عصر خودرو

فاجعه ۳۰۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت

عصر بازار- سرمایه‎گذاری‎ها در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار جهانی نفت بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

فاجعه ۳۰۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان اوپک گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه اکتشاف و تولید نفت در سال 2015 حدود ٢٦ درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که در سال جاری (2016) نیز ٢٢ درصد دیگر کاهش یابد که ارزش آن در مجموع برابر با بیش از 300 میلیارد دلار است.

    وی که در نشست روز پنجشنبه (پانزدهم مهر ماه) وزیران گروه ٢٤ در واشنگتن دی سی، سخن می گفت، افزود که وضع دو سال گذشته بازار نفت، آینده را در معرض خطر قرار داده است و ما اکنون شاهد کاهش قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای نفت هستیم.

    به گفته دبیر کل اوپک، تصمیم تاریخی نشست یکصد و هفتادم فوق‌العاده این سازمان در الجزایر در باره تعیین سقف تولید میان ٣٢ میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز با تمرکز بر لزوم تسریع در کاهش ذخیره سازی های مازاد و بازگرداندن توازن به بازار گرفته شده است.

    بارکیندو افزود: این تصمیم پس از برگزاری چندین دور نشست های مشورتی و مذاکرات فشرده گرفته شد و تاکیدی بر تعهد همیشگی این سازمان بر ایجاد ثبات پایدار در بازارهای نفت برای منافع کشورهای تولید کننده، عرضه کافی و تضمین شده نفت به مصرف کنندگان و بازگشت عادلانه سرمایه همه تولیدکنندگان است.

    وی تاکید کرد: ما براین باوریم که توافقنامه الجزیره به نفع اقتصاد کشورهای ما، مشتریان مان در بازار جهانی نفت و به طور کلی اقتصاد جهان است.

    دبیر کل اوپک افزود: ثبات در بازار کالاهای قابل عرضه در بورس برای دورنمای رشد آتی اقتصاد جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    به گفته بارکیندو، توافق اوپک در الجزیره، به بازگشت ثبات به بازار جهانی نفت کمک خواهد کرد و نوسان را کاهش خواهد داد.

    وی تاکید کرد که اوضاع بازارهای جهانی نفت در طول هفته گذشته بیشتر بهبود یافته است، زیرا مشاوره میان ١٤ عضو اوپک ادامه یافته و گام‌هایی برای ادامه مشاوره‌ها در سطوح بلندپایه میان مقام های کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، برداشته شده است.

    دبیرکل اوپک افزود: ما براین باوریم که زمینه مستحکم و مشترکی برای همکاری‌های پیوسته میان تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک وجود دارد.

    کشورهای ایران، الجزایر، گابن، نیجریه، ونزوئلا، مصر، آفریقای جنوبی، جمهوری دمکراتیک کنگو، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، گواتمالا، مکزیک، پرو، هند، لبنان و پاکستان از جمله اعضای گروه ٢٤ هستند. این گروه در سال ١٩٧١ با مشارکت ٢٤ کشور در حال توسعه تشکیل شد.

    برچسب ها