عصر خودرو

خرید نفت از سوی 'بی پی'و'شل'ثمره برجام

عصر بازار- «کریس کوک» یک کارشناس امور نفتی در انگلیس در سخنانی، هدف اصلی خرید نفت خام از سوی غول های 'بی.پی' و 'شل' از ایران را «از سرگیری روابط تجاری با یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده نفت در دنیا از نظر ظرفیت توسعه» دانست و گفت: افزایش ظرفیت تولید برگ برنده ایران است .

خرید نفت از سوی 'بی پی'و'شل'ثمره برجام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «کریس کوک» کارشناس امور نفتی و محقق دانشگاه کالج لندن (یو.سی.ال)  گفت: تردیدی نیست که خرید نفت خام و میعانات گازی از سوی شرکت های نفتی بین المللی مانند 'بی.پی' و 'شل' از اولین ثمرات برجام به شمار می آید؛ چرا که این امر بدون برجام غیر ممکن بود.

    وی با اشاره به تک محموله بودن قرارداد اخیر این دو شرکت بزرگ نفتی، گفت: البته قراردادهای طولانی مدت دربرگیرنده شاخص هایی هستند که در قراردادهای تک محموله ای موضوعیت ندارند.
    کوک افزود: به طور مثال، در قراردادهای طولانی مدت، کیفیت نفت خام بایستی با استاندارد پالایشگاه خریدار مطابقت داشته باشد؛ ضمن آنکه قیمت نفت نیز بایستی از سوی طرفین بر اساس قیمت پایه توافق شود که این مساله باب ریسک پذیری قیمت نفت را باز می کند و این در حالی است که در شرایط کنونی این مساله چندان به نفع ایران نیست.
    این کارشناس نفتی بیان داشت: به نظر من اصلی ترین هدف 'بی.پی' و 'شل' در خرید نفت از ایران، از سرگیری روابط تجاری با یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده نفت در دنیا از نظر 'ظرفیت توسعه' است.
    وی با بیان اینکه 'شل' و 'بی.پی' موسسه خیریه نیستند، افزود: به نظر من این دو شرکت، محموله های نفتی و میعانات گازی ایران را با قیمت خوبی خریداری کرده اند؛ اما هدف اصلی شان بررسی کانال های پرداخت و ملاحظات لجستیکی بوده است.
    کوک ادامه داد: این معامله همچنین سندی است که نشان می دهد کانال پرداخت پول، در حال تسهیل شدن است.
    وی افزود: استنباط من این است که پرداخت به صورت یورو حل شده است، اما تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بعید می دانم که پرداخت پول به دلار امکان پذیر باشد. ضمن آنکه به نظر من هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه علاقه ای خواهند داشت و نه قادر خواهند بود تا در آینده با قوانینی که پرداخت پول با دلار را در معاملات با ایران منع خواهد کرد، مقابله کنند.
    با این حال این کارشناس نفتی بهترین راهبرد برای اجتناب از تحریم های احتمالی آمریکا در مبادلات پولی را تغییر در شیوه فروش نفت از سوی ایران دانست و گفت: من احتمال اقدام خصمانه از سوی دولت آینده آمریکا را رد نمی کنم اما به نظر ایران گزینه های دیگری را نیز در اختیار دارد که در کلیت امر مثبت و به نفع این کشور است.
    وی افزود: به نظر من عصر خام فروشی نفت خام یک دهه پیش به پایان رسیده است. اکنون نفت خام به سرمایه ای مالی برای مخالفان ریسک پذیری بدل گشته که می خواهند سرمایه شان را دربرابر تلاطم های ارزش دلار حفظ کنند.
    کوک گفت: به نظر من این مساله اعتبار بازار جهانی نفت را که بر پایه نفت دریای شمال (برنت) قیمت گذاری می شود، نابود کرده است.
    وی اضافه نمود: این امر همچنین آمریکا را قادر ساخته تا با دلارهای عربستان سعودی و تولید کنندگان نفت در حوزه خلیج فارس، به توسعه و تولید نفت شیل بپردازد.
    این کارشناس نفتی تصریح کرد: من بر این باور هستم که ما در آستانه ورود به بازار جدیدی به نام «انرژی در ازاء سرویس» هستیم که بر اساس آن دیگر نفت به عنوان کالا فروخته نخواهد شد؛ بلکه در چارچوب قراردادهای طولانی مدت در ازاء دریافت محصولات نفتی که از آن به عنوان «نفت در ازاء محصول» یاد می شود، ارائه می شود.
