عصر خودرو

اونس طلا از میانه کانال ۱۲۰۰ دلار فاصله گرفت

بی‌اعتنایی طلا به استرس استرلینگ

عصر بازار- در شرایطی که افت شدید ارزش پوند استرلینگ نشان از سختی «برگزیت» دارد، نوسان‌های بهای اونس طلا به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار منتقل شده است. این موضوع تاییدکننده آن است که با وجود چالش‌های اقتصادی، فشار بنیادی و فنی بر فلز زرد تشدید شده است. اونس طلا عصر جمعه از داده‌های بد گزارش اشتغال‌زایی آمریکا بهره برد و فاصله خود را با مرز میان کانالی افزایش داد، با این همه فلز زرد پیش از انتشار این گزارش هیچ واکنش قابل‌توجهی به استرس بریتانیا نشان نداد.

بی‌اعتنایی طلا به استرس استرلینگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز چهارشنبه روی قیمت 1266 دلار ایستاده بود، روز پنج‌شنبه تا کف 4 ماهه 1255 دلار سقوط کرد. روز جمعه هم با قیمت 1254 دلار آغاز شد، گرچه صبح روز گذشته همه در انتظار انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا بودند. اونس تا ساعت 4 بعدازظهر به وقت تهران که این گزارش منتشر شد به قیمت 1253 دلار رسید و بعد با نگاه به داده‌های بد این گزارش که مخالف افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو بود رو به نوسان گذاشت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای هر اونس طلا ثبت شد 1252 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین روز کاری اولین هفته ماه اکتبر رقم خورده باشد.

    فشار برگزیت

    هفته گذشته ضرب الاجل مارس 2017 برای آغاز رسمی فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام شد تا پوند به‌شدت تحت فشار قرار بگیرد. روز جمعه با شکسته شدن یک مرز حمایتی اساسی، پوند به حالت سقوط رسید، گرچه با افت شدید ارزش این پول جهانی، بازار شاهد جهش اصلاحی شد. پوند روز جمعه 10 درصد از ارزش خود را مقابل دلار از دست رفته دید، گرچه بعد بخشی از ارزش از دست رفت خود را باز پس گرفت. صبح جمعه، با شکسته شدن مرز حمایتی پوند در بازارهای آسیایی، ظرف چند ثانیه نرخ برابری پوند از 26/ 1 به 13/ 1 دلار رسید که موجی از فروش فنی را در بازارها به راه انداخت. با این همه بازار به سرعت دست به اصلاح روند زد تا نرخ برابری به بالای 2/ 1 بازگردد. برخی گفته‌اند که وضعیت و میزان معاملات پوند در روز جمعه حتی بدتر از زمان اعلام رای مردم بریتانیا به برگزیت بود. اکنون این تصور وجود دارد که جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر از آنی است که قبلا تصور می‌شده است. فیلیپ هموند، وزیر دارایی بریتانیا روز پنج‌شنبه برای آرام کردن بازارها گفت که اقتصاد بریتانیا از بنیان قوی است، با این همه حتی او هم تصدیق کرد که سال 2017 سال آشفته‌ای خواهد بود. سقوط روز جمعه پوند خبر بسیار مهمی بود، با وجود این، دیگر بازارها چندان تحت‌تاثیر آن قرار نگرفتند. عمده معامله‌گران بازارهای مختلف جهان در ساعات ابتدایی و میانی روز گذشته در انتظار گزارش مهم اشتغال‌زایی آمریکا بودند. این انتظار از روز چهارشنبه تشدید شده بود.

     

    تعدیل چهارشنبه

    اونس طلا که روز سه‌شنبه 43 دلار سقوط کرده بود، روز چهارشنبه با 2 دلار افت دیگر به بهای 1266 دلار رسید. با سقوط شدید روز سه‌شنبه، اونس صبح چهارشنبه شاهد تعدیل روند شد تا در ادامه روز نیز اصلاح بازار اجازه افت بیشتر را به کاهشی‌ها ندهد. به این ترتیب اونس روز چهارشنبه نزدیک کف 5/ 3 ماهه ماند، اما تخریب چهره فنی این کالای گرانبها نشان می‌داد که احتمال افت بیشتر ارزش،‌ قوی است. اونس روز چهارشنبه را با جهش اصلاحی آغاز کرد؛ اما با انتشار داده‌های شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه‌ای آمریکا دوباره رو به افت گذاشت. عدد اعلام شده این شاخص برای ماه سپتامبر 1/ 57 بود که بالاترین میزان در یک سال گذشته بود. این داده حامی افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود که باعث رشد دلار و افت طلا شد. دیگر خبر روز چهارشنبه اعلام اشتغال‌زایی 154 هزار موردی در آمریکا از سوی ADPبود که کمی بدتر از انتظارها بود. با این همه بازار داده‌های این گزارش را مناسب ارزیابی کرد. البته عمده توجه‌ها به گزارش دولتی روز جمعه بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت برخی گمانه زنی کرده‌اند که افت قیمت طلا در روز سه‌شنبه ممکن است ناشی از فروش دارایی‌های طلای «دویچه بانک» باشد که اخیرا به دلیل جریمه دادگستری آمریکا با سقوط ارزش سهام روبه‌رو بوده است. با این همه بسیاری مهم‌ترین دلیل افت سه‌شنبه را رشد شاخص دلار می‌دانند.

    کف 4 ماهه

    اما روند افت قیمت‌های بازار فلزهای گرانبها روز پنج‌شنبه دوباره شدت گرفت. ارزش طلا و نقره در چهارمین روز کاری هفته به کف 4 ماهه رفت. ادامه انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و همچنین رشد شاخص دلار باعث ادامه فشار بر بازار فلزات پنج‌شنبه شد. روز پنج‌شنبه میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا هم کاهش شدیدی را نشان داد که به ضرر طلا تمام شد. در این روز علاوه‌بر فشار بنیادین، فشار فنی نیز روی فلز زرد مشهود بود؛ چراکه اونس در این روز به زیر قیمت میانگین 200 روزه رفت.با تمام این تحولات، حجم معاملات در این روز تا حدی کاهش یافت چراکه بیشتر معامله‌گران در انتظار گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه بودند. علاوه‌بر این گزارش روند بهای نفت نیز مورد توجه بازارهای مختلف بود. با عبور بهای نفت خام از مرز 50 دلار کمکی برای فلز زرد فراهم آمده، گرچه عوامل کاهشی با قدرت بیشتری مشغول کار بوده‌اند.

     

    روز آخر

    اونس روز جمعه را با قیمت 1254 دلار آغاز کرد و تا ساعت 4بعدازظهر که گزارش اشتغال‌زایی آمریکا منتشر شد عمدتا پیرامون مرز 1255 دلار نوسان کرد. صبح جمعه شاخص دلار باز هم رشد کرد تا طلا تحت فشار بماند با این همه شاخص دلار هم پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی با افت روبه‌رو شد. درحالی‌که رقم مورد انتظار برای اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه سپتامبر 172 هزار مورد بود، اعلام ایجاد حدود 156 هزار شغل در نهمین ماه میلادی روند بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. اونس طلا که پیش از انتشار این گزارش توجه چندانی به مشکلات بریتانیا در مسیر خروج از اتحادیه اروپا نکرده بود، به گزارش اشتغال‌زایی آمریکا واکنش نشان داد. قیمت نهایی روز جمعه در زمان نوشته شدن این گزارش مشخص نبود، اما به‌نظر می‌رسد که اونس در هفته کاری گذشته بدترین 5 روز کاری خود از نوامبر 2015 را تجربه کرده باشد.

    برچسب ها