عصر خودرو

تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل:

صنعت نفت ایران از اجرای قراردادهای جدید نفتی سود می برد

عصر بازار- اکبر سلطانی، تحلیلگر و دانش آموخته اقتصاد روابط بین الملل، درباره این‌که شرکت‌های بین‌المللی در اجرای پروژه در کشورهای نفت‌خیز، تا چه اندازه تابع سیاست‌های کشورهای متبوع خود هستند، گفت: شرکت‌های تراز اول دنیا که رتبه اعتباری یکی از سه سازمان معتبر اعطای اعتبار را دارند، لزوما تابع سیاست‌های کشور متبوع خود نیستند.

صنعت نفت ایران از اجرای قراردادهای جدید نفتی سود می برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، اکبر سلطانی با بیان مطالب فوق، افزود: شرکت‌های بزرگ نفتی به کلوپ‌های سیاسی متصل هستند و چهره‌های سرشناس سیاسی در پس پرده از فعالیت این شرکت‌ها سود می‌برند و نقشه راه این شرکت‌های نفتی را ترسیم می‌کنند؛ اما شرکت‌های دست دوم و سوم تابع سیاست‌های کشور متبوع و بورس بین‌الملل و قوانین بین‌الملل هستند.

    به گفته این کارشناس، نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌های بین‌المللی تراز اول به دنبال شهرت نیستند؛ بلکه نگران هستند که مبادا در پروژه‌ای مشارکت کنند و آن پروژه آنها را وادار به حاشیه‌های غیرحرفه‌ای و فنی، مثل تشرهای یک‌طرفه خزانه‌داری آمریکا و... کند. بنابراین ملاحظه یکی از پارامتر‌هایی است که در دستور کار خود دارند.

    سلطانی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران گفت: این الگوی قراردادی، جذب سرمایه خارجی، انتقال دانش فنی و فناوری و تولید صیانتی از مخازن و افزایش ضریب بازیافت را دنبال می‌کند.

    وی ادامه داد: حضور در بازارهای بین‌المللی با ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی نیز در دستور کار صنعت نفت ایران قرار دارد و برای موقعیت کنونی مثبت ارزیابی می‌شود.

    احترام متقابل؛ مهمترین مولفه تداوم همکاری

    سلطانی یادآور شد: شرکت‌های خارجی، شرکای شرکت‌های ایرانی خواهند بود نه دزدان سر گردنه، بنابراین در تنظیم قراردادها احترام متقابل مهم‌ترین مؤلفه ادامه همکاری است.

    وی با بیان این که برجام توانست آثار خوبی بر اقتصاد کشور بر جای بگذارد، ادامه داد: فراموش نکنیم که به‌دنبال توافق برجام، ایران توانست از نظام سهمیه‌بندی فروش نفت رهایی یابد و نسبت به افزایش صادرات نفت خود اقدام کند.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که بهبود وضع اقتصادی پس از برجام نیازمند اقدام های ساختاری مثل اصلاح ساختار اقتصادی، رفع موانع تجاری‌ و بازکردن مسیر داد و ستد با جهان خارج است و در این صورت می‌توان شاهد اثرگذاری کامل برجام بر تحولات اقتصادی کشور بود.

    سلطانی یادآور شد: برجام به‌ جز مباحث اقتصادی که طیف وسیعی را شامل می شود، توانسته است فضای عمومی کشور را بهبود بخشد؛ زمانی ایران به‌عنوان منبع نگرانی در رسانه‌های جهانی مطرح بود، اما اکنون این موضوع تا حد زیادی تغییر کرده و در اغلب کشورها چنین دیدگاهی متحول شده است.

    برچسب ها