    وی گفت: به عبارت دیگر ایران می تواند نفتی را که اکنون به 'بی.پی' برای استفاده در پالایشگاهش در انگلیس می فروشد در ازاء تحویل سهمی از تولیدات این پالایشگاه و یا محصولات 'بی.پی' در سایر کشورهای جهان ارائه دهد.
    کوک بیان داشت: همانطور که مشاهده می کنید در این صورت ایران از امنیت تقاضا و انگلیس از امنیت عرضه برخوردار خواهد بود. ضمن آنکه مشکلات پرداخت پول نیز از طریق به کارگیری این شیوه مرتفع خواهد شد.
    وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیشنهاد سیاست فریز نفتی از سوی اوپک گفت: به نظر من سیاست فریز نفت بی فایده است. این سیاست سبب می شود تا بازار رقابت که در آن تولید کنندگان نفت برای فروش محصولشان با یکدیگر رقابت می کنند، منحرف شود.
    کوک با بیان اینکه ایران در جایگاه خوبی در بازار جهانی قرار دارد، افزود: پیشنهاد من به وزیر محترم نفت ایران این است که 'ظرفیت تولیدش' را تا آنجا که می تواند افزایش دهد اما نفت و گازش را زیر زمین نگه دارد. چون به هر میزان که ارزش این منابع افزایش یابد، بازدهی خوبی در آینده خواهد داشت.
    وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر من به ایران این است مانند نروژ - که به رغم گران بودن تولید نفت اما به کارش ادامه می دهد - هزینه مصرف انرژی را در حوزه سوخت و انرژی های گرمایشی/سرمایشی افزایش دهد.
    این کارشناس نفتی عنوان کرد: در همین حال ایران می تواند به شهروندانش سود سهام انرژی بپردازد که آنها می توانند برای پرداخت مصرف انرژی شان استفاده کنند.
    کوک اظهار داشت: این سیاست می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و سرمایه گذاری در کاهش هزینه انرژی و سوخت مواد هیدروکربنی شود.
    این کارشناس نفتی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من ایران می تواند رهبری گذر از اقتصاد بر پایه دلار و یورو را به اقتصاد برپایه انرژی بر عهده بگیرد.
    وی در پاسخ به این سئوال که به نظر او مزیت نفت خام ایران نسبت به سایر کشورهای تولید کننده نفت در دنیا چیست، گفت: در حوزه نفت و گاز، یکی از بازارهای بزرگ اقتصادی، توسعه میادین جدید نفتی و بازسازی میادینی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
    کوک افزود: این در حالی است که بهره برداری از میادین نفتی که رو به افول هستند، مانند مخازن نفتی عربستان که مراحل توسعه ای میادین آن ها قبلاً انجام شده است، جذابیت تجاری زیادی برای شرکت های بین المللی ندارند.
    محسن قمصری اخیرا در گفت وگویی درباره از سرگیری فروش نفت خام ایران به شرکت های انگلیسی در دوران پسا برجام گفت: تاکنون دو محموله نفت خام و میعانات گازی توسط شرکت ملی نفت ایران به دو شرکت انگلیسی فروخته شده است.
    وی با تاکید بر اینکه دو محموله نفت و میعانات گازی فروخته شده به شرکت های انگلیسی در قالب قراردادهای تک محموله بوده، تصریح کرد: مذاکرات برای امضای قراردادهای بلند مدت فروش نفت خام با شرکت های انگلیسی همچوت شل و برتیش پترولیوم در حال انجام است.
    تاکنون شرکت های 'بی پی' و 'شل' از هر گونه اظهار نظر در این خصوص، به رغم تماس و پیگیری های مکرر دفتر ایرنا در لندن، خودداری کرده اند.
    هر چند شرکت شل در بیانیه ای کوتاه گفت: ما علاقه مند هستیم تا نقشی را که شل می تواند در توسعه ظرفیت های حوزه انرژی در ایران ایفا کند را، بررسی کنیم.
    این بیانیه افزود: این شرکت در حال حاضر با وزارت نفت ایران به منظور بررسی حوزه های مورد علاقه دو طرف رایزنی می کند.

    برچسب ها