عصر خودرو

سرمایه‌گذاری برزیل در پالایشگاه‌های ایران به جای دریافت پول

مذاکره برای فروش ۲۰ هواپیما به ایران

عصر بازار- یک رسانه آمریکایی در گزارشی به تلاش کمپانی‌های سازنده هواپیما برای عبور از تحریم‌های مالی باقی مانده جهت تسریع قردادهای چند میلیارد دلاری فروش هواپیما و اتوبوس با ایران پرداخت.

مذاکره برای فروش ۲۰ هواپیما به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، کمپانی‌هایی نظیر Embraer SA و Marcopolo SA به دنبال برقراری روابط تجاری با ایران و فروش هواپیما و اتوبوس به تهرانند. این شرکت‌های سازنده هواپیما در سطح بالا در حال مذاکره برای فروش دست‌کم 20 هواپیما با ارزشی بالغ بر 1 میلیارد دلار به ایرانند. شرکت سازنده اتوبوس نیز مذاکرات فروش 27 هزار واحد اتوبوس به تهران را دنبال می‌کند و مدیر آن اعلام کرده که باید به دنبال راه‌های خلاقانه برای عبور از مشکلات تامین مالی قراردادها با ایران باشیم.

    به گفته مقام‌های بانکی در برازیلیا مشکل بانک‌های برزیلی این است که از جریمه‌های ناشی از نقض تحریم‌های ایران توسط آمریکا واهمه دارند. نگرانی آن‌ها این است که دارایی‌ها و سوبسیدهای آمریکایی آن‌ها را در زمره بانک‌های آمریکا قرار می‌دهد.

    مقام‌های دولتی و تجاری می‌گویند برزیل باید برای یافتن راه‌های آلترناتیو بیشتر تلاش کند؛ این آلترناتیو‌ها شامل استفاده از بانک‌های کوچک اروپایی است که در آمریکا فعالیت نمی‌کنند.

    «رودریگو دی آزردو سانتوز» یکی از دیپلمات‌های ارشد امور تجاری برزیل در مصاحبه با بلومبرگ گفته که ما با بانک‌های مختلفی در ارتباط بودیم تا به آن‌ها توضیح دهیم چطور پیدا کردن راه حل برای این معضل می‌تواند نه تنها کمپانی‌های برزیلی که بانک‌ها را نیز به شدت منتفع کند.

    او به نام بانک‌ها به دلیل محرمانه بودن مذاکرات اشاره‌ای نکرد اما گفته است که ما در مورد قرادادهای بزرگ حرف می‌زنیم.

    سفیر آمریکا در برزیل به سوال بلومبرگ در خصوص تحریم‌های مالی ایران و تاثیر آن بر قرارداد‌های تجاری برزیل پاسخ نداد.

    قراردادهای صادراتی می‌تواند در تقویت دولت جدید میشل تمر و تلاشش برای افزایش درآمد و ایجاد اشتغال اهمیت زیادی داشته باشد. اگر برزیل موفق شود قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار را در مقایسه با سایر رقبای جهانی‌اش جذب کند، متعاقبا می‌تواند تعهدات دولت را در خروج از وضعیت قرمز و ارتقای فضای دوستانه تجاری عملیاتی کند.

    وزیر امور خارجه برزیل در حاشیه یک نشست در نیویورک در ماه سپتامبر به بلومبرگ گفت که ما منافعی را در ارتقا سطح روابط تجاری با ایران داریم. ایران یک بازار آلترناتیو برای ماست. ما برای این هدف سخت تلاش می‌کنیم.

    کمپانی Embraer SA در پاسخ به بلومبرگ گفت: این کمپانی مشتاق توسعه روابط با خطوط هوایی ایران است. این کمپانی در پی اخذ مجوز از واشنگتن برای فروش هواپیماهایی که دارای قطعات آمریکایی‌اند، به ایران است.

    هیات مدیره کمپانی Marcopolo SA گفته که هنوز مشکلاتی برای نحوه پرداخت‌های ایران به این کمپانی‌های برزیلی وجود دارد.

    «ریکاردو پورتالون» مدیر فروش این کمپانی به خبرگزاری بلومبرگ گفته که موانع مالی‌ در خصوص اسناد اعتباری وجود دارد.

    سناتور «آرماندو کونتیرو» که در راس هیات تجاری در سال گذشته همراه وزیر تجارت برزیل به تهران سفر کرده بود، گفته برزیل برای رقابت با رقبایش نیاز دارد به یافتن روش‌های تامین مالی آلترناتیو خلاق دارد.

    او گفته ما از نفت به عنوان ارز استفاده می‌کنیم یا از طریق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های ایران مبادلات مالی‌مان را انجام می‌دهیم.

    به گفته آزردو سانتوز ، بانک‌های برزیلی با مقام‌های خزانه داری آمریکا در ارتباط‌اند و به دنبال ابزارهایی‌اند که از آن طریق مبادلات مثلثی را با بانک‌های کوچک‌تر اروپایی برقرار کنند.

    «بانک برزیل» که بیشتر مبادلات مالی خارجی را در برزیل مدیریت می‌کند، در بیانیه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص نقش آنها در تامین مالی قراردادهای تجاری کمپانی‌های برزیلی و ایرانی گفته که آنها به قوانین و توافق‌های بین‌المللی در این مورد احترام می‌گذارند.

    مهدی رونق دیپلمات ایرانی در این زمینه گفته که برزیلی‌ها باید مطمئن باشند که می‌توانیم به سرعت به توافق برسیم. ما نیاز اضطراری داریم. اگر با طرف برزیلی به توافق نرسیم، از کشور دیگری خرید خواهیم کرد.

    برچسب ها