عصر خودرو

احتمال تداوم روند افزایش قیمت ها چه میزان است؟

بررسی شرایط جدید بازار جهانی نفت

عصر بازار- قیمت نفت طی روزهای اخیر در مسیر افزایش قرار گرفته و این رشد حاصل پیش بینی کاهش تولید از سوی اعضاء اوپک در نشست این سازمان در پایان ماه آینده میلادی است.

بررسی شرایط جدید بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته پیش اعضاء اوپک در نشست غیررسمی خود در الجزایر به شکل ضمنی بر سر کاهش عرضه نفت توافق کردند و قرار شد در نشست ماه آینده، میزان تولید نفت از سوی این سازمان بین 300 هزار تا 700 هزار بشکه در روز کاهش یابد. متعاقب اعلام این تصمیم قیمت نفت رشد کرد و این افزایش ادامه یافته است. امروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 52.5 دلار 50.5 دلار در هر بشکه قرار دارد.

    تحلیلگران دیدگاه های مختلفی در باره تاثیر این تصمیم بر بازار نفت مطرح کرده اند. دو بانک بزرگ سرمایه گذاری معتقدند توافق غیرمنتظره اوپک برای کاستن از تولید، در بلندمدت تاثیری بر قیمت ها نخواهد داشت زیرا رشد تقاضا کند است و تولید از سوی برخی دیگر از اعضاء که در سیستم سهمیه بندی قرار نخواهند گرفت افزایش می یابد. در نتیجه کاهش تولید دیگر اعضاء حتی اگر تحقق یابد، نمی تواند به افزایش قابل ملاحظه قیمت ها منجر شود.

    علل دیگری نیز برای بدبین بودن به افق بازار نفت وجود دارد. برای مثال خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی آورد مقامات شرکت نفتی آرامکو عربستان اعلام کرده اند قیمت نفت و برخی فرآورده های نفتی را برای تحویل در ماه نوامبر برای بعضی مشتری های آسیایی پایین آورده اند.

    تحلیلگران معتقدند این اقدام در تضاد با توافق اخیر قرار دارد و نشان می دهد برخی اعضاء از جمله عربستان چندان جدی نیستند. واقعیت این است که عربستان همچنان با شدت در پی حفظ سهم خود در بازار نفت است و ارزان فروشی نفت ابزاری است که این کشور بارها از آن برای رسیدن به این هدف استفاده کرده است.

    از سوی دیگر پیش بینی می شود عراق به سیستم سهمیه بندی وارد نشود. وزیر نفت این کشور اعلام کرده ممکن است این سیستم را نپذیرد. اوپک اعداد و ارقام تولید نفت را هم از اعضاء و هم منابع دیگر منابع می گیرد و عراق نگران این است که میزان تولید نفت این کشور از منابع دیگر به دست اوپک برسد و بالاتر از میزن واقعی تولید باشد و اوپک این کشور را ملزم به کاهش تولید کند.

    با توجه به آنچه گفته شد احتمال تحقق نیافتن برنامه کاهش تولید نفت اوپک وجود دارد. از سوی دیگر احتمال افزایش تولید از سوی تولیدکنندگانی که هزینه تولیدشان بالاست و اکنون با توجه به رشد قیمت ها می توانند فعالیت خود را از سر بگیرند زیاد است. شاید به همین دلایل است که نهادهای تحلیلگر مانند بانک گلدمن ساکس اعلام کرده اند توافق اوپک تغییری در افق بازار نفت ایجاد نکرده است.

    نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد میزان بالای ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته است. هر زمان قیمت ها بالا رود بخشی از این ذخیره می تواند وارد فرایند مصرف شود و از قیمت ها بکاهد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها