عصر خودرو

افت و خیز معاملات در بازارهای فرابورس ایران

عصر بازار- فرابورس ایران در حالی معاملات هفته گذشته را به پایان رساند که یکهزار و ۱۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال در بازارهای پنج‌گانه مورد مبادله قرار گرفت.

افت و خیز معاملات در بازارهای فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، دادوستد این تعداد ورقه بهادار در 222 هزار دفعه در بازارهای فرابورس صورت گرفت که رشد 48 درصدی تعداد دفعات معاملات را نسبت به هفته قبل نشان می‌داد.

    در میان بازارهای فرابورس، بازار دوم که روز دوشنبه هفته قبل شاهد عرضه اولیه شرکت تولید نیروی برق ماه‌تاب کهنوج نیز بود، با معامله 578 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 177 میلیارد ریال روبه‌رو شد که به‌ترتیب رشد 27 و 34 درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در مقیاس هفتگی نشان می‌داد. بازار اول نیز نقل و انتقال 172 میلیون سهم را به ارزش 390 میلیارد ریال شاهد بود.
    در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران خرید و فروش 14 میلیون ورقه بهادار را به ارزش 2 هزار و 528 میلیارد ریال تجربه کردند که این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته ماقبل با افت نسبی همراه بود اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 177و 7 درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌داد.
    اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسه نیز هفته گذشته به ترتیب معامله 2196، 130 و 202 میلیارد ریال را شاهد بودند که این ارزش معاملاتی با دست به دست شدن 2، 11 و 0.23 از این اوراق به دست آمد.
    اوراق تسه و ETFها در حالی با کاهش حجم و ارزش معاملات در مقیاس هفتگی روبه‌رو شدند که افزایش این متغیرها را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.
    در این میان بررسی روند معاملاتی صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» با تجربه نقل و انتقال 625 میلیارد ریال ورقه، سهم 23 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس (بازار اول، دوم و پایه) به خود اختصاص داده و در صدر سایر صنایع ایستاده است. پس از این صنعت، گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی نیز با سهم 9 و 8 درصدی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
    در میان 10 صنعت با بیشترین ارزش معاملات نام گروه‌هایی همچون قند و شکر، محصولات کاغذی، انبوه‌سازی،املاک و مستغلات نیز به چشم می‌خورد.
    در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه 12 مهرماه ارزش بازار با کاهش کمتر از 0.5 درصدی به رقم 969 هزار میلیارد ریال رسید و شاخص کل در ارتفاع 812 واحدی متوقف شد تا سهامداران خود را برای هفته‌ معاملاتی جدیدی آماده کنند.

    برچسب ها