عصر خودرو

مدیرعامل پست بانک در گفت‌وگو با عصربازار:

نرخ سود ۱۸ درصد برای کارت‌های اعتباری منطقی است

عصر بازار- طرح ویژه دولت برای اختصاص کارت‌های اعتباری۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی از ابتدای مهرماه کلید خورد. به طوری که به گفته دست اندرکاران بانکی، نظام بانکی با آغاز اجرای طرح مرابحه، به شکل غیرمستقیم به حمایت خود از تولید کشور ادامه داده و در واقع، این محصول نوین نظام بانکی کشور که بر پایه عقد مرابحه صادر می‌شود، به تدریج جایگزین تسهیلات خرد بانک‌ها شده و با این ابزار امید می‌رود که فاکتورهای صوری که چند سالی است در سیستم بانکی کشور رواج یافته است، برچیده شود.

نرخ سود ۱۸ درصد برای کارت‌های اعتباری منطقی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از دیگر اهدافی که دولت با ارائه این کارت دنبال می‌کند، تحرک در بازار و رونق اقتصادی است. اما این طرح در ابتدای راه است و به طور یقین ایراداتی را خواهد داشت. به هرحال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار کارت‌های اعتباری مرابحه، به عنوان طرح ویژه دولت برای تحریک تقاضا و تامین مالی مردم در خرید کالا و خدمات مورد نیازشان است.

    خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک  معتقد است: ارائه کارت‌های اعتباری  بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی در قالب عقد مرابحه انجام می‌شود که با هدف رونق در خرید و فروش از طریق ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان بوده است که نه تنها این کارت‌ها می‌تواند بر بهبود فضای کسب و کار تاثیر بسزایی بگذارد بلکه شرایط بهبود کیفی محصولات داخلی را نیز به بار خواهد آورد.
    وی با بیان اینکه افراد جامعه برای دریافت تسهیلات خرد همواره  با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و تسهیلات با هزینه بالا و زمان طولانی به دستشان می‌رسید، افزود: طرح کارت‌های اعتباری 10،30 و 50 میلیون تومانی شرایط را برای دریافت تسهیلات به متقاضیان این میزان از وام‌ها سهل و آسان کرده است و افراد می‌توانند با داشتن این کارت‌ها کلیه نیازهای خود اعم از کالا و خدمات را پوشش دهند و حتی می‌توانند هزینه‌های درمان خود را نیز با استفاده از این کارت‌ها پرداخت کنند.
    فرحی ادامه داد: این کارت‌ها با توجه به اینکه در قالب عقد مرابحه انجام می‌شود، به یک عقد خاصی مانند فروش اقساطی، مضاربه و جعاله که کارکردهای خاصی داشتند، محدود نمی‌شود. شاید بتوان این را از مزایای بزرگ این کارت‌ها برشمرد. از سوی دیگر کمکی است برای تولیدکنندگان کالاهای داخلی که می‌تواند بخش قابل توجهی از تقاضای بازار را تحریک کرده و شاهد رونق در بحث تولید بود.
    مدیرعامل پست بانک با اشاره به اینکه خرید از طریق کارت اعتباری تا 30 روز بدون اخذ کارمزد انجام می‌شود، گفت: شاید بتوان گفت، تفاوت کارت‌های اعتباری با تسهیلات در این است که استفاده از اعتبار این کارت‌ها بسته به نیاز مشتری صورت گرفته و تا 30 روز بدون کارمزد انجام می‌شود، بعد از مدت زمان یک ماه صورت حساب به مشتری ارائه می‌شود که بسته به نوع قرارداد با نرخ 18 درصد قابل تقسیط است و همچنین تفاوت دیگر آن در سهولت استفاده و رفع بوروکراسی است.
    وی در پاسخ به این سوال که برخی نرخ سود 18 درصد را بالا می‌دانند؟ افزود: با توجه به اینکه اقساط این کارت‌های اعتباری در طول یک تا سه سال قابل بازپرداخت است، نرخ سودی که برای این کارت‌ها در نظر گرفته شده نرخی معقول و منطقی است. فرحی تصریح کرد: ارائه کارت‌های اعتباری در قبال کمترین تضامین به مشتریان پرداخت می‌شود؛ فرد متقاضی دریافت این کارت‌ها اگر کارمند دولت باشد براساس حقوق دریافتی و اگر از مردم عادی باشد براساس گردش مالی که در بانک مربوطه دارد، اعتبار به آنها پرداخت می‌شود.
    وی با بیان اینکه سیستم بانکی به سمت ساده سازی حرکت می‌کند، گفت: با توجه به اینکه کارت‌های اعتباری در آینده فراگیر خواهد شد و این کارت‌ها، اعتبار اجتماعی شخص خواهد بود، اگر کسی به تعهدات خود در قبال بازپرداخت اقساط عمل نکند به نوعی اعتبار اجتماعی خود را زیر سوال خواهد برد.
    مدیرعامل پست بانک با اشاره به اینکه اگر در روند اجرای اعطای کارت‌های اعتباری نیاز به اصلاحاتی باشد به طور یقین صورت خواهد گرفت، افزود: این کارت‌ها امکان نقدشوندگی را ندارند اما اگر این امکان نیز وجود داشت لزومی به آن وجود ندارد چرا که در صورت نقد شدن باید در راستای تهیه نیازهای خود برای کالا یا خدمات پرداخت کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو