انرژی ضروری است.

    پیش از این رسانه‌های خارجی و همچنین روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود که زنگنه وزیر نفت در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. امروز رسانه‌های خارجی اعلام کردند که وزیر نفت عراق هم در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. دقایقی پیش خالد الفلیح وزیر نفت عربستان در این اجلاس سخنرانی کرد.

    وی گفت: عربستان به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ادامه می‌دهد تا ظرفیت تولید خود را برای هر زمانی که لازم است تولید خود را افزایش دهند آماده نگه دارد.

    وزیر نفت عربستان گفت: رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار دور از ذهن نیست اما من به دنبال قیمت نیستم، من تنها مسئول تنظیم عرضه و تقاضا هستم. بخش قیمت به وزاری مالی مربوط می‌شود.

    وی همچنین گفت: ماموریت اوپک واضح است که منصفانه فعالیت‌ها را رهبری کند و اکنون وقت همه این برنامه‌ها است که سازمان اوپک باید اجرایی کند. بله اکنون وقت آن است که اوپک متفاوت از سال 2014 عمل کند اما این اقدامات باید خیلی تدریجی باشد تا شوکی به بازار وارد نشود.

    وزیر نفت عربستان همچنین از نقش کشورهای غیراوپک در بازار و قیمت نفت عنوان کرد: که می‌توانند در متوازن ساختن بازار کمک کنند.

    وی همچنین تاکید کرد: کشورهای غیر اوپک نیز در اجلاس سیاسی ماه نوامبر درباره طرح فریز نفتی کمک کنند.

    وی همچنین گفت: لازم است که اوپک اقدامات شوک‌آور که بازار را تحت تاثیر قرار بدهد انجام ندهد و باید مسیر درستی انتخاب شود.

    الفلیح گفت: عربستان طرحی را تا سال 2030 دارد که براساس آن دو سناریو برای تولید نفت مطرح است. نخست زمانی که قیمت نفت پایین است و دوم زمانی که قیمت نفت بالا است.

    برچسب ها