عصر خودرو

وال استریت ژورنال:

ایران برای توسعه بخش نفت به آسیا تکیه می کند

عصر بازار- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، تحولات بخش انرژی ایران نشان می دهد تهران برای توسعه و نوسازی زیرساخت های بخش انرژی خود به کشورهای آسیایی تشنه نفت تکیه می کند، کشورهایی که در طول دوره تحریم نیز واردات نفت خود را از این کشور قطع نکردند.

ایران برای توسعه بخش نفت به آسیا تکیه می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه یاد شده اعلام کرد، افزایش خرید نفت کشورهای آسیایی ایران نشان می دهد روابط تجاری نفتی تهران با کشورهای یاد شده در حال تحکیم بوده همچنان که روابط تجاری نفتی تهران با خریداران اروپایی نفت این کشور نیز به آرامی در حال افزایش است.

    چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از جمله بزرگ ترین مشتریان آسیایی هستند که امسال واردات نفت خود از ایران را به شدت افزایش داده اند.
    چین و هند با یک سرمایه گذاری برنامه ریزی شده وسیع در زیرساخت های نفتی و گازی ایران، در صدد افزایش واردات نفت از این کشور هستند.
    ایران 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی خود نیاز دارد تا این بخش را پس از سال ها تحریم نوسازی کند.
    با افزایش تقاضای نفت آسیا، این منطقه اکنون نقش تعیین کننده ای در افزایش تولید نفت و سهم بازار ایران در برخی نقاط کلیدی بازی می کند.
    «مهدی فاخری» سرکنسول ایران در هنگ کنگ و ماکائو با اشاره به تصمیم چین برای قطع نکردن واردات نفت از ایران در دوره تحریم گفت: چین بهترین موقعیت را دارد، زیرا در پنج سال گذشته با ایران همکاری داشته و اکنون کل بازار ایران را در دست دارد.
    قاره آسیا که شماری از اقتصادهای نوظهور تشنه نفت در آن قرار دارند، از زمان پایان تحریم ها در ژانویه (دی) گذشته، 70 درصد صادرات نفت ایران را جذب می کند.
    ایران در ماه اوت (11 مرداد -10 شهریور) روزانه حدود 3.6 میلیون بشکه نفت تولید کرد و قصد دارد تولید نفت خود را به بیش از چهار میلیون بشکه در روز که معادل تولید پیش از تحریم آن است، افزایش دهد.
    بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، واردات نفت هند از ایران در ماه اوت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا سه برابر شد و به 576 هزار بشکه در روز رسید.
    همچنین، صادرات نفت ایران به چین که بزرگ ترین خریدار نفت این کشور در آسیا است، در اوت امسال نسبت به اوت سال گذشته 48 درصد رشد کرد و به 749 هزار بشکه در روز رسید.
    واردات نفت پکن از ایران امسال در مجموع هفت درصد نسبت به سال میلادی گذشته بیشتر شده است.
    دیگر کشورهای تشنه نفت آسیا نیز خرید نفت خود از ایران را به طور چشمگیری افزایش داده اند؛ واردات نفت ژاپن و کره جنوبی از ایران از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با سال میلادی گذشته به ترتیب 45 و 200 درصد افزایش پیدا کرده است.
    ایران با پیشنهاد تخفیف های مناسب تر در مقایسه با رقبا، گام های بلندی در بازارهای آسیایی برداشته است.
    «یوجین لیندل» تحلیلگر نفتی شرکت جی بی سی انرژی اتریش (JBC Energy
    ) گفت: از ابتدای امسال تا کنون، نفت خام ایران در بازار آسیا به طور متوسط 25 سنت در هر بشکه ارزان تر از نفت عربستان سعودی بوده است، اما ایران از ترس اینکه مبادا ذخایر ارزشمند خود را مفت بفروشد، در مقایسه با رقبا تخفیف چندان چشمگیری به مشتریان نمی دهد.
    دیگر عامل موفقیت ایران در بازار آسیا این است که این منطقه محل استقرار برخی کشورهایی است که نیاز آنها به نفت با سرعت بی نظیری در جهان در حال رشد است.
    واردات نفت خام چین امسال در مجموع 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که تقریبا دو برابر سرعت رشد واردات آمریکا است؛ پالایشگاه های آسیایی به آسانی از ایران نفت وارد می کنند.
    به دلیل شاخص های ژئوگرافیکی، پالایشگاه های آسیا به طور سنتی خریدار عمده نفت خاورمیانه بوده اند.
    «ریچارد گوری» مدیرعامل جی بی سی انرژی که اغلب برای مذاکره با مقامات نفتی ایران به تهران می رود، گفت: این بدان معنی است که پالایشگاه های آسیا برای پالایش نفت خام این منطقه از جمله نفت ایران طراحی شده اند.
    یکی از مقامات نفتی ایران جمعه گذشته در تهران گفت: اروپا با واردات بیش از 500 هزار بشکه در روز، امسال شروع به افزایش واردات نفت خام از ایران کرده است.
    کشورهای اروپای سال 2015 از ایران واردات نفت نداشتند و آمریکا دهه هاست که از ایران نفتی خریداری نکرده است.
    کشورهای اروپایی بسیار با احتیاط در این مسیر گام برمی دارند زیرا تحریم هایی که هنوز پابرجا هستند، مانع انجام معاملات دلاری با جمهوری اسلامی می شوند.
    «ریچارد مالینسون» تحلیلگر ژئوپلیتیکی موسسه تحقیقاتی انرژی اسپکتس (Energy Aspects) گفت: مشکلات بانکی و حمل و نقل، شتاب خرید نفت خام از ایران را کم کرده در نتیجه، چین همچنان مقصد اصلی نفت خام ایران در سال میلادی جاری است.
    درست چند روز پس از لغو تحریم های هسته ای ایران، «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین به عنوان نخستین رهبر آسیایی که امسال از ایران دیدار کرد، به تهران رفت و قول افزایش خرید نفت را داد.
    با این حال، برخی صادرکنندگان نفت در فروش نفت خام به چین در مقایسه با ایران موفق تر بوده اند؛ صادرات نفت خام روسیه به چین امسال 30 درصد افزایش پیدا کرد که دلیل آن ترجیح برخی پالایشگاه های خصوصی چین برای خرید نفت خام روسیه است.
    پالایشگاه های خصوصی چین اکنون موتور رشد تقاضای نفت این کشور هستند.
    به گفته بازرگانان و تحلیلگران، مشتریان قدیمی ایران در چین پالایشگاه های بزرگ دولتی این کشور هستند که واردکننده عمده نفت این کشور محسوب می شوند.
    یک مدیر نفتی در پکن گفت: یک هیات بزرگ ایرانی در حال دیدار از شرکت نفتی دولتی چین است تا در مورد جزئیات سرمایه گذاری این کشور در ایران گفت و گو کنند.
    «محسن قمصری» مدیر بازاریابی نفت در شرکت ملی نفت ایران در کنفرانسی در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) گفت: پس از بحران سال 2008، تقاضای نفت آسیا مهمترین عامل افزایش تقاضای جهانی نفت بوده است و این روند به نظر می رسد در سال های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.
    بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، دو شرکت از بزرگترین شرکت های نفتی دولتی چین شامل شرکت ملی نفت و شرکت نفت و پتروشیمی این کشور در مراحل آخر توافق برای توسعه 2 میدان بزرگ نفتی ایران واقع در غرب این کشور هستند.
    کل مبلغ سرمایه گذاری چین در بخش انرژی ایران مشخص نیست. شرکت ملی نفت چین به درخواست وال استریت ژورنال برای مصاحبه در این زمینه پاسخ نداد.
    با این حال، مقامات شرکت نفت و پتروشیمی چین می گویند که در مورد شرایط جدید قراردادهای نفتی ایران مطمئن نیست و تکمیل هر قراردادی با ایران زمان می برد.
    در این میان، شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند و ایران توافق اولیه ای برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ایران امضا کرده اند که انتظار می رود این ماه (اکتبر) نهایی شود.
    این پروژه 10 میلیارد دلاری احتمال می رود میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت های هندی و در راس آنها شرکت نفت و گاز طبیعی هند یک رابطه همکاری بوجود آورد.
    سود بالقوه بابت سرمایه گذاری سریع در ایران روشن است. بنا به اعلام مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا، در حدود 10 درصد ذخایر شناخته شده جهان در ایران است.
    کشورهای دیگر آسیا نیز با ایران قراردادهایی برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران منعقد کرده اند، برای مثال، شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی اندونزی در ماه اوت یک قرارداد اولیه همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای کمک به توسعه 2 میدان نفتی در غرب ایران امضا کرده است که انتظار می رود روی هم پنج میلیارد بشکه نفت تولید کند.

    برچسب ها