عصر خودرو

با فرابورس

پیشتازی آیفکس از تپیکس

عصر بازار: روز گذشته، شاخص کل فرابورس با رشد ۱/ ۲واحدی (معادل ۲۹/ ۰ درصد) همراه شد و در رقم ۷/ ۷۳۲واحد ایستاد. به این ترتیب، در مقیاس هفتگی آیفکس توانست رشد ۶/ ۰ درصدی را به ثبت برساند که در مقایسه با افزایش ۱/ ۰درصدی شاخص کل بورس، رشد بیشتری را نشان می‌دهد.

پیشتازی آیفکس از تپیکس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در فرابورس، متوسط تعداد دفعات معاملات روزانه نسبت به هفته گذشته، تغییر محسوسی را تجربه نکرده است. این امر تاکید می‌کند این بازار وضعیت نسبتا کم رونقی را مشابه بورس تهران سپری می‌کند. در واقع، کاهش فعالیت سهامداران حقیقی عامل اصلی این رونق پایین است. با این حال، رشد قیمتی در برخی نمادهای فرابورس که عموما در گروه‌های پتروشیمی و پالایشی بودند سبب شد تا شاخص آیفکس افزایش بیشتری را تجربه کند.

    روز گذشته نیز در میان نمادهای فرابورس، «پترول»، «شتران»، «هرمز»، «قاسم» و «شرانل» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل این بازار داشتند، بنابراین مشاهده می‌شود سه نماد از پنج شرکت یادشده در گروه پتروشیمی و پالایشی قرار دارند. از سوی دیگر، نمادهای «مارون» و «هرمز» بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

    به هر حال، همواره ارتباط مستقیمی میان رونق بورس و فرابورس وجود دارد و در‌نتیجه جدال عوامل مختلف اقتصادی-سیاسی در هر دو بازار اجازه نوسانات سنگین را نمی‌دهد. از سویی خوش‌بینی به بحث گشایش‌های هسته‌ای با افزایش تعداد سناتورهای موافق در کنگره آمریکا می‌تواند موجی از خوش بینی را در بازار سهام ایجاد کند و از طرف دیگر نگرانی از وضعیت فعلی اقتصاد کشور مانع رشد قابل توجه قیمت‌ها می‌شود. به هر حال تقابلی میان خریداران و فروشندگان مشاهده می‌شود که مانع از حرکت پرشتاب فرابورس تهران می‌شود.

    ترین‌های معاملات چهارشنبه

    در معاملات چهارشنبه، حجم بالایی از اوراق مشارکت معامله شد که همین موضوع باعث رشد قابل توجه ارزش معاملات فرابورس بودند. در این میان، اوراق مشارکت شهرداری مشهد1394 با نماد «مشهد9712» بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را به ثبت رساند. پس از آن نیز اوراق مشارکت میدکو با نماد «ومدکو22» از نظر ارزش معاملات در رتبه دوم قرار گرفتند. اوراق مزبور در مجموع بیش از 80 درصد ارزش کل معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر، نمادهای «پترول» و «کوثر» بیش از 20 میلیون سهم از کل معاملات روز گذشته فرابورس را در اختیار گرفتند.

    صنایع فرابورسی چه کردند؟

    در میان گروه‌های فرابورسی نیز، صنعت رایانه با سه نماد فعال، کاملا سبزپوش بود، به‌طوری که نماد «افرا» بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساند. در میان انبوه سازان نیز که اخیرا گزارش‌های پیش‌بینی سود مناسبی را ارائه کردند، عموما با رشد قیمت مواجه شدند. به‌طوری که «ثغرب» با حدود 5 درصد رشد (بیشترین مقدار قابل مجاز تغییر قیمت در یک روز) در صدر تغییرات قیمت این گروه قرار گرفت. از سوی دیگر، «کرمان» با افت حدود نیم درصدی، تنها نماد منفی این گروه در فرابورس بود. در گروه بیمه نیز که چهار نماد فعال داشت، فقط نماد «اتکای» با افت قیمت مواجه شد. به جز نماد «ودی» که به‌طور کامل میان سهامداران حقیقی معامله شد، در سایر نمادهای این گروه، حقوقی‌ها نقش فعالی در سمت خرید داشتند. گروه بانکی فرابورس که در آن سه نماد «حکمت»، «دی» و «وگردش» فعال بودند همگی با رشد قیمت مواجه شدند. رشد گروه بانکی مشابه بورس نشان می‌دهد سهامداران نسبت به آینده این گروه پس از توافق هسته‌ای کاملا امیدوار هستند و در قیمت‌های پایین در نقش خرید فعالیت بازیگران بازار افزایش یافته است. صنعت محصولات شیمیایی وضعیت متعادلی میان چهار نماد فعال داشت، به‌طوری که دو نماد «پترول» و «خراسان» با افزایش قیمت و نمادهای «مارون» و «زاگرس» با کاهش قیمت مواجه شدند.

