عصر خودرو

تحکیم پیوندهای نفتی اوپک در استانبول

عصر بازار- نفت دیروز قیمت ٥٢,٥ دلار را رد کرد. این موضوع درحالی رخ داد که میزان ذخیره‌سازی نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی روند کاهشی را تجربه کرد و این موضوع امیدهای نجات بازار به بحران‌رسیده نفت را افزایش داد.

تحکیم پیوندهای نفتی اوپک در استانبول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شهروند ،  بلومبرگ دیروز نوشت که بزرگترین صادرکننده نفت جهان یعنی عربستان، قیمت نفت خود در بازار آسیا و شمال غرب اروپا را کاهش داده است. شرکت آرامکوی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، قیمت رسمی نفت سبک «عرب لایت» خود در بازار آسیا را ٢٥ سنت کاهش داده و به ٤٥ سنت کمتر از شاخص منطقه‌ای رسانده است که به نظر می‌رسد عربستان سنگ‌اندازی خود در بازار نفت را به پایان رسانده و تصمیمی جدی‌تر برای اتحاد با رقبای نفتی خود در اوپک دارد. به جز این، رویترز دیروز به نقل از منابع وابسته به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) خبر داد که نشست غیررسمی وزیران نفت عربستان‌سعودی، ایران، عراق و روسیه هفته جاری در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. گویا این نشست با هدف تحکیم توافق طلایی اوپک در هفته‌های گذشته برگزار می‌شود و مجموع این اتفاقات نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بازار نفت ظاهر کرده است.

    رکوردزنی قیمت نفت ادامه دارد

    ٩ مهر امسال بود که اعضای اوپک در نشست الجزایر برای کاهش 700‌هزار بشکه نفت در روز به توافق رسیدند و ایران توانست با دیپلماسی نفتی موفقی عضو سرسخت اوپک یعنی عربستان را به زانو درآورد و به استثنای خود از طرح فریز نفتی راضی کند. توافقی که بر مبنای آن از این پس اعضای اوپک بین 32.5 تا ٣٣‌میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهند کرد. به دنبال این تصمیم و کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا بود که قیمت جهانی نفت روند افزایشی به خود گرفت و دیروز با 4 سنت افزایش به 52 دلار و 55 سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٩٩ سنت رشد، در سطح ٥١ دلار و ٨٦ سنت تثبیت شد. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی‌ای آمریکا یک دلار و ١٤ سنت افزایش یافت و به ٤٩ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه رسید. درحالی کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا برای پنجمین هفته پیاپی سبب شد امیدواری به کاهش وضع کنونی عرضه مازاد نفت، بیشتر شود که بسیاری تحلیلگران، آینده بازار نفت را در گرو تصمیم نشست غیررسمی وزیران نفت عربستان‌سعودی، ایران، عراق، سه کشور بزرگ تولید‌کننده نفت اوپک و روسیه بزرگترین تولید‌کننده نفت غیراوپک در هفته جاری می‌دانند.

    نشست غیررسمی ایران، عربستان و روسیه

    این موضوع درحالی رخ می‌دهد که رویترز دیروز به نقل از منابع وابسته به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) خبر داد که نشست غیررسمی وزیران نفت عربستان سعودی، ایران، عراق و روسیه هفته جاری برگزار می‌شود. این منابع تأکید کردند نشست غیررسمی وزیران نفت عربستان سعودی، ایران و عراق، سه کشور بزرگ تولید‌کننده نفت اوپک و وزیر انرژی روسیه بزرگترین تولید‌کننده نفت غیراوپک با هدف بررسی وضع بازار نفت در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی در استانبول برگزار می‌شود و وزیران نفت امارات عربی متحده، الجزایر، ونزوئلا و قطر رئیس فعلی اوپک نیز در نشست بین‌المللی انرژی در استانبول حضور خواهند داشت.همچنین خبرگزاری فرانسه از الجزایر با تأیید این خبر اعلام کرد: نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر گفت: نشست غیررسمی وزیران نفت اوپک و غیراوپک در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی که قرار است بین ٨ تا 10 اکتبر (١٧ تا ١٩ مهر) در استانبول ترکیه برگزار شود، تشکیل خواهد شد.بوطرفه تأکید کرده است که اگر اعضای اوپک به توافقی درباره تولید نفت برسند، روسیه آماده همکاری با این سازمان خواهد بود.گویا قرار است که در نشست غیررسمی استانبول سهم هریک از کشورها از کاهش 700‌هزار بشکه‌ای تولید بررسی شود. هرچند که هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده اما برخی منابع خبری از اعلام آمادگی عربستان برای کاهش ٥۰۰‌هزار بشکه‌ای خبر می‌دادند؛ کشوری که این روزها در جهت توافق با رقبای خود در اوپک دست به ارزان کردن نفت خود زده است و قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش داده است. عربستان که پیش از سقوط بهای نفت بیش از 850 ‌میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت، براساس آخرین گزارش‌ها، اعلام شده است که این کشور تا پایان‌ سال 2015 نزدیک به 650‌میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته که تنها در ٦ ماهه نخست‌ سال‌جاری میلادی از حجم ذخایر ارزی این کشور 190‌میلیارد دلار کاسته شده است. بنا به روایت سازمان بین‌المللی انرژی، عربستان‌سعودی امسال کسری ١٣,٥‌درصدی در تولید ناخالص ملی را تجربه خواهد کرد که در مقایسه با ایران که 2.5‌درصد کسری تولید ناخالص ملی دارد، فاصله زیادی دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که عربستان‌سعودی به نفت ٦٧ دلاری نیاز دارد تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

