عصر خودرو

دیروز در بورس کالا رقم خورد؛

رونق بازار آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۵ هزار و ۴۸۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات روز دوشنبه رشد ۱۰۴ درصدی را تجربه کرد.

رونق بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم معاملات آتی سکه طی روز دوشنبه به 2 هزار و 688 قرارداد رسیده بود که این میزان حجم با رشد 104 درصدی به 5 هزار و 485 قرارداد طی روز سه شنبه رