عصر خودرو

بنگلادش برای راه اندازی کارخانه تولید شیمیایی با همکاری ایران آماده است

عصر بازار- وزیر صنایع بنگلادش از تمایل این کشور برای همکاری در زمینه کشت و صنعت، راه اندازی کارخانه تولید کود شیمیایی با مشارکت ایران و یکی از کشورهای منطقه و بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد چابهار خبر داد.

بنگلادش برای راه اندازی کارخانه تولید شیمیایی با همکاری ایران آماده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  امیرحسین آمو  در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی در تهران گفت: بنگلادش به دنبال آن است که در بخش های تجاری، سرمایه گذاری، صنعتی و آموزش و انتقال فناوری روابط خود را با ایران گسترش دهد.

    وزیر صنایع بنگلادش ادامه داد: ما بهره مندی از ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد چابهار را خواستاریم.
    وی همچنین از علاقه کشور خود برای همکاری با ایران در زمینه مجتمع های کشت و صنعت خبر داد.
    وزیر صنایع بنگلادش تصریح کرد: ایران به لحاظ صنعتی از کشور ما پیشرفته تر است و می تواند در این زمینه کمک کند.
    وی به موانع بانکی برای توسعه تجارت میان دو کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد در نشست آینده گروه هفت (دی هفت) این موانع برداشته شود.
    آمو گفت: امیدوارم توافق هسته ای به روزهای خوبی برای ایران و توسعه روابط دو کشور منتهی شود.

    ** چابهار؛ فرصتی برای سرمایه گذاری بنگلادش
    وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با وزیر صنایع بنگلادش از پیشنهاد تولید مشترک کود شیمیایی استقبال کرد.
    «محمود حجتی» تاکید کرد ظرفیت های زیادی برای همکاری ایران و بنگلادش وجود دارد اما با وجود این ظرفیت ها و مشترکات تاریخی و فرهنگی، روابط اقتصادی دو کشور گسترده نیست.
    حجتی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی هایی برای سرمایه گذاری های کلان به منظور توسعه خدمات بندری، ایجاد خط لوله گاز، توسعه شبکه های حمل و نقل در منطقه آزاد چابهار به لحاظ جاده و ریل شده و از این رو، این منطقه نقطه مناسبی برای توسعه و تقویت روابط اقتصادی است.
    وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما برای خودکفایی در محصولات راهبردی و توسعه صادرات بخش کشاورزی، طرح های میان مدت و بلندمدت تدوین کرده ایم و از نیروهای متخصص و مجرب برخورداریم و در این زمینه ها می توانیم با بنگلادش همکاری کنیم.
    وی به مبادله یادداشت تفاهم همکاری ایران و بنگلادش در یک دهه گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد این یادداشت تفاهم همکاری فعال و تقویت شود.
     سازمان دی هشت به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که به طور رسمی بیست و پنجم خردادماه 1376 با برگزاری نخستین نشست سران در استانبول آغاز به کار کرد.
    سیزدهم تیرماه سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد، موافقتنامه تجارت ترجیحی دی هشت بین کشورهای ایران، مالزی، نیجریه، ترکیه، اندونزی و پاکستان اجرایی شد.
    فهرستی مصوب سال 1391، شامل 230 ردیف تعرفه کالایی است که از سوی کشورهای دی هشت مشمول کاهش سود بازرگانی می شود و همواره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به شرایط هر زمان، قابلیت بازنگری دارد.

    برچسب ها