عصر خودرو

حجم معاملات هفتگی ۴۳ درصد رشد کرد؛

تیر ۹۶ ، سر رسید پر طرفدار بازار آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۳۰هزار و ۷۱۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از سه هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته گذشته رشد ۴۳ درصدی داشته است، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۱ هزار و ۳۹۷ قرار داد رسیده بود.

تیر ۹۶ ، سر رسید پر طرفدار بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در دومین هفته مهرماه، سکه روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت، به طوری که در این میان، جهت حرکت سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران رو به پایین بود.

    به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 19 هزار و 664 قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از دو هزار 331 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با 7 هزار و 98 قرارداد بهای 828 میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

    همچنین سر رسید آبان نیز با یک هزار و 825 قرارداد و ارزش بیش 203 میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه نیز با حجم  یک هزار و 662 قرارداد و به ارزش بیش 190میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

    این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم 646 قرداد و ارزش 52 میلیارد ریالی را تجربه کرد.

    روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

    نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی و افت و خیز بهای دلار با نوسان قیمت رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 104 هزار تومان معامله شد و افت0.32 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 123هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش0.16 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت 0.3درصدی با قیمت یک میلیون و142 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و 161 هزار تومان، افزایش 0.06درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 179 هزار تومان، رشد 0.09 درصدی را به ثبت رساند.

    در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

    کاهش شدید سکه طی هفته گذشته در حالی رخ داد که در 3 روز ابتدایی هفته گذشته افت چندانی را تجربه نکرده بود. شنبه گذشته، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 115هزار تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با 2 رشد هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان بالا رفت. از روز سه‌شنبه، روند کاهشی سکه آغاز شد. در سیزدهمین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی به‌طور عمده تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه، زیر محدوده هزار و 310 دلار قرار گرفته بود، عاملی که زمینه‌ساز افت 6 هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان بود. با این حال، حدود ساعت 4 عصر طلای جهانی به زیر مرز هزار و 300 دلار سقوط کرد تا فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمت پایین‌تر رود. قیمتی که تا ساعت 4 عصر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 108هزار تومان بود، امری که از کاهش 9 هزار تومانی فلز گرانبهای داخلی و رسیدن آن به کمترین قیمت از 19مرداد 95 حکایت می‌کرد.

    روز چهارشنبه، سکه با 17 هزار تومان کاهش تا قیمت یک میلیون و 91 هزار تومان پایین رفت. این بیشترین میزان کاهش روزانه از 23 تیرماه بود و فلز گرانبهای داخلی را تا کمترین قیمت از تاریخ 4 مردادماه پایین برد. روند کاهشی سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمتی دیگر پایین رفت. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 88 هزار تومان رسید. کاهش روز پنج‌شنبه موجب شد که افت سکه تمام به 5/ 2 درصد برسد که نشان‌دهنده بیشترین کاهش هفتگی در سال 95 بود. افت فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بیش از هر عاملی ناشی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی هفته گذشته نه‌تنها از مرز 3 هزار و 300 دلار پایین رفت؛ بلکه در انتهای هفته به میانه کانال هزار و 200 دلار نزدیک شد. در کنار سکه تمام، در دومین هفته مهرماه، نیم سکه و ربع سکه نیز روند کاهشی را دنبال کردند. هفته گذشته نیم سکه 18 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت 548 هزار تومان پایین رفت. ربع سکه نیز در 6 روز کاری 8 هزار تومان افت را تجربه کرد و نهایتا روی قیمت 286 هزار تومان آرام گرفت.

    برچسب ها