عصر خودرو

رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور:

"کاهش بار مالی دولت" و "اصلاح روش خرید" با عرضه گندم در بورس کالا

عصر بازار- به منظور کاهش بار مالی دولت و اصلاح روش خرید، گندم هم باید از طریق سازوکارهای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، همانند عرضه جو و ذرت در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گیرد.

"کاهش بار مالی دولت" و "اصلاح روش خرید" با عرضه گندم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: عرضه گندم در بورس کالا به دولت کمک می کند تا گندم کیفی را مطابق با استاندارد و ضوابط خریداری کند.

    مژگان خانلو افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده بالای گندم داخلی و عدم تناسب آن با نرخ جهانی مهمترین مشکل برای عرضه آن در بورس کالای کشاورزی است و به منظور تقویت نقش بخش خصوصی در خرید و فروش گندم و کاهش بار مالی مورد نیاز برای تامین نقدینگی خرید تضمینی محصول مزبور باید با تعریف ساز و کارهای لازم و مناسب، امکان عرضه گندم را در بورس کالای کشاورزی فراهم و تسهیل گردد.

    وی با بیان اینکه در سال زراعی که گذشت، با وجود پیش بینی های انجام شده در خصوص میزان تولید و تامین منابع مورد نیاز، محدودیت هایی را برای ما رقم زد گفت: در سال جاری ضعف بنیه مالی نظام بانکی در پرداخت کامل تسهیلات بانکی مصوب از یک سو و افزایش میزان خرید گندم بیش از میزان پیشبینی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی،  منجر به آن شد تا در پرداخت مطالبات کشاورزان با مشکل مواجه شدیم.

    اوراق سلف موازی، ابزاری مناسب برای تامین سرمایه

    خانلو با بیان اینکه استفاده از ابزارهای بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق سلف موازی به عنوان یکی راهکارهای تامین منابع موجود مد نظر قرار گرفت اظهار داشت: در مرحله نخست پس از صدور تضمین های لازم که بانک کشاورزی تعهد و تضمین بازپرداخت آن را در سررسید صادر کرده و به تصویب دولت هم رسیده بود و به منظور اخذ مجوز هیات پذیرش بورس برای صدور مجوز انتشار اوراق مذکور، شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس قوانین و مقررات مربوط،بخشی از موجودی گندم را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرد.

    وی تصریح کرد: سپس برای تعیین انتخاب شرکت تامین سرمایه به منظور پذیره نویسی و بازارگردانی و خدمات مرتبط با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت بازرگانی دولتی ایران مناقصه ای برگزار نمود که از بین شرکت کنندگان در مناقصه، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی کمترین کارمزد عاملیت را اعلام و به عنوان برنده منقاصه اعلام شد که پس از موافقت سازمان بورس، عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا آغاز و طی دو روزکاری به طور کامل به فروش رسید که منابع حاصله (2650 میلیارد تومان) صرف پرداخت بخش قابل توجهی از مطالبات کشاورزان گردید.

    وی با بیان اینکه میزان موجودی گندم کشور در حال حاضر حدود 14 میلیون تن است، و افزایش تولید براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ناشی از افزایش میزان عملکرد در هکتار بوده است،تاکید کرد: باید به سمتی برویم که افزایش عملکرد در هکتار با کاهش قیمت تمام شده همراه باشد، و همزمان تدابیر لازم برای تعیین تکلیف موجودی گندم تا قبل از شروع فصل برداشت در سال زراعی آتی اندیشیده شود.

    خرید کیفی گندم از بورس

    خانلو با تاکید بر اینکه یکی از روش های اصلاح، خرید گندم از طریق بورس است گفت: این که دولت تنها خریدار گندم باشد فشار سختی را متحمل می شود، بنابراین قانونگذار باید از طریق سازوکارهای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، اقدامی را که برای عرضه جو و ذرت در بورس کالا در سال جاری دستور کار قرار داد، درباره گندم نیز انجام دهد. خرید از بورس شرایط و ضوابطی دارد که منجر به خرید باکیفیت و استاندارد می شود اما در خرید تضمینی دولت هر نوع گندمی را خریداری می کند ضمن آن که بار مالی عرضه در بورس بسیار کمتر بوده و تنها مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت معامله در بورس کالا از سوی دولت تامین میشود.

    برچسب ها