عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده:

اوراق سلف به پرداخت بدهی های دولت کمک می کند

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: بدهی دولت به کشاورزان ۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون بخشی از این بدهی ها از طریق اوراق سلف تسویه شده است.

اوراق سلف به پرداخت بدهی های دولت کمک می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره اوراق سلف موازی گندم که در بورس کالا منتشر شده است، گفت: برخی از مسئولین در سازمان بورس درصدد هستند تا ابزار و محصولات جدیدی را به عنوان اوراق بدهی در بازار سرمایه توسعه بخشند، گفتنی است که اوراق سلف موازی به نوعی اوراق بدهی محسوب می شود که در بورس قابل خرید و فروش است.

    وی به ارتباط بازار سرمایه و دولت اشاره کرد و گفت: اوراق سلف که اخیرا منتشر شده در حقیقت به نوعی استمهال بدهی هایی است که دولت یا نهادهایی همچون وزارت کشاورزی از گذشته به گندمکاران داشتند، اوراق مذکور 6 ماهه است و جهت تسویه بدهی دولت به کشاورزان منتشر شده، لازم به ذکر است بدهی دولت درحقیقت از طریق اوراق سلف موازی به خریداران این اوراق منتقل شده است.

    آقابزرگی خاطرنشان کرد: براساس اعلام سخنگوی دولت، بدهی دولت به کشاورزان 7 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون 2 هزار 650 میلیارد تومان از این بدهی ها از طریق اوراق سلف که در بورس کالا منتشر شده تامین مالی و در اختیار طلبکاران قرار گرفته است.

    مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به مزیت های موجود در اوراق سلف اشاره کرد و گفت: اوراق سلف قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای بهای نقد و مطابق قرارداد به فروش می‌رساند و در مدت زمان تعیین شده کالای خریداری شده را به خریدار تحویل خواهد داد.

    وی با بیان اینکه اوراق سلف نوعی صکوک است و امنیت بیشتری نسبت به اوراق مشارکت دارد، گفت: مطابق شریعت اسلام استفاده از این نوع عقد برای برخی کالاها همچون طلا و سکه به عنوان دارایی پایه مجاز نیست و همچنین قراردادهای سلف روشی برای تأمین نقدینگی شرکت‌ها از راه جذب سرمایه‌گذاری هستند.

    آقابزرگی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر کاربردهای مهم اوراق سلف جبران کسری بودجه دولت‌ است، بدین معنا که دولت به جای پیش‌فروش محصولات و مواد خام به خارج از کشور، به ویژه در زمانی که بنا به برخی دلایل قیمت پیش‌فروش مواد خام پایین است با انتشار اوراق سلف، محصولات را مستقیماً به مردم پیش‌فروش می‌کنند و در زمان سررسید به وکالت از طرف صاحبان اوراق محصولات یا مواد خام را در بازار جهانی نقداً به فروش می‌رساند و از این راه با صاحبان اوراق تسویه می‌کند؛ در این فرایند تفاوت قیمت نقد و سلف در قالب سود به مردم تعلق می‌گیرد.

    مدیر کارگزاری بانک آینده در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا اوراق سلف موازی برای سایر محصولات کشاورزی قابل انتشار است یا خیر، گفت: این ابزار مکانیسم شناخته شده ای است که تقریبا با فرهنگ و فقه کشور بومی سازی شده است. لازم به ذکر است که اوراق سلف یک ابزار بین المللی است و اکثر کشورها از چنین محصول مشابهی در اشکال مختلف استفاده می کنند.

    وی گفت: اوراق سلف موازی منحصر به یک نوع کالای خاص نیست و به سرعت می تواند ابعاد گسترده ای را پیدا کند کمااینکه اوراق مذکور در ابتدا برای محصولات پتروشیمی، فلز و در مرحله بعد برای سنگ آهن و محصولات کشاورزی منتشر شده است.

    آقابزرگی در پایان به مزیت های بورس کالا به عنوانی بازاری نظامند اشاره کرد و گفت: شفاف سازی قیمت ها، سازو کار تامین مواد برای مصرف کننده از سوی تولید کننده از بهترین و شفاف ترین ویژگی های بورس کالا به حساب می آید

    برچسب ها