عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته؛

حرکت بازار فیوچرز در سرازیری

عصر بازار- جو روانی حاکم میان فعالان بازار جهانی طلا و انتظار و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نهایتا موجب ریزش ۶۳ دلاری طلای جهانی طی هفته گذشته شد که در انتها روی بازار آتی سکه نیز تاثیر گذاشت تا نشان دهد اونس همچنان مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار روی معاملات آتی سکه است؛ از سوی دیگر، هرچند کاهش قیمت طلای جهانی و فعالان این بازار اعم از خریداران و فروشندگان را با رشد میزان معاملات مواجه کرد، اما در این بازار به جز حجم معاملات تمامی شاخص‌های موثر بازار آتی سکه کاهشی بوده است.

حرکت بازار فیوچرز در سرازیری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه به میزان 32 هزار و 353 معامله رسید تا میزان افزایش 11 هزار و 899 تایی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند، در این راستا روز سه شنبه بیشترین حجم معاملات را با رقم 10 هزار و 925 معامله به ثبت رساند که این افزایش را می‌توان ناشی از ریزش ناگهانی طلای جهانی در روز سه‌شنبه دانست، چنانچه در این روز قیمت طلای جهانی از آغاز روز کاری کاهش پیدا کرد و نهایتا در پایان روز 43 دلار از ارزش خود را از دست داد و یکی از بدترین روزهای خود در حدود سه سال گذشته را تجربه کرد.

    با این حال روز سه‌شنبه حجم معاملات آتی سکه بیشترین رقم را به خود اختصاص داد، در این راستا باید گفت بازیگران بازار آتی دوره ریزش در قیمت طلای جهانی را کوتاه مدت تلقی کرده‌اند و با آغاز روند کاهشی به سمت ایجاد موقعیت‌های خرید حرکت کرده‌اند، این موضوع از سویی حجم معاملات را افزایش داده و از سوی دیگر همچنین ثابت می‌کند که هنوز اونس فرمان بازار آتی را در دست دارد.

    قیمت سکه آتی در سررسید تیرماه طی هفته همگام با ریزش قیمت طلای جهانی، کاهش قیمت 13 هزار و 700 تومانی را به ثبت رساند، به‌طوری‌که هفته را با قیمت یک میلیون و 193 هزار و 500 شروع کرد و با قیمت یک میلیون 179 هزار و 800 به پایان رساند. هفته گذشته هر چند در بازارهای جهانی و برای طلا روزهای خوشایند و افزایشی طی نشد ولی دلار در بازار داخلی رشد 10 تومانی را از سر گذراند، سقوط 43 دلاری اونس طلا در روز سه‌شنبه که قیمت این کالای سرمایه‌ای را به کف 5/ 3 ماهه برد عمدتا ناشی از تقویت دلار و نگرانی علاقه‌مندان طلا از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی بود.

    به این ترتیب در هفته گذشته پس از چند هفته روند متعادل در این بازار شاهد افزایش شیب ریزش قیمت‌های تسویه بودیم. کارشناسان می‌گویند احتمال ریزش بیشتر قیمت اونس وجود دارد که این موضوع می‌تواند بازار معاملات آتی را به یک جو انتظار و مشاهده وارد کند. در این صورت و با فرض صحت این پیش بینی باید گفت بازار در هفته‌های پیش رو روند نزولی و با شیب ملایم تری را در پیش خواهد گرفت با این حال در هفته جاری تعطیلی بازار به دلیل ایام تاسوعا و عاشورا می‌تواند بخشی از پتانسیل کاهشی بازار را در خود ذخیره کند که در این صورت فشار معاملات در روز پنج‌شنبه افزایش می‌یابد و این فشار احتمالا به روز شنبه هفته آینده منتقل خواهد شد. در این بین حدود 30 هزار تومان حباب را در بازار سکه نقدی شاهد هستیم. این به آن معنا است که قیمتی که در حال حاضر در بازار سکه داد‌و‌ستد می‌شود حدود 30 هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی سکه است که این موضوع می‌تواند سیگنالی برای خرید بیشتر باشد. بررسی‌های تکنیکالی فرزان سهرابی، کارشناس بازار آتی نشان می‌دهد قیمت در سررسید آبان ماه که نزدیک‌ترین سررسید موجود در این دوره معاملاتی است طبق پیش‌بینی هفته‌های گذشته تا خط کف کانال کاهش یافت که هدف قیمتی آن در نمودار درج شده است.

    در سررسید دی‌ماه نیز شاهد ایجاد الگوی سر‌و‌شانه هستیم که قیمت در حال تکمیل شانه راست خود تا هدف مندرج در نمودار است.اما قیمت در سررسید اردیبهشت کمی متفاوت است؛ زیرا قیمت در حال تکمیل الگوی صعودی پروانه است و اهداف قیمت در تصویر درج شده است. در پایان به نظر می‌رسد قیمت طلا تا 1225 دلار در ادامه روند نزولی کاهش یابد.

    برچسب ها