عصر خودرو

دلار هفته را با کاهش قیمت آغاز کرد

فاصله‌گیری قیمت آتی از نقدی

عصر بازار- در آغاز یک هفته نیمه‌تعطیل، روز شنبه، بازار ۳ ویژگی برجسته داشت. افزایش سطح عرضه، تحرک در سطح تقاضا و شکست مرز قیمت در معاملات فردایی ۳ اتفاق و ویژگی روز ابتدایی هفته بودند. در این میان، افزایش سطح عرضه عامل اثرگذارتری بود و موجب شد که دلار ۲ تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت ۳ هزار و ۵۹۰ تومان برسد.

فاصله‌گیری قیمت آتی از نقدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در ابتدای هفته، تقاضای مسافرتی به‌دلیل تعطیلات پیش‌رو بالا رفت. با وجود این، عرضه شماری از صرافی‌های بانکی نه‌تنها تقاضای مرسوم بازار را پاسخ داد؛ بلکه تقاضای ورودی جدید را نیز تامین کرد. در کنار این، قیمت دلار در معاملات نقدی در حالی در محدوده 3 هزار و 590 تومان باقی‌ماند که در معاملات آتی سطح 3 هزار و 600 تومان شکسته شد. در بیشتر مقاطع روز شنبه، دلار در معاملات آتی بالای سطح 3 هزار و 600 تومان خرید و فروش شد. به گفته یکی از فعالان، معمولا معاملات فردایی پیش‌نگری برای معاملات نقدی است. بنابراین هم‌اکنون، معامله‌گران فردایی در انتظار آن هستند، آیا دلار نقدی نیز توانایی شکست سطح 3 هزار و 600 تومان را دارد؟

    پاسخ به این سوال، به تغییرات سطح عرضه و تقاضا در هفته آینده بستگی دارد. اگر بازارساز با قدرت فعلی به عرضه دلار ادامه دهد و تقاضای مسافرتی وارد شده نیز در هفته آینده از بازار خارج شود، قیمت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. با وجود این، سناریوهای دیگری نیز در بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر عرضه بازارساز کاهش یابد و تقاضا در محدوده فعلی باقی بماند، قیمت می‌تواند مرز 3 هزار و 600 تومان را بشکند. روز شنبه، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 83 هزار تومان رسید. افت بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به قیمت هزار و 258 دلار عامل اصلی افت بازار داخلی بود. با وجود افت 5 دهم درصدی روز شنبه، سکه توانایی تجربه کاهش بیشتر را نیز دارد. در اولین روز هفته، ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 بعدازظهر به بهای یک میلیون و 67 هزار تومان رسید که 17 هزار تومان پایین تر از قیمت بازار بود. حباب مثبت 17 هزار تومانی نشان‌دهنده آن است که سکه متناسب با کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی پایین نیامده است و توانایی افت بیشتری دارد.

     

    تغییر نوع معاملات آتی

    روز شنبه، معاملات آتی دلار دو اتفاق متمایز را تجربه کرد. اول اینکه، تسویه بیشتر معاملات آتی روز شنبه به ابتدای هفته بعد موکول شد. این در حالی بود که در گذشته بیشتر معاملات آتی به‌صورت معاملات فردایی بود و تسویه هر معامله به روز بعد موکول می‌شد، حال آنکه شنبه‌جاری تسویه معاملات به یک هفته بعد موکول شده است.به گفته شماری از فعالان، تعطیلی بازار در میانه هفته موجب شده که معامله‌گران ترجیح دهند که بیشتر برای هفته بعد ارز را خرید و فروش کنند. به گفته برخی از فعالان، تحت‌تاثیر افزایش مدت تسویه معاملات آتی، روز شنبه نرخ این معاملات از نرخ نقدی بازار فاصله بیشتری گرفت؛ به‌طوری‌که بیشتر معاملات اعتباری روز شنبه با نرخ بالای 3 هزارو 600 تومان انجام گرفت که حدود 10 تومان بالاتر از قیمت نقدی بازار بود. این در حالی است که برخی از فعالان اعتقاد دارند که معامله‌گران فردایی سعی دارند، قیمت دلار در معاملات نقدی را با جوسازی همراه خود کنند و سطح 3 هزار و 600 تومان را در این معاملات بشکنند، حادثه‌ای که در روزهای انتهای هفته گذشته و روز شنبه به‌دلیل عرضه بازارساز رخ نداد.

