عصر خودرو

تاثیر توافق نوبرانه اوپک بر قیمت جهانی نفت

عصر بازار- نخستین اجماع نظر اعضای اوپک طی هشت سال گذشته برای کاهش تولید سبب شد قیمت انواع نفت خام‌ شاخص در هفته منتهی به ۳۰ سپتامبر (جمعه، ٩ مهرماه) افزایش یابد.

تاثیر توافق نوبرانه اوپک بر قیمت جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قیمت نفت‌خام سبک ایران در هفته منتهی به 30 سپتامبر (جمعه، ٩ مهرماه) با ٣٣ سنت افزایش به ٤٢ دلار و ٦١ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای امسال تا کنون ٣٨ دلار و ٧٨ سنت بوده است.

    قیمت نفت‌خام سنگین ایران با ٢٥ سنت افزایش به 40 دلار و ٧٦ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٦ دلار و ٦٣ برای هر بشکه بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٤٣ دلار و ١٣ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ٦٦ سنت افزایش نشان می دهد.

    به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هر بشکه نفت‌خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ٢٣ سپتامبر با ٢ دلار و ٢٨ سنت افزایش، ٤٦ دلار و ٧٤ سنت برای هر بشکه معامله شد.

    همچنین قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال با ١٣ سنت افزایش ٤٦ دلار و ٦٨ سنت برای هر بشکه معامله شد. قیمتهای نفت‌خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با ٦٢ و ٥٧ سنت افزایش به ٤٣ دلار و ٧٧ و ٤٤ دلار و ١٧ سنت برای هر بشکه رسید.

    کاهش تولید اوپکی ها از نوامبر

    عوامل متعددی در هفته مورد بررسی در تقویت قیمت‌ها نقش داشتند. در همین باره می‌توان به توافق وزرای نفت اوپک در یکصد و هفتادمین اجلاس (فوق‌العاده) اوپک در ٢٨ سپتامبر (٦ مهر) در الجزایر اشاره کرد.

    وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در حاشیه اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی گرد هم آمدند و توافق کردند در حمایت از قیمت‌ها سقف تولید اوپک را کاهش دهند. لذا از ماه نوامبر 2016 مجموع تولید نفت کشورهای عضو این سازمان به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

    کاهش حدود ٢ میلیون بشکه ای ذخیره نفت آمریکا

    افت سطح ذخیره‌سازی نفت‌خام در آمریکا عامل موثر افزایش قیمت در بازار بود. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا سطح ذخیره‌سازی تجاری نفت خام این کشور در هفته منتهی به ٢٣ سپتامبر با یک میلیون و 880 هزار بشکه در روز کاهش به حدود 502 میلیون و ٧٢ هزار بشکه رسید.

    در همین هفته، سطح ذخیره‌سازی فرآورده‌های میان تقطیر نیز در آمریکا با یک میلیون و 820 هزار بشکه کاهش به حدود ١٦٣میلیون بشکه رسید. این درحالی است که عمده پالایشگران فعال در آمریکا، در تلاش برای تولید سوخت‌های گرمایشی و ذخیره‌سازی این نوع فرآورده‌های نفتی برای تامین تقاضا در فصل سرما هستند.

    در این میان، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد، شاخص بورس عربستان به علت نگرانی‌ها از تدابیر ریاضتی این کشور و کسری بودجه شدید که بیشتر ناشی از کاهش سطح قیمت نفت و هزینه‌های جنگ در منطقه است، به پایین‌ترین سطح از مارس 2011 سقوط کرد.

    تضعیف قیمت نفت با افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه

    در هفته گذشته، عواملی نیز سبب تضعیف قیمت‌ها شدند. در این میان می‌توان به از سرگیری تولید نفت از برخی چاه‌های نفت فعال در میدان بازارد دریای شمال پس از پایان تعمیرات دوره‌ای اشاره کرد.

    بالارفتن سطح تولید نفت خام از سوی ٢ کشور نیجریه و لیبی تاثیر منفی بر قیمت نفت‌خام در بازار نفت داشته است. البته با توجه به نفت‌خام تولیدی این کشورها که بیشتر از نوع سبک هستند، تاثیر عمده آن بر قیمت انواع نفت‌خام‌ سبک بوده است.

    این ٢ کشور به همراه ایران از کاهش تولید نفت اوپک مستثنی هستند. از سرگیری صادرات نفت از منطقه کرکوک عراق به بازار مدیترانه که از نوع نفت خام‌های ترش و نسبتاً سنگین است، قیمت انواع نفت‌خام‌ به ویژه نفت‌خام اورال روسیه را با کاهش روبرو کرد.

    مطابق با گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور به هشت میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است بر اساس گزارش‌های در دسترس، تولید نفت روسیه، دیگر کشور غیر اوپک که در واقع بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در میان این کشورها می‌باشد، به ١١ میلیون و 110 هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر رسید.

    برچسب ها