عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس طی هفته بر لزوم تقویت بورس کالا در اقتصاد ملی تاکید کرد و گفت: بورس کالا با ارائه اوراق سلف موازی و امکان تامین مالی تولیدکنندگان، نقدینگی‌های سرگردان را به چرخه تولید وارد می‌کند.

    سید راضی نوری با اشاره به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: در سال گذشته ذرت خوزستان به صورت پایلوت در بورس کالا عرضه شد که استقبال مناسبی از آن صورت گرفت.

    وی با بیان اینکه باید از این تجربه به خوبی استفاده کرد، ادامه داد: دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب و حمایت از کشاورزان مقدمات ورود کالاهای استراتژیک کشاورزی به بورس را فراهم کند که این امر هم اکنون در دستورکار وزارت کشاورزی قرار دارد.

    تحقق یکی از سیاست های اصلی بورس کالا

    مدیرعامل بورس کالای ایران شنبه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای این بورس در نیمه نخست امسال و اعلام برنامه های نیمه دوم سال پرداخت.

    حامد سلطانی نژاد در این نشست از تحقق یکی از سیاست های اصلی این بورس با پیشی گرفتن ارزش معاملات بازارهای مالی از بازار فیزیکی خبر داد و گفت: ارزش معاملات بازارهای مالی بورس کالا در 6 ماه نخست امسال در حالی به 185هزار میلیارد ریال رسیده است که ارزش بازار فیزیکی این بورس روی رقم 168هزار میلیارد ریال قرار گرفته است.

    وی گفت: در 6 ماهه ابتدایی سال 95 ارزش معاملات بورس کالای ایران به بیش از 35 هزار میلیارد تومان رسیده است که با در نظر گرفتن کل معاملات بازار سرمایه مشخص می شود که بورس کالا سهم 40 درصدی از کل ارزش معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و در رتبه اول بین سایر بورس ها قرار گرفته است.

    سلطانی نژاد در ادامه به اقدامات و نتایج راهبردی که طی 6 ماه اخیر در بورس کالای ایران رخ داده است اشاره کرد و گفت: صدور رای نهایی شورای رقابت مبنی بر حضور همه جانبه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، یکی از مهمترین اقدامات اخیر بوده که براساس مصوبه اخیر شورای رقابت، شرکت های پتروشیمی موظفند درخواست پذیرش محصول های خود را در بورس کالا ظرف مدت یک ماه ارسال کنند.

    داده های بورس کالا مبنای سیاست گذاری در بازارها

    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: کار بورس کالا شفاف سازی است و ما می خواهیم مرجعیت آمار جاری در بورس ، مبنای تصمیم گیری و سیاست گذاری برای همه محصولات از جمله محصولات پتروشیمی قرار بگیرد .

    به گفته وی امکانات این بازار را پاسخگوی نیاز طیف های مختلف خریداران و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی دانست و گفت: بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور آمادگی کامل دارد .

    ورود سرمایه های خارجی با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

    مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، هفته گذشته اولین شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج به کشور را تک نرخی شدن ارز و راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی عنوان کرد و گفت: اولین شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران وجود ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و برای این منظور باید سازوکاری مانند بورس که بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا فعالیت می‌کند، وجود داشته باشد تا از این نوسانات جلوگیری کند.

    فردین آقابزرگی با بیان اینکه کنترل کمتر دولت بر نرخ‌های فروش و یکسان‌سازی نرخ ارز که مغایر با سیاست‌های انقباضی دولت و تورم‌زا است، می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند، افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز که در اولویت برنامه های بانک مرکزی قرار دارد، منجر به راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز می‌شود و این امر موجب پوشش ریسک نرخ ارز و ورود سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.

    عرضه کل سیمان صادراتی کشور در بورس کالا

    عبدالرضا شیخان،دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به علت تاخیر عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون، پیگیری‌های جدی برای عرضه‌ سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا انجام شده که امیدواریم به زوی شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا باشیم.

    وی افزود: تنها موضوعی که باعث می‌شود صادرات سیمان از طریق بورس کالا به تاخیر بیفتد، این است که باید برگه معامله در بورس کالا جزو اسناد مورد درخواست گمرک به شمار برود تا کل صادرات کشور از یک کانال شفاف و با قیمت رقابتی و واقعی انجام شود؛ اما هنوز این مشکل در گمرک برطرف نشده است.

    پایان سرگردانی مالی کشاورزان با حمایت بورس کالا

    از سویی مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی، بورس کالای ایران را مکان امن برای کشاورزان دانست و گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا بسیاری از رانت ها و دلالی‌ها کاهش یافته و کشاورزان هر چه زودتر به پول‌های خود می رسند.

    علی خان محمدی اجرای طرح قیمت تضمینی برای خرید ذرت در سراسر کشور را بسیار مناسب دانست و افزود: بهتر است خود کشاورزان نیز در این امر دخیل شوند. به این ترتیب کشاورزان با ورود محصولاتشان به بورس کالای ایران میتوانند در اسرع وقت بخش قابل توجهی از پول محصولاتشان را دریافت کنند و از سرگردانی مالی رهایی یافته و برای تولید سال بعدشان برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

    وی گفت: همواره در بخش کشاورزی کشور رانت هایی وجود داشته که عرضه این محصولات در بورس کالا به از بین رفتن این موضوع کمک می کند. همچنین وجود دلالان معضل دیگری در حوزه کشاورزی است که عرضه محصولات در بورس این مشکل را نیز حل میکند

    برچسب ها