عصر خودرو

مبادلات هانوی - تهران به ۲ میلیارد دلار می رسد;

مذاکره با ویتنام برای تجارت ترجیحی

عصر بازار- 'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه، گفت که ایران در حال مذاکره با ویتنام برای ایجاد تجارت ترجیحی است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ حجم مبادلات دو کشور به حدود ۲ میلیارد دلار برسد .

مذاکره با ویتنام برای تجارت ترجیحی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام را بر عهده دارد اظهارداشت: با توجه به توافق نامه تجارت آزاد بین ویتنام و چین، این کشور محل خوبی برای انتقال کالا و خدمات ایرانی است که می تواند به نوبه خود به چین منتقل شود و دسترسی ایران به بازار بزرگ منطقه را فراهم کند.

    وی از همه علاقمندان، سرمایه گذاران و تجار تقاضا کرد تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند و گفت: شرکت نفت ویتنام در چند طرح نفتی ایران مشغول اکتشاف بوده و این همکاری قابل گسترش است.
    نعمت زاده گفت: ایران در گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد پالایشگاه در ویتنام را داده بود که به دلیل تحریم کار پیش نرفت.
    وی تاکید کرد: اکنون زمینه فراهم است تا در آینده در پالایشگاه دوم و چه پالایشگاه سوم که در دست مطالعه است مشارکت داشته باشیم.
    رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام اظهارداشت: ممکن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شرکت های ویتنامی و ایرانی توانمندی های خود را عرضه کنند و حجم همکاری های مهندسی را در کنار فعالیت های تجاری توسعه دهیم.
    وی با اشاره به اعزام رایزن بازرگانی به ویتنام در دو سال گذشته، گفت با تلاش سفیر کشورمان و شرکت های تولیدکننده و صادرکننده، حجم صادراتمان دو برابر شده است، گرچه هنوز ناچیز است.
    وزیر صنعت گفت که سال گذشته ایران و ویتنام حدود 350 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند، ولی باتوجه به رشد سرمایه گذاری در این کشور و زمینه کار دربخش کالا و خدمات فنی – مهندسی، عرصه برای کار مشترک، گسترده است.
    نعمت زاده با اشاره به اینکه این دومین سفرش به ویتنام است، گفت که نخستین سفرش در دولت سازندگی و در کنار مرحوم دکتر حبیبی معاون اول وقت انجام شد.
    وی گفت: در آن زمان روابط اقتصادی دو کشور را پایه گذاری کردیم و به همین دلیل از زمان تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور تاکنون وزارت صنایع مسئول کمیسیون است.
    رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام، گفت که از سال 1392 تاکنون اجلاس این کمیسیون تشکیل نشده است، هر چند با اعزام معاونین، ارتباطات برقرار است.
    وزیر صنعت در ادامه به روند توسعه ویتنام اشاره کرد و گفت: ازسال 1976 که سیاست های توسعه اقتصادی توسط رئیس جمهوری و رهبر وقت ویتنام پایه گذاری شد، وضع زندگی مردم روز به روز رو به بهبود رفت به نحوی که در آن تاریخ حدود 50 درصد مردم زیر خط فقر بودند و امروز این نسبت کمتر از 5 درصد است.
    نعمت زاده افزود: در حال حاضر هر سال بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ویتنام انجام می شود که به طور عمده توسط کشورهای منطقه یعنی کره جنوبی و ژاپن است.
    وی، رشد اقتصاد ویتنام را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ویتنام توانسته است از رشد بسیار خوب و مستمری برخوردار باشد. رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر بیش از 6 درصد است. نرخ بیکاری بسیار پایین آمده و گرچه هنوز درآمد سرانه مردم زیاد نیست، ولی بتدریج در حال فاصله گرفتن از توسعه نیافتگی و حرکت به سمت توسعه یافتگی است.

    برچسب ها