عصر خودرو

رییس کنفدراسیون صادرات:

صنعت رشد صادرات نداشته است

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات گفت: آمارهای صادراتی نشان‌دهنده افزایش صادرات در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است اما این میزان رشد همچنان وابسته به نفت و مشتقات نفتی است و بخش صنعت رشدی در زمینه صادرات نداشته است.

صنعت رشد صادرات نداشته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی  اظهار کرد: آماری که توسط گمرک جمهوری اسلامی برای نیمه اول سال جاری ارائه شده، نشان می‌دهد مجموع تجارت خارجی ایران در این مدت 42 میلیارد و 14 میلیون دلار بوده است.  

    وی ادامه داد: از این میزان، صادرات غیرنفتی 21 میلیارد و 706 میلیون دلار و واردات نیز 20 میلیارد و 500 میلیارد دلار بوده است. ارقامی که نشان می‌دهد مجددا تراز تجاری کشور مثبت شده است.

    رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه میزان صادرات در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه سال گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: اگر در دوره‌های قبل به دلیل اینکه واردات کاهش و صادرات هم افزایشی نداشت گفته می‌شد که مثبت شدن تراز تجاری دستاورد چندان مهمی نیست اما اکنون با توجه به آمارهای شش ماهه اول سال از صادرات، مثبت شدن تراز تجاری حائز اهمیت است. 

    لاهوتی افزود:‌ آمارها بیان‌گر این است که دولت به موضوع صادرات که مورد تاکید اقتصاد مقاومتی است، توجه نشان داده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: البته در آمارهای صادراتی ارائه شده میزان رشد صادرات، وابسته به نفت و مشتقات نفتی است و افزایش صادرات به منزله بیشتر شدن صادرات در بخش صنعت نیست. با وجود آنکه صنعت 8.8 درصد رشد داشته اما این رشد در بخش صادرات کالاهای صنعتی نبوده است.

    لاهوتی اضافه کرد: در بخش معدن نسبت به سال گذشته رشد صادرات داشته‌ایم اما معدن بخشی است که کالاهایی آن ارزش افزوده کمتری دارد. لذا به نظر می‌رسد دولت با توجه به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باید توجه و حمایت بیشتری را در امر صادرات از صنایع کوچک و متوسط داشته باشد.

    رییس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در زمینه حمایت از صادرات دنبال کند؟ عنوان کرد: یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند با توجه به غیر واقعی بودن نرخ ارز در مقابل نرخ تورم انجام دهد پرداخت مشوق‌های صادراتی است اما با وجود آنکه در بودجه امسال 1000 میلیارد تومان مصوبه مجلس برای مشوق‌های صادراتی دیده شده است و دولت اجازاده دارد این هزینه را پرداخت کند، همچنان با گذشت شش ماه از سال هنوز این رقم تخصیص پیدا نکرده است و حتی عددی به عنوان تعهد به صادرکنندگان داده نشده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: بنابراین یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود، تولید صادرات محور با ارزش افزده بالاست؛ اتفاقی که هنوز نیفتاده اما امیدواریم در آینده با اجرایی شدن مشوق‌های صادراتی حاصل و باعث ایجاد انگیزه شود.

    برچسب ها