عصر خودرو

۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی‌های ثامن‌الحجج وارد فاز مشروط شدند

عصر بازار- به دنبال تعیین تکلیف مرحله‌ای پرونده سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج از امروز همزمان با ۱۷ مهرماه فاز جدید پرداخت‌ وجوه از سوی بانک عامل آغاز می‌شود. مبالغ تا سقف۲۰۰و ۳۰۰ میلیونی به‌ طور مشروط به سپرده‌گذاران واگذار خواهد شد.

۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی‌های ثامن‌الحجج وارد فاز مشروط شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  حدود 9 ماه از آغاز بررسی و پرداخت پرونده‌های سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج از سوی بانک عامل یعنی بانک پارسیان می‌گذرد، تاکنون طی چند مرحله و با شروع از پرداخت‌های خرد حساب‌های حدود 97 درصد این سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده است.

    این در حالی است که براساس گزارشی که چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد در حال حاضر حساب‌های این تعاونی از یک میلیون و 257 فقره به 33 هزار فقره کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان پرداخت وجوه 200 و 300 میلیونی تا 99 درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شوند. تا پیش از این سپرده‌گذاری‌ها تا 100 میلیون تومان مورد رسیدگی قرار گرفته بود و از امروز -شنبه-سپرده‌های تا سقف 200 میلیون و از 27 مهرماه تا سقف 300 میلیون تومان به جریان رسیدگی‌ها اضافه خواهد شد.

    اما پرداختی‌ها در این مرحله به‌طور مشروط انجام خواهد شد به‌طوری که تا سقف 35 میلیون تومان به هر یک از مشتریان پرداخت می‌شود مشروط به این‌که تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقی‌مانده وجوه خود طی بازه زمانی مشخصی به بانک پارسیان ارائه کند تا بانک بتواند فرصت کافی برای تبدیل دارایی‌های تعاونی و تامین وجوه نقد مورد نیاز برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران در اختیار داشته باشند.

    بر این اساس، تعهد عدم مطالبه باقی‌مانده وجوه از سوی سپرده‌گذار تا سقف 200 میلیون تومانی برای 14 ماه و تا سقف300 میلیون تومانی برای 17 ماه خواهد بود.

    این در حالی است که در حال حاضر تبدیل دارایی‌های تعاونی ثامن‌الحجج و فروش املاک آن برای افزایش نقدینگی و تسویه طلبکاران با توجه به شرایط موجود در بازار ساختمان و مسکن با مشکل مواجه بوده و به راحتی این املاک به وجوه نقد تبدیل نمی‌شود. از این‌رو تاکنون بیش از 2000 میلیارد تومان خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به بانک پارسیان جهت پرداخت وجوه سپرده‌گذاران اختصاص پیدا کرده که البته این مورد نیز با انتقاداتی مواجه است، چرا که به هرحال خروج پول پرقدرت بانک مرکزی و خرج آن می‌تواند تبعاتی مانند افزایش پایه پولی و تورم را به همراه داشته باشد.

    تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج از موارد غیرمجاز فعال در بازار  غیرمتشکل پولی بود که از سال گذشته و به دنبال تشدید گرفتن بحران‌های درونی و مدیریتی با مشکل مواجه شد و نتوانست پاسخگوی سپرده‌گذاران خود باشد. پرونده این موسسه که با تخلفات بسیاری همراه است همچنان در جریان بوده و بسته نشده است. بانک مرکزی از نیمه دوم سال قبل بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل اجرای تعهدات ثامن‌الحجج برگزید و در این مدت به عنوان کانالی جریان این موسسه از طریق پارسیان پیگیری می‌شود. این در حالی است که ظاهرا با توجه به نبود منابع لازم برای تسویه وجوه سپرده‌گذاران و از سویی حواشی دیگر که مشتریان ثامن‌الحجج طی تجمعاتی ایجاد کردند پارسیان هم چندان از برعهده گرفتن مسوولیت این تعاونی راضی به نظر نمی‌رسد.

    برچسب ها