عصر خودرو

دلار از مرز ۳۶۰۰ تومان عبور می‌کند؟

بازدهی سکه در قعر ۹۵

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، بهای سکه یک کانال دیگر پایین رفت تا بیشترین میزان افت هفتگی آن در سال ۹۵ به ثبت برسد. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با ۳ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و۸۸ هزار تومان رسید.

بازدهی سکه در قعر ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با افت روز آخر، بازدهی سکه در دومین هفته مهرماه به منفی 5/ 2 درصد رسید که بیشترین میزان کاهش از ابتدای سال بود. افت اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رکوردزنی سکه شد. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه تا قیمت هزار و 265 دلار پایین رفته بود که نشان‌‌دهنده افت 1/ 4 درصدی نسبت به قیمت همین مقطع زمانی در پنج‌شنبه دو هفته پیش بود. همسو با افت بهای سکه، روز پنج‌شنبه دلار 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 592 تومان رسید. با وجود این افت، شاخص ارزی هفته گذشته 2/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در حالی که این دومین رشد متوالی هفتگی شاخص ارزی بود، برخی فعالان اعتقاد دارند، روند افزایشی در هفته جاری ادامه پیدا نخواهد کرد و قیمت زیر سطح 3 هزار و 600 تومان به نوسانات خود ادامه خواهد داد.

    به باور این دسته، در سومین هفته مهرماه فضای بازار بیشتر تحت‌تاثیر تعطیلات مذهبی قرار خواهد داشت. به گفته آنها، تمایل معامله‌گران در چنین روزهایی به خرید و فروش ارز کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که گروه دیگری باور به ادامه افزایش قیمت دارند. این گروه دو استدلال را مطرح کرده‌اند: اول، احتمال کاهش بیشتر بهای اونس و ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز برای جبران اثر آن؛ دوم، استفاده معامله‌گران فردایی از فضای نیمه تعطیل بازار و بالا بردن قیمت با تحرک در معاملات آتی.

    سکه پرنوسان

    در دومین هفته مهرماه، سکه روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. در این میان، جهت حرکت سکه رو به سوی پایین داشت؛ به‌طوری‌که فلز گرانبهای داخلی در طول 6 روز کاری، 4کانال قیمتی پایین‌تر رفت. کاهش شدید سکه در حالی رخ داد که در 3 روز ابتدایی هفته گذشته افت چندانی را تجربه نکرده بود. شنبه گذشته، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 115هزار تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با 2 رشد هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان بالا رفت. از روز سه‌شنبه، روند کاهشی سکه آغاز شد. در سیزدهمین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی به‌طور عمده تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه، زیر محدوده هزار و 310تومان قرار گرفته بود، عاملی که زمینه‌ساز افت 6 هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان بود. با این حال، حدود ساعت 4 عصر طلای جهانی به زیر مرز هزار و 300 دلار سقوط کرد تا فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمت پایین‌تر رود. قیمتی که تا ساعت 4 عصر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 108هزار تومان بود، امری که از کاهش 9 هزار تومانی فلز گرانبهای داخلی و رسیدن آن به کمترین قیمت از 19مرداد 95 حکایت می‌کرد.

    روز چهارشنبه، سکه با 17 هزار تومان کاهش تا قیمت یک میلیون و 91 هزار تومان پایین رفت. این بیشترین میزان کاهش روزانه از 23 تیرماه بود و فلز گرانبهای داخلی را تا کمترین قیمت از تاریخ 4 مردادماه پایین برد. روند کاهشی سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمتی دیگر پایین رفت. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 88 هزار تومان رسید. کاهش روز پنج‌شنبه موجب شد که افت سکه تمام به 5/ 2 درصد برسد که نشان‌دهنده بیشترین کاهش هفتگی در سال 95 بود. افت فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بیش از هر عاملی ناشی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی هفته گذشته نه‌تنها از مرز 3 هزار و 300 دلار پایین رفت؛ بلکه در انتهای هفته به میانه کانال هزار و 200 دلار نزدیک شد. در کنار سکه تمام، در دومین هفته مهرماه، نیم سکه و ربع سکه نیز روند کاهشی را دنبال کردند. هفته گذشته نیم سکه 18 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت 548 هزار تومان پایین رفت. ربع سکه نیز در 6 روز کاری 8 هزار تومان افت را تجربه کرد و نهایتا روی قیمت 286 هزار تومان آرام گرفت.

    جدال در مرز 3600

    هفته گذشته، قیمت دلار به سوی مرز 3 هزار و 600 تومان حرکت کرد، ولی نتوانست از آن عبور کند. در اولین روز هفته، شاخص ارزی با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 585 تومان رسید. با این حال، روز یکشنبه با 3 تومان افت به قیمت 3 هزار و 582 تومان رسید. روز دوشنبه، روند افزایشی دلار تند شد و این ارز با 6 تومان افزایش به 3 هزار و 588 تومان رسید. در سومین روز هفته، بازار معاملات نقدی زودتر از موعد و حتی قبل از معاملات فردایی شروع شد. این خرق عادت به‌طور جدی معادلات بازار را تغییر داد. افزایش تعداد فروشندگان، افت قیمت خریداران و پایین آمدن نرخ معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی سه اتفاقی بودند که تا پیش از ساعت 11 صبح بازاری متفاوت را شکل دادند. روز سه‌شنبه، قیمت این ارز کمی تعدیل شد و با 2 تومان افت به قیمت 3 هزار و 586 تومان رسید. با این حال، پس از این افت، روز چهارشنبه، دلار افزایشی‌ترین روز خود در هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت و با 9 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 595 تومان رسید. این در حالی بود که در معاملات فردایی روز چهارشنبه، قیمت تا 3 هزار و 598 تومان نیز بالا رفته بود و در معاملات پاساژ سبزه میدان، حتی قیمت 3هزار و 599 تومان لمس شد. به گفته فعالان، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز عامل اصلی نزدیک شدن شاخص ارزی به مرز 3 هزار و 600 تومان بود.

    روز پنج‌شنبه، روند افزایشی دلار متوقف شد. در آخرین روز هفته، قیمت دلار تا آستانه محدوده 3 هزار و 580 تومان پایین رفت، ولی سرانجام با بلند شدن از کف روزانه با قیمت 3 هزار و 592 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، افزایش حجم ارز موجود در بازار مهم‌ترین عاملی بود که دلار را در مسیر کاهشی قرار داد. برخی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشتند، صرافی‌های بانکی در آخرین روز هفته ارز بیشتری به بازار عرضه کردند. در این میان، معامله‌گران فردایی سعی کردند با معاملات خود در برابر افت دلار مقاومت کنند؛ به‌طوری‌که در برخی از مقاطع روز پنج‌شنبه، فاصله قیمت بازار فردایی با بازار نقدی به بیش از 5 تومان رسید. به گفته شماری از فعالان بازار، برخی معامله‌گران فردایی انتظار دارند که قیمت دلار در ابتدای سومین روز هفته افزایش قیمت را تجربه کند. این دسته، اعتقاد دارند که وضعیت فنی دلار در مهرماه بهبود پیدا کرده است.

    برچسب ها