    نکته قابل توجه آنکه در نمادهای مثبت این گروه، سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور بسیار فعالی داشتند؛ این در حالی بود که در نماد «مارون» حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور بیش از 50 درصدی داشتند.

    محصولات دارویی از پنج نماد فعال، سه نماد منفی و دو نماد مثبت داشت. به‌طوری که «پخش» با حدود 5 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را در این گروه به ثبت رساند. اما «دبالک» بیشترین افت قیمتی را با کاهش 8/2 درصدی تجربه کرد. با این حال، مشابه بورس، گروه قند و شکر بیشترین افزایش قیمتی را در معاملات روز گذشته تجربه کردند. به‌طوری که در فرابورس، دو نماد قندی فعال، یعنی «قچار» و «قشیر» تقریبا با رشد 5 درصدی مواجه شدند و با صف خرید به کار خود پایان دادند.

    در این میان، «قشیر» صف خرید یک میلیون و 200 هزار سهمی را تجربه کرد. نکته قابل توجه در گروه قندی آن است که تمامی معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد، هرچند انتظار افزایش قیمت فروش محصولات این گروه و همچنین مجوز واردات شکر خام خوش بینی‌هایی را نسبت به آینده تولیدکنندگان قند ایجاد کرده است، اما حضور سفته بازان در این گروه نیز نقش موثری بر رشد قیمت‌ها داشته است.

    گروه فلزات اساسی نیز به جز نماد «ذوب» در تمامی نمادهای فعال شاهد رشد قیمتی بود. به‌طوری که «هرمز» با افزایش 6/2 درصدی بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساند و در میان نمادهای مهم اثرگذار بر شاخص کل فرابورس قرار گرفت. در این گروه، در نمادهای «فزرین»، «زنگان»، «ارفع» و «هرمز» تقریبا تمامی معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام گرفت، اما در نمادهای «فولای» و «میدکو» سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور بسیار فعالی داشتند. در میان نمادهای فعال گروه فرآورده‌های نفتی، «شتران» پیشتاز بود و با رشد 6/2 درصدی قیمت مواجه شد. در نمادهای این گروه («شتران»، «شرانول» و «شپاس») نیز تقریبا تمامی معاملات توسط حقیقی‌ها انجام شد.

    روزهای کم‌ تقاضای «تسه»ها

    اوراق تسهیلات مسکن در حالی روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کنند که عمده سررسیدها در محدوده 70 هزار تومانی معامله می‌شوند. اوراق مزبور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 25 درصد افت قیمت را تجربه می‌کنند.

    «تسه»ها در سال جاری به دنبال دو عامل با کاهش قیمت مواجه شدند، نخستین امر بحث کاهش نرخ سود بانکی بود که سود انتظاری تسهیلات مسکن را به تبع خود کاهش داد. همچنین، خوش بینی به گشایش‌های هسته‌ای این انتظار را ایجاد کرده بود که ابزارهای جدیدی برای دریافت تسهیلات مسکن ارائه می‌شوند، بنابراین، هر دو عامل فشار زیادی بر قیمت «تسه»های فرابورس وارد کردند.

    در ادامه، تسهیلات 40، 60 و 80 میلیون تومانی (بر‌اساس بزرگی شهرها) توسط بانک مسکن معرفی شد که متقاضیان با سپرده‌گذاری حداقل یکساله در صندوق پس انداز یکم مسکن می‌توانند تسهیلات جدید را دریافت کنند. این تسهیلات با اقبال نسبتا مناسبی مواجه شد و در نتیجه بخشی از تقاضای اوراق تسهیلات مسکن فرابورس را نیز کاهش داد. از سوی دیگر، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن برای وام‌های فرابورس نیز از طریق بانک مسکن پیشنهاد شد. این موضوع، هرچند هنوز مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته است، اما قرار است در صورت تصویب از طریق اوراق جدیدی که با «تسه»های فعلی متفاوت است عرضه شود.

    برچسب ها