عصر خودرو

مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عنوان کرد;

اسناد خزانه اسلامی جدید در راه فرابورس ایران

عصر بازار- کارگاه آموزشی «فرایند اجرایی واگذاری و تخصیص اسناد خزانه اسلامی» با حضور معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان، مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، دستگاه‌های اجرایی و ذی‌حسابان وزارت ورزش برگزار شد.

اسناد خزانه اسلامی جدید در راه فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در این کارگاه علیرضا توکلی کاشی، مدیر بازار ابزارهای نوین مالی به تشریح فرایند و دستورالعمل ارسال اطلاعات برای واگذاری اسناد خزانه اسلامی از سوی دستگاه‌های اجرایی و ذی حسابان به فرابورس ایران پرداخت و گفت: معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران یکساله شده و از مهرماه سال گذشته تاکنون نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال منابع مالی با استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه برای پیمانکاران تامین شده است تا از این طریق ضمن آنکه پیمانکاران نقدینگی مورد نیاز خود را کسب می‌کنند، طرح‌های عمرانی و زیرساختی نیز در کشور تداوم بیابند.

    وی توضیحاتی در خصوص اسناد خزانه اسلامی که در بازار معامله می‌شوند یا در آینده وارد چرخه معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی خواهند شد ارائه کرد و افزود: اسناد خزانه اسلامی که تاکنون عرضه شده‌ و به نمادهای اخزا معروف هستند، در قالب بودجه سال‌های 93 و 94 مربوط به بند «ط» بوده‌اند که "اخزا 1" مربوط به بودجه سال 93 و اخزا 2 تا 6 مربوط به بودجه سال 94 هستند.
    "سخا 1" و "سخا 2" با سررسید سال 95 می‌آیند
    مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با بیان اینکه "اخزا 1" در سال 94 سررسید شد، ادامه داد: سررسید اسناد خزانه اسلامی مراحل دوم تا ششم نیز در سال 95 است که البته "اخزا 2" شهریورماه سررسید شد و خزانه‌داری کل کشور یک روز پیش از سررسید وجه اسمی این اوراق را به حساب آخرین سرمایه‌گذاران واریز کرد؛ هم‌اکنون نیز انجام معاملات در سایر نمادهای اخزا در حال انجام است.
    توکلی در ادامه به اسناد خزانه‌ای که در سال 95 عرضه می‌شوند، اشاره کرد و گفت: در سال جاری ما با دو سری اسناد خزانه اسلامی روبه‌رو هستیم که در چارچوب بند «ه» و بند «ز» قانون بودجه سال 95 به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌شوند.
    به گفته وی یک سری از این اسناد در ادامه اخزاهای پیشین بوده و در قالب نمادهای اخزا 7 تا 11 قرار خواهند گرفت و دسته دیگر این اوراق نیز در چارچوب بند «ز» قانون بودجه منتشر شده‌اند که در قالب نمادهای "سخا 1" و "سخا 2" به بازار معرفی می‌شوند.
    وی با اشاره به سررسید "سخا 1" و "سخا 2" با تاریخ انتشار شهریورماه جاری گفت: این اسناد که در چارچوب بند «ز» بودجه امسال منتشر شده‌اند، دارای سررسید کوتاه‌مدت هستند و سررسید آنها به‌ترتیب روز نوزدهم ماه‌های دی و بهمن سال جاری است.
    توکلی همچنین به طلبکاران غیردولتی که در ازای مطالبات خود اسناد خزانه اسلامی دریافت کرده‌اند توصیه کرد تا هرچه سریع‌تر برای دریافت کد سهامداری اقدام کنند که این مهم از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران در کل کشور امکان‌پذیر بوده و مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی، آخرین روزنامه رسمی و اشخاص حقیقی، شناسنامه و کارت ملی است.
    اسناد خزانه اسلامی ابزار تامین مالی کوتاه مدت نیست
    کارگاه آموزشی فوق هفته گذشته نیز با حضور مدیر کل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد و مدیریت ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران برای سایر ذی‌حسابان و دستگاه‌های اجرایی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده بود.
    در این جلسه مدیر کل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد ضمن قدردانی از تلاش تمامی دستگاه‌های مربوطه در انتشار، تخصیص و فراهم‌سازی بستر معاملاتی اسناد خزانه اسلامی برای تسویه بدهی‌ طلبکاران غیردولتی اعلام کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از اسناد خزانه اسلامی که در اختیار طلبکاران غیردولتی قرار می‌گیرد اسناد خزانه اسلامی است و نباید به این اوراق به چشم یک ابزار معاملاتی کوتاه‌مدت نگاه کرد؛ چراکه دولت برای گسترش اسناد خزانه اسلامی برنامه ویژه‌ای دارد و حجم انتشار این اسناد در سنوات آتی افزایش خواهد یافت.
    مهدی بنانی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کنیم که این ابزار مانند وجه نقد دوشادوش دیگر منابع مالی بودجه مورد استفاده قرار بگیرد و در مقاطعی نیز بر منابع نقدی بودجه ارجحیت داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

    برچسب ها