    اوپک حرارت بازار نفت را حفظ کرد

    در همین حال تحلیلگران بازار معتقدند که روند صعودی قیمت نفت همچنان ادامه خواهد داشت. فواد رزاق‌زاده، تحلیلگر بازار نفت دراین‌باره به رویترز گفته است با توجه به این‌که چشم‌انداز تمام عوامل بنیادین بازار همچنان درحال بهبود است، قرار است تولید نفت اوپک کاهش یابد و این‌که ما شاهد کاهش حجم ذخایر نفت آمریکا در ٥ هفته متوالی بوده‌ایم، این روند ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد. ضمن این‌که نباید فراموش کرد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا برای اولین‌بار از ماه ژانویه به زیر 500‌میلیون بشکه رسیده است.جفری ‌هالی، یکی دیگر از تحلیلگر بازار نفت با بیان این‌که اوپک حرارت بازار نفت را حفظ کرده است، نیز به رویترز گفت: وزیر انرژی الجزایر گفته اوپک ممکن است بیش از نیم‌میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد. اما از همه مهم‌تر این‌که نمایندگان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک قرار است هفته آینده در حاشیه یک کنفرانس انرژی دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

    50 تا 60 دلار قیمت مطلوب اوپک

    در این میان موسسات معتبر بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که بهای نفت در ‌سال آینده میلادی تا 10 دلار افزایش خواهد یافت. موسسه آمریکایی پیرا انرژی درحالی‌که قیمت مطلوب نفت برای اوپک را 50 تا 60 دلار بیان می‌کند، اعلام کرده که وضع کنونی عرضه مازاد در بازارهای جهانی، در نیمه دوم ‌سال 2017 میلادی پایان می‌یابد. هرچند که نشست غیررسمی استانبول میان نمایندگان ٤ قدرت اصلی بازار نفت برگزار خواهد شد اما وزیران نفت امارات عربی متحده، الجزایر، ونزوئلا و قطر رئیس فعلی اوپک نیز در نشست بین‌المللی انرژی در استانبول حضور خواهند داشت و به نوعی حمایت خود را از تصمیم ٤ وزیر انرژی عربستان‌سعودی، ایران و عراق اعلام کرده‌اند.

    تماس تلفنی روحانی با نیکولاس مادورو

    به جز این ونزوئلا هم از گفت‌وگوهای جداگانه خود با ایران درباره بازار نفت خبر داده است. وزیر نفت ونزوئلا همچنین با اشاره به تماس تلفنی روحانی با نیکولاس مادورو گفت: در جریان تماس تلفنی اخیر روسای‌جمهوری ایران و ونزوئلا، حسن روحانی به همتای ونزوئلایی خود گفته که کاهش مازاد عرضه فعلی نفت برای کشورهای تولید‌کننده امری اساسی است. روحانی در این تماس با تأکید بر این‌که کشورهای عضو اوپک همچنین باید با تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برای تثبیت بازار مذاکره کنند، اعلام کرده است که همه کشورها باید به کمیته کارشناسان (اوپک) کمک کنند تا در نشست ماه نوامبر تصمیماتی بگیرد که موجب افزایش قیمت‌ها شود. به گفته الوجیو دل پینو،اوپک در طی ٩ ماه آینده قیمت نفت را تقریبا 10 دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد.دل پینو با بیان این‌که رقم بین 60 و70 دلار قیمت بهینه‌ای است که باید هر بشکه نفت داشته باشد، از تلاش دولت ونزوئلا برای دستیابی به این قیمت و حمایت از ایران سخن گفت.دولت ونزوئلا با تولید ٢,٤‌میلیون بشکه در روز که به دنبال افت قیمت نفت با بحران شدید اقتصادی مواجه شد حالا امیدوار است که افزایش قیمت نفت به بیش از 60 دلار موجب افزایش صدها‌میلیون دلاری درآمدش شود. نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر نیز دراین‌باره می‌گوید: اگر اعضای اوپک به توافقی درباره تولید نفت برسند، روسیه آماده همکاری با این سازمان خواهد بود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده که قصد دارد هفته آینده در استانبول با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، دیدار کند.

    برچسب ها