عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

موفقیت طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

عصر بازار- عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، راهکار مناسبی برای اصلاح بازار محصولات کشاورزی و شفاف سازی قیمت هاست که این طرح با موفقیت در بورس کالا در جریان است؛ در این بین عمل کردن دولت به تعهداتش در قبال کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موفقیت طرح قیمت تضمینی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس به دستور وزیر کشاورزی برای عرضه کالای اساسی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مزیت های زیادی برای معامله کالاهای اساسی در بورس کالا وجود دارد زیرا بورس باعث شفاف شدن قیمت ها و کمرنگ شدن فعالیت دلالان می شود.

    وی درباره عرضه محصولات کشاورزی در بورس و جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت: یکی از راهکارهای کمک به بخش کشاورزی، شفاف سازی و نظامند کردن بازار است که در این خصوص باید از ابزار بورس کالا کمک گرفته شود؛ در این راستا مجلس در ماده 33 قانون افزایش بهره ‌وری این اختیار را به دولت داده غیر از خرید تضمینی از قیمت تضمینی استفاده کند که این موضوع ابزار جدیدی را برای رسیدن به اهدافش تعیین کرده است.

    این نماینده مجلس اظهار داشت: با بهره‌گیری از سیاست قیمت تضمینی، می‌توان بخشی از بار پرداخت وجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی را از دوش دولت برداشت و در طرف مقابل بخش مناسبی از پول کشاورزان را در اسرع وقت پرداخت کرد.

    پاپی زاده تاکید کرد: بنابراین جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی و عرضه ذرت و جو در بورس کالا طرح بسیار خوبی است که با توجه به مزیت های زیادی آن توسط هیات دولت تصویب و در حال اجرا است؛ اما در این طرح تفاوت قیمتی که بین نرخ کشف شده در بورس و قیمت تضمینی دولت وجود دارد، باید به موقع از سوی دولت پرداخت شود تا کشاورزان همگی از این سیاست جدید استقبال کنند.

    این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این زمینه در سال گذشته ذرت به صورت آزمایشی با قیمت 700 تومان وارد بورس شد اما قیمتی که باید به کشاورزان پرداخت می شد 960 تومان بود که قرار شد این ما به التفاوت توسط دولت پرداخت شود اما دولت با بدقولی خود قسمتی از این مبلغ را با تاخیر پرداخت کرد و قسمتی از آن را پرداخت نکرد.

    به گفته وی، دولت ها در کل دنیا علاوه بر قیمت تعادلی که از تلاقی عرضه و تقاضا ایجاد می شود، قیمت بالاتری برای محصولات کشاورزی پرداخت می کنند تا از این بخش حمایت کنند.

    پاپی زاده با بیان اینکه بخش مابه التفاوت به بورس ارتباط پیدا نمی کند بلکه به دولت اختصاص دارد، تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از زیان و دلسردی کشاورزان، دولت باید تعهدات خود را در این زمینه به درستی انجام دهد و اگر هم می خواهد مابه التفاوت را با تاخیر پرداخت کند باید جریمه دیرکرد بپردازد زیرا هرچقدر دولت دیرتر مابه التفاوت را پرداخت کند، هزینه زیادی به کشاورز تحمیل می شود.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بنابراین اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا طرحی ملی و مناسب است که مجلس نیز از آن حمایت می کند اما دولت باید سهم مابه التفاوت خود را به موقع پرداخت کند تا کشاورزان دچار زیان نشوند و این طرح با موفقیت کامل رو به رو شود.

    برچسب ها