عصر خودرو

آسیای شمال شرقی و خاور دور؛ کانونی که ایران باید بر آن تمرکز کند

عصر بازار- - شاید به جرات بتوان گفت که سال جاری میلادی (۲۰۱۶) نقطه عطفی در روابط مهم و راهبردی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی به حساب می آید و این همان نکته ای است که بیشتر کارشناسان و تحلیلگران حوزه جنوب شرق آسیا نیز این موضوع را تایید کرده اند.

آسیای شمال شرقی و خاور دور؛ کانونی که ایران باید بر آن تمرکز کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، از ماه می (اردیبهشت ماه 95) که خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی در راس بزرگترین هیات سیاسی و اقتصادی به ایران عزیمت کرد دو کشور هرروز شاهد توسعه مناسبات در عرصه های مختلف بوده اند.
    تاریخ روابط ایران و کره جنوبی به بیش از یک هزار و300 سال قبل باز می گردد و در طول این مدت اصولا مناسبات میان دو طرف بسیار دوستانه و نزدیک بوده است.
    اما بیراه نیست که سفارت کره جنوبی در ایران در تازه ترین اعلام خود تاکید کرده، آنقدر سطح روابط بخصوص در بخش های صنعتی زیاد است که نمی توان همه را برشمرد.
    در حال حاضر روابط ایران با کشورهای جنوب شرق آسیا بویژه چین در سال های اخیر گسترش قابل توجهی به لحاظ تجاری داشته و در این بین کره جنوبی نیز برای توسعه مناسبات با ایران اشتیاق فراوانی دارد.
    همین علاقه و تمایل وصف ناپذیر سئول، نشان می دهد که زمان گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای خاور دور و آسیای شمال شرقی و در این میان دو قطب بزرگ یعنی ژاپن و کره جنوبی فرا رسیده باشد.
    به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران ممکن است توسعه روابط ایران با کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن بتواند بسیاری از چالش های موجود مالی و بانکی که کشورمان هم اکنون با آن در این منطقه از آسیا دست به گریبان است، برطرف کند و بهتر است در این راستا زوایای مختلف کار با این کشورها در نظر گرفته شود و تسهیلات آنها که هر روز افزوده می شود، مورد توجه قرار گیرد.
    «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی اوایل سالجاری در راس هیاتی با 230 نفر به ایران سفر کرد و قراردادها و توافقنامه های تجاری فراوانی میان دو کشور امضا شد که ارزش آن تا 50 میلیارد دلار برآورد شده است و 37 میلیارد آن تقریبا قطعی است و عرصه های مختلف از انرژی گرفته تا ساخت تاسیسات زیربنایی و بیمارستان و غیره را شامل می شود.
    این در شرایطی است که کره جنوبی در حال گسترش تعاملات بانکی با ایران است و «کیم سونگ هو» سفیر این کشور در تهران گفته است که ما این مشکلات را برطرف خواهیم کرد و بانک های کره ای ضمن تمرکز بر تبادلات بانکی با ایران از طریق اروپا، مستقیما به دنبال فعالیت های تجاری و مالی با تهران هستند.
    نباید فراموش کرد که کره جنوبی بزرگترین واردکننده بزرگ نفت دنیا است و می خواهد به یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران تبدیل شود و ارزش تبادلات تجاری اش با تهران اکنون بیش از شش میلیارد و 100 میلیون دلار است و آن را تا سقف 18 میلیارد دلار هدف گذاری کرده است.
    اشتیاق کره ای ها و ژاپنی ها به گسترش همکاری با ایران امروز بیشتر از آنچه که به نظر می رسد افزایش یافته و به نظر می رسد وقت آن فرا رسیده باشد که تمرکز بر روی کشورهای دیگر آسیای شمال شرقی و خاور دور نیز در دستور کار کشورمان قرار گیرد، بخصوص آنکه این موضوع می تواند فرصت خوبی برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد که برای تبادلات تجاری خود در برخی کشورها با موانع متعدد بانکی مواجه هستند.
    بررسی یک آمار کوتاه نشان می دهد که سطح روابط ایران و کره جنوبی به دلیل تسهیلاتی که هر دو کشور به هم می دهند با چه سرعتی توسعه می یابد و آن اینکه تا قبل از لغو تحریم ها در سال جاری میلادی ایران روزانه کمتر از 100هزار بشکه نفت به کره جنوبی صادر می کرد که در حال حاضر و به سرعت به میزان 400 هزار بشکه در روز نزدیک شده است.
    این در شرایطی است که در زمینه های صنعتی، عمرانی، ساخت راه آهن، بنادر، سرمایه گذاری، بازرگانی، ساخت بیمارستان، پتروشیمی، محیط زیست و انرژی و بسیاری عرصه های دیگر دو کشور به سرعت و به شکلی راهبردی و در تعاملاتی شفاف و با کمترین چالش و مانع ای در حال گسترش مناسبات هستند.
    گسترش این روابط در حالی به شکل قابل توجه در حال افزایش است که با عزیمت هیاتی از ژاپن به ریاست «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به ایران در آینده انتظار می رود که روند رو به گسترش مناسبات با توکیو هم مانند روابط ایران و کره جنوبی جنوبی شکل گرفته و مناسبات با این اقتصادهای بزرگ آسیا و جهان در مدار سالم و پایدار قرار گیرد.
    ایران و کره جنوبی از سال 1962 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کردند اما هرگز تا قبل از سفر خانم «پارک گئون هی» دارای گفت و گوهای دوجانبه در این سطح نبودند اما در سال 2016 میلادی صفحه تازه ای در روابط دو کشور گشوده شد و طرفین به دلیل مناسبات شفافی که برقرار کرده اند و تعاملات و مراودات خوب مقام هایش به سرعت گام هایی برداشته اند که می تواند خیلی زود چند دهه عقب ماندگی روابط دوجانبه را جبران نماید.
    گزارش ها حاکیست که سفیر کره جنوبی هم از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به این کشور دعوت کرده و اعلام شده که برای شماری از مقام های دیگر از جمله وزیر بهداشت ایران هم دعوتنامه هایی ارسال شده است.
    همه اینها نشان می دهد سئول عزم خود را برای گسترش روابط با تهران جزم کرده و ایران باید از این فرصت بهترین استفاده لازم را ببرد و تنها متمرکز بر روابط گذشته خود با معدودی از کشورهای این منطقه نباشد.
    در پایان، برخی از آمارها می تواند روشنگر جهت روابط راهبردی دو کشور باشد، از جمله اینکه دو طرف موافقت کرده اند حجم تبادلات را سالانه از 6 میلیارد دلار، سه برابر کرده و به 18 میلیارد دلار برسانند و در میان مدت این رقم بالغ بر 30 میلیارد دلار خواهد بود و اینکه کره جنوبی با سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در کشورمان موافقت کرده است.

    برچسب ها