عصر خودرو

بخش سوم

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه

عصر بازار: به دلیل شباهت بازار سهام ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس ، از جمله نوظهور بودن آن ها و متکی بودن آن ها به قیمت جهانی نفت ، مقایسه ای بین آن ها صورت گرفته است. توسعه بازار سهام و گسترش روابط با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، لذا بر آن شدیم تا طی سلسله گزارش هایی نگاهی مقایسه ای بر بازار سرمایه ایران و بورس های منظقه داشته باشیم. همچنین بازار سهام چین به عنوان یکی از بزرگترین بورس های جهان که تعییرات آن بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد بررسی شده است.

مقایسه بورس ایران با بورس های منطقه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، بورس ایران به دلیل وابستگی زیاد با متغیرهای کلان اقتصادی ، بیشتر دارای ریسک سیستماتیک است که این ریسک تا حدی به ریسک های کلی و عوامل کلان آن کشور بستگی دارد.

    چین برای بیش از دو دهه به یکی از عوامل اصلی در رشد اقتصادی و تورم جهانی مبدل شده است. در اواخر ماه می ارزش بازار بورس شانگهای 5.9 تریلیون دلار و این رقم برای بورس شن ژن در چین 4.4 تریلیون دلار بوده است. بورس شانگهای پس از بورس نیویورک با ارزش بازار 20 تریلیون دلار و بورس نزدک با 7 تریلیون دلار ، سومین جایگاه را بین بورس های جهان از نظر ارزش بازار به خود اختصاص داده است. همچنین ارزش بازار بورس توکیو و هنگ کنگ به ترتیب 5 و 4 تریلیون دلار می باشد.

    با کاهش رشد اقتصادی چین در سال های 2011 تا 2014 ، بانک مرکزی چین تلاش خود را برای به حرکت درآوردن اقتصاد به کار گرفت ، که یکی از کارهای صورت گرفته کاهش نرخ بهره در اواخر سال 2014 بود و سیاست های انبساطی را به منظور افزایش نقدینگی به کار بستند که یکی از اثرات این سیاست ها رشد بیش از 50% بازار سهام بین ماه های ژانویه و ژوئن سال جاری بوده است.
    بازار سهام در چین با تمام ریسک های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی می تواند آن را نسبت به بحران بدهی یونان به تهدید بزرگتری برای اقتصاد جهانی تبدیل می کند. در اوایل ماه ژوئیه فروش فله ای در بازار سهام چین موجب نوسانات شاخص در اروپا و آمریکا نیز شده است.
    برخلاف بسیاری از بازارهای سهام دیگر ، حدود 85% معاملات در بازار سهام چین توسط سهامداران حقیقی انجام می شود و این درصد در ایالات متحده 53% است. تقریبا 200 میلیون سهامدار حقیقی در بورس چین معامله می کنند. در 5 ماه اول سال 2015 معادل 30 میلیون اکانت جدید صادر شده است ، که 3 برابر سال 2014 و بیش از جمعیت تگزاس می باشد.
    از بین شاخص های بررسی شده در کشورهای مختلف تنها شاخص بورس استانبول منفی بسته شده است و بیشترین بازدهی معادل 5% را شاخص بورس شانگهای به خود اختصاص داده است.
    ارزش بازار بورس استانبول 221 میلیارد دلار و بورس مصر 56 میلیارد دلار می باشد.

    برچسب ها