عصر خودرو

بررسی‌ها از روند تغییرات عرضه و تقاضا نشان داد

سیگنال‌های ثبات در بازار پتروشیمی

عصر بازار- طی ماه‌های گذشته بازار محصولات پتروشیمی روزها و هفته‌های پرالتهابی را پشت سر گذاشت تا جایی‌که نشست‌های مختلف توسط دست‌اندرکاران این بازار مورد اهتمام جدی قرار گرفت و کارشناسان، صاحبنظران و مسوولان این بازار به بررسی راه‌های کنترل نوسانات غیرمنطقی در تالار پتروشیمی و بازار این محصولات پرداختند.

سیگنال‌های ثبات در بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با این حال باید گفت عبور آرام بازار از فصل گرما عامل اصلی کنترل التهابات آن زمان محسوب می‌شود نه تصمیماتی که بعضا برای آرامش بازار گرفته شد. در این بین، عدم عرضه کافی و به اندازه گرید‌های مختلف محصولات پتروشیمی توسط مجتمع‌های پتروشیمی در مقابل تقاضای بالای بازار برای این محصولات، شائبه بازارسازی، فعالیت واسطه‌گران و دلال‌ها، تقاضای بالای برخی کالاها در فصل گرم و جهت‌گیری مثبت قیمت‌های جهانی را می‌توان از مهم‌ترین علل به موجود آمدن شرایط التهابی در ماه‌های گذشته به حساب آورد.

    این در حالی است که با نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش استفاده از برخی گریدها همچون پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پی‌وی‌سی، پلی‌استایرن‌ها و... بازگشت برخی پتروشیمی‌ها همچون پتروشیمی اروند به مدار تولید و تامین عرضه متناسب‌تر با تقاضا، کمرنگ‌شدن نقش واسطه گران و دلال‌ها و عدم جذابیت عرضه در بازار آزاد به واسطه افزایش عرضه‌ها باعث شد که بازار این محصولات پا در مسیری تعادلی گذاشته و روز به روز به این شرایط نزدیک تر شود.

    طبق بررسی ها بر اساس نمودارهای همراه این گزارش و با استفاده از آمارهای بورس کالای ایران باید گفت بازار محصول PVC از هفته منتهی به 18شهریور و پلی‌اتیلن ترفتالات از هفته منتهی به 21 مرداد ماه روند باثبات با میل به کاهشی را طی کرده‌اند؛ به‌طوری که تقاضای بازار این محصولات تحت تاثیر دو عامل مهم کاهش یافته است. خروج تدریجی سفته‌بازان از بازار محصولات پتروشیمی از یک طرف و تعدیل قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد از طرف دیگر دو عاملی هستند که باعث ایجاد تعادل و ثبات در بازار پتروشیمی شده‌اند (به نمودارهای PVC و پلی‌اتیلن ترفتالات موجود در نمودار توجه کنید). این نمودارها در عین حال نشان می‌دهند تغییر شدیدی در حجم عرضه این محصولات رخ نداده، اما تقاضا به‌صورت ممتد کاهش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد عوامل دیگری نیز در این بازار تعدیل شده‌اند.در این بین کارشناسان می‌گویند وقایع اخیر و آرامش این بازارها باعث تعدیل قیمتی هم شده است به گونه‌ای که شیب افزایش قیمت در بسیاری از گرید‌ها نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و این اتفاق سیگنالی منفی برای سودگیری‌های کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

    افزایش حجم تولید در صنایع پایین دست پتروشیمی، بهبود رونق نسبی تقاضا، افزایش حجم معاملات در بورس کالا و افزایش تولید در پتروشیمی‌های بزرگ باعث افزایش 20 در صدی حجم معاملات شده است. به عقیده فعالان بازار پتروشیمی، روندهای ملتهب مختص بازار این دو محصول یا دوره خاصی نیست و همواره بازار آمادگی ورود به وضعیت سفته بازی را دارا است. به عبارتی اگر در دوره فعلی بازار واکنش شدیدی نسبت به دو سه محصول خاص از خود نشان داد در آینده نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت و در هر دوره متناسب با نیاز زمان یا اتفاقات غیرمترقبه باید انتظار توفانی شدن بازار را داشت. بنابراین، برای ایجاد تعادل در این بازار باید بستری مهیا کنیم که اهرم‌هایی همچون سلف فروشی، قراردادهای بلند‌مدت، بازار آتی برای محصولات پتروشیمی، الزام مجتمع‌های پتروشیمی به عرضه‌های کافی و متناسب با نیاز بازار و اصلاح بهین یاب به کار گرفته شود تا علاوه بر تامین نیازهای بازارهای داخلی بتوانیم برای سهم خود در بازارهای بین‌المللی و جهانی برنامه‌ریزی کرده و بتوانیم سهم بیشتری از این بازارها را به دست آوریم.در هفته جاری معاملات محصولات پتروشیمی در روز گذشته صورت گرفت و محصولات شیمیایی نیز امروز روی تابلوی معاملات می‌رود.

    تغییر برنامه زمانی عرضه پلیمرها و همچنین نزدیکی به تعطیلات پیش رو نیز نتوانست جذابیت پلیمرها را در بورس کالا کاهش دهد و معاملات مطلوبی به ثبت رسید. در روز گذشته شاهد بودیم که عرضه‌های پرحجم و متنوعی در رینگ داخلی به ثبت رسید تا جایی که تقاضا برای بسیاری از آنها بیش از عرضه‌ها بوده و روزی جذاب و معاملاتی گسترده تجربه شد. بالابودن حجم عرضه‌ها و تنوع آنها، وجود تقاضا در بورس کالا برای بسیاری از کالاها و افزایش قیمت با اهرم رقابت، بالابودن نسبی قیمت‌ها در بازار داخلی و وجود فاصله قیمتی بین بورس و بازار، تولید مطلوب در صنایع پایین دستی مصرف‌کننده و نگرانی از افزایش قیمت‌ها پس از تعطیلات را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات روز گذشته در بورس کالا دانست. با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین روند رو به رشد بهای دلار در روزهای اخیر، نگرانی از افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا و ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد منطقی به نظر می‌رسد؛ هرچند که این موارد، خود پتانسیل واسطه‌گری و سفته‌بازی‌ها را در بورس کالا تقویت کرده است. با توجه به این موارد می‌توان هفته آینده را زمانی مهم برای بازار پلیمرها به شمار آورد.

    برچسب ها