    ماندگاری دلار برخلاف انتظار

    اونس طلا هفته گذشته نه‌تنها از مرز هزار و 300 دلار پایین رفت؛ بلکه به میانه کانال هزار و 200 دلار نزدیک شد. برخی فعالان انتظار داشتند کاهش بهای اونس منجر به افزایش قیمت دلار در بازار داخلی شود، حادثه‌ای که به‌طور سنتی در بازار رخ می‌داد. با این وجود این‌بار چنین اتفاقی رخ نداد و شاخص ارزی همچنان به نوسانات خود زیر مرز 3 هزار و 600 تومان ادامه داد. فعالان بازار ارز علت افزایش نیافتن دلار را به 2 موضوع نسبت دادند. اولین دلیل عرضه بازارساز بود. به گفته فعالان، عرضه بازارساز از انتهای هفته گذشته بالا رفت و همین عامل موجب شده که حجم ارز موجود در بازار افزایش پیدا کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، بازارساز ارزی تمایل ندارد که مرز 3 هزار و 600 تومان به سرعت شکسته شود. به باور او، برخی از بازیگران غیررسمی به محض تغییر کانال دلار با جوسازی سعی می‌کنند دامنه نوسانات بازار را بالا ببرند.در نتیجه، بازارساز سعی می‌کند با عرضه ارز اثر تحرکات معامله‌گران را کمرنگ کند. به این ترتیب، اگر تغییر کانالی رخ دهد، به‌صورت آرام و آهسته خواهد بود و در نتیجه فرصت نوسان گیری از معامله‌گران غیررسمی به‌طور زیادی کم خواهد شد.

     

    بی‌اثری معامله‌گران سکه

    به گفته فعالان، دیگر عاملی که موجب شد قیمت دلار با وجود کاهش بهای اونس، افزایش پیدا نکند، به معامله‌گران سکه مربوط بود. به اعتقاد این دسته، معامله‌گران سکه به‌طور سنتی با کاهش بهای اونس وارد بازار ارز شده و با خرید دلار سعی می‌کنند، اثر کاهش طلای جهانی را در بازار خود خنثی کنند، ولی در انتهای هفته گذشته و روز ابتدایی هفته دست به چنین اقدامی نزدند. به گفته برخی بازیگران بازار، معامله‌گران سکه اعتقاد دارند در ماه‌های محرم و صفر به‌طور سنتی تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل سکه‌بازان تمایل چندانی نداشتند که از کانال دلار، قیمت سکه را نگه دارند. در این شرایط می‌توان گفت که قیمت دلار از یکسو از کانال سکه‌بازان تحریک نشد و از جهت دیگر با افزایش عرضه تحت‌فشار قرار گرفت. البته میزان عرضه به اندازه‌ای بود که توانست پاسخگوی تقاضای مسافرتی جدیدی نیز باشد که از ابتدای هفته به بازار وارد شد. بخشی از این تقاضا مربوط به زائرانی است که برای زیارت عتبات عالیات به ارز نیاز دارند.

    سقوط پوند

    در اولین روز هفته، بهای پوند در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی روند کاهشی به خود گرفت. روز شنبه، پوند در بازار آزاد 80 تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت 4هزار و 540 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، سقوط ارزش این ارز در بازارهای جهانی عامل اصلی افت روز شنبه بود.همسو با افت در بازار آزاد، در اولین روز هفته، پوند در مرکز مبادلات ارزی نیز حدود 90 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 3هزار و 922 تومان رسید. پیش از این، پوند مبادله‌ای در کانال 4 هزار تومانی قرار داشت. برخلاف پوند که روز شنبه نوسان زیادی را در مرکز مبادلات تجربه کرد، یورو و دلار نوسان چندانی را ثبت نکردند.روز شنبه، نرخ رسمی دلار یک ریال پایین رفت و نرخ رسمی یورو تنها 6 ریال افزایش یافت که در مقایسه با نوسان‌های تومانی پوند بسیار محدود بود.

    برچسب ها