عصر خودرو

در معاملات آتی بورس کالا به ثبت رسید؛

اختلاف ۸۰ هزار تومانی سکه تحویل آبان ۹۵ و تیر ۹۶

عصر بازار- با وجود این که در اولین روز هفته، دلار با نوسان های پی در پی رو به رو بود، اما سکه با روند نزولی مواجه شد که به گفته کارشناسان عامل اصلی این افت، ریزش بهای اونس طی روز جمعه در بازارهای جهانی بوده است.

اختلاف ۸۰ هزار تومانی سکه تحویل آبان ۹۵ و تیر ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در اولین روز هفته معاملاتی سکه در بازار آتی بورس کالای ایران در هر پنج سر رسید فعال با روند نزولی قیمت مواجه شد.

    به این ترتیب بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 99 هزار تومان معامله شد و کاهش 0.42 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0.03 درصدی به قیمت یک میلیون و120 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 140 هزار تومان معامله و با کاهش 0.12درصدی رو به رو شد. قرارداد تحویل اردیبهشت سال آینده نیز با 0.13 درصد افت به قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان به فروش رسید. در پایان نیز سررسید تیر سال 96 با نرخ یک میلیون و 179 هزار تومان معامله شد و کاهش 0.05 درصدی را به ثبت رساند. همچنین حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به 3 هزار و 513 قرارداد و ارزش آن به بیش از 408 میلیارد ریال رسید.

    در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

    بازار سکه نقدی دیروز شنبه با نوسان قیمت رو به رو شد، به طوری که‌ قیمت سکه بهارآزادی و سکه امامی نسبت به روز پنجشنبه کاهش یافته، در حالی که قیمت ربع‌سکه و هر گرم طلای 18 عیار رشد کرده بود و قیمت نیم‌سکه و سکه گرمی نسبت به روز گذشته تغییری را تجربه نکرد.

    از سویی قیمت سکه بهارآزادی و سکه امامی نسبت به روز پنجشنبه گذشته به ترتیب 6000 و 400 تومان کاهش یافته است و معادل یک میلیون و81 هزار تومان و یک میلیون و 82 هزار و 900 تومان قیمت داشت.

    این در حالی است قیمت ربع‌سکه و هر گرم طلای 18 عیار به ترتیب هزار تومان و 392 تومان افزایش یافت و به ترتیب معادل 287 هزار تومان و 110 هزار و 81 تومان گزارش شد.

    همچنین قیمت نیم‌سکه و سکه گرمی نسبت به پنجشنبه گذشته تغییری را شاهد نبود.

    به گفته برخی بازیگران بازار، معامله‌گران سکه اعتقاد دارند در ماه‌های محرم و صفر به‌طور سنتی تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل سکه‌بازان تمایل چندانی نداشتند که از کانال دلار، قیمت سکه را نگه دارند. در این شرایط می‌توان گفت که قیمت دلار از یکسو از کانال سکه‌بازان تحریک نشد و از جهت دیگر با افزایش عرضه تحت‌فشار قرار گرفت. البته میزان عرضه به اندازه‌ای بود که توانست پاسخگوی تقاضای مسافرتی جدیدی نیز باشد که از ابتدای هفته به بازار وارد شد. بخشی از این تقاضا مربوط به زائرانی است که برای زیارت عتبات عالیات به ارز نیاز دارند.

    معامله 68سکه در قالب گواهی سپرده

    حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 68 سکه به ارزش 723 میلیون ریال رسید. معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها