عصر خودرو

نقش الجزایر در برقراری مصالحه نفتی بین ایران و عربستان

عصر بازار- در حالی که کشورهای عضو اوپک قرار است این هفته بار دیگر در استانبول دیدار کنند، دیپلماسی بی سر و صدای یکی از کم اهمیت ترین اعضای این سازمان نقشی محوری در اجرای موفق اولین طرح کاهش تولید در طی ۸ سال گذشته خواهد داشت.

نقش الجزایر در برقراری مصالحه نفتی بین ایران و عربستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که کشورهای عضو اوپک قرار است این هفته بار دیگر در استانبول دیدار کنند، دیپلماسی بی سر و صدای یکی از کم اهمیت ترین اعضای این سازمان نقشی محوری در اجرای موفق اولین طرح کاهش تولید در طی 8 سال گذشته خواهد داشت.

    الجزایر نهمین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است و از نفوذ بین المللی محدودی برخوردار است، اما ماه گذشته در پایتخت این کشور توافقی به دست آمد که همتایان سرسخت این کشور نتوانسته بودند آن را حاصل کنند. رفت و آمدهای دیپلماتیک نوردین بوترفا، وزیر انرژی نرم خو و 53 ساله الجزایر به مسکو، تهران و پاریس که از ماه اوت آغاز شده این هفته نیز ادامه دارد و اعضای اوپک از حمله عربستان قرار است در ترکیه با روسیه رایزنی کنند.

    الکساندر کاتب، اقتصاددان ارشد موسسه تل گروپ در این باره گفت: «بازیگران مهم اوپک گوش می دهند تا ببینند الجزایر چه می خواهد بگوید... نقش الجزایر در این توافق نتیجه یک سنت قدیمی دیپلماتیک و ارتباطی است که از طریق اتخاذ بی طرفی به دست آمده است.» این سبب شده که الجزایر روابط خوبی با دو کشور رقیب یعنی ایران و عربستان داشته باشد.

    ماه گذشته در الجزایر، اوپک سیاست دو سال اخیر خود مبنی بر افزایش بی وقفه تولید را تغییرداد. این یک تغییر خط مشی مهم برای عربستان بود که موجب شد قیمت نفت به بالای 50 دلار برسد. اما هنوز باید تصمیمات زیادی در نشست 30 نوامبر اوپک در وین گرفته شود و تعیین شود که هر کدام از اعضا چه مقدار از تولید خود را کاهش دهند. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که آیا تولید کنندگان غیر عضوی نظیر روسیه در این طرح مشارکت خواهند کرد یا نه.

    وزیر انرژی الجزایر گفته: «ما خیلی کار کردیم تا زمینه مشترکی را بین کشورهای عضو اوپک پیدا کنیم.» این مهم است «که این روند خوب را در طی 2 ما آینده ادامه دهیم. وی ابراز اطمینان کرد که کمیته تشکیل شده برای تعیین میزان سهم کاهش تولید هر کشور به «پیشنهاداتی اجماعی» خواهد رسید.

    برچسب ها