عصر خودرو

۷۰ درصد مطالبات پرداخت شد;

فروش ۹۵۰ هزار تن جو دامی با قیمت تضمینی در بورس کالا

عصر بازار- معاون شرکت پشتیبانی امور دام از رضایت ۹۰ درصدی کشاورزان از طرح قیمت تضمینی جوی دامی کل کشور در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون۹۵۰ هزار تن از محصول جو با میانگین قیمتی هفت هزار ریال در بورس کالا به فروش رفت و ۷۰ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شد.

فروش ۹۵۰ هزار تن جو دامی با قیمت تضمینی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس والوزی با بیان اینکه کاهش بار مالی دولت و پرداخت سریع مطالبات کشاورزان از مزایای اصلی اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالاست، افزود: قیمت تضمینی جو در سال گذشته به صورت آزمایشی فقط در استان کرمانشاه اجرایی شد.
    وی اضافه کرد: امسال نیز برای نخستین بار جوی کل کشور در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی عرضه شد که اجرای آن موفقیت آمیز و رضایت بخش بوده است.
    معاون شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه عرضه جو در قالب سیاست قیمت تضمینی به دو روش گواهی سپرده و عرضه فیزیکی در بورس انجام شد، گفت: بر این اساس، کشاورزان پول معامله ای که در بورس کالا به ثبت رسید را به سرعت دریافت کردند و بخش مابه التفاوت قیمت جو خریداری شده در بورس با قیمت تضمینی مصوب دولت باقی مانده که از سوی دولت پرداخت خواهد شد.
    به گفته والوزی، در روزهای آینده 200 هزار تن جوی باقیمانده با کمک معامله گران به فروش می رود تا کل جوکاران حداقل به 70 درصد پولشان برسند.
    معاون شرکت پشتیبانی امور دام، به مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح به دلیل این که باعث کاهش بار مالی دولت شده است و پرداخت مطالبات کشاورزان را سرعت می بخشد، نسبت به روش خرید تضمینی ترجیح دارد.
    وی ادامه داد: محصول شمار کمی از کشاورزان هنوز مورد معامله قرار نگرفته است که این تعداد نیز در روزهای آینده به 70 درصد پولشان خواهند رسید.

    ** پایان ماه ها انتظار کشاورزان برای دریافت مطالباتشان
    والوزی، به رضایت کشاورزان از اجرای طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بخش عمده ای از کشاورزان با سرعت بیشتری نسبت به سال های گذشته مطالبات خود را دریافت کرده اند می توان اعلام کرد حدود 90 درصد کشاورزان از اجرای این طرح رضایت دارند.
    معاون شرکت پشتیبانی امور دام درباره دلیل نارضایتی 10 درصد جوکاران از سیاست قیمت تضمینی نیز گفت: بحث نارضایتی از طرح قیمت تضمینی نیست، بلکه برخی کشاورزان گمان می کردند به محض سپردن محصولشان به انبارهای بورس، باید در چند روز به 70 درصد پولشان برسند اما ابتدا باید محصول در بورس به فروش برسد و پس از آن پول به حساب کشاورزان واریز می شود.
    وی افزود: به این ترتیب در برخی از استان ها به دلیل تاخیر در فروش جو در بورس، گلایه هایی از سوی کشاورزان وجود داشت که این امر به نوپا بودن طرح قیمت تضمینی مربوط می شود، اما در جمع بندی کلی، بیشتر کشاورزان از اجرای قیمت تضمینی در بورس کالا رضایت داشته اند و بیشتر استان ها از اجرای این طرح استقبال کرده اند.
    به گفته معاون پشتیبانی امور دام، پیش از اجرای طرح قیمت تضمینی، پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی دولت بین چهار تا 6 ماه زمان می برد اما با اجرای طرح قیمت تضمینی 70 درصد پول کشاورزان در مدت چند روز به آنها می رسد که این اتفاق خوشایندی در حوزه کشاورزی به شمار می رود.
    والوزی، درباره زمان پرداخت مابه التفاوت قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت با قیمت معامله در بورس کالا، گفت: این میزان به محض تخصیص سازمان برنامه و بودجه به کشاورزان پرداخت می شود که برای پرداخت هر چه سریعتر مابه التفاوت، تلاش های زیادی صورت گرفته و قول های مساعدی در این زمینه داده شده است.
    وی به ادامه اجرای این روش در سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح در محصولاتی که خرید تضمینی آن برعهده دولت است می تواند ادامه داشته باشد به طوری که اکنون این روش در محصول ذرت نیز اجرایی شده است.
    وی افزود: ذرت در 2 هفته گذشته در تابلو بورس به فروش رسیده است و برخی از کشاورزان به فاصله 10 روز از تحویل دادن محصول به انبار، پول خود را دریافت کرده اند.
    محصولات پایه کشاورزی در کنار مواد معدنی، صنعتی و شیمیایی در بورس کالا عرضه می شود. هدف از عرضه محصولات در بورس کالا، کنار گذاشتن دلالان و شفافیت فرایند معاملات است.
    در نیمه نخست امسال، یک میلیون و 310 هزار تن محصول کشاورزی در بورس کالا معامله شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر حجم 96 درصد و از نظر ارزش معاملات 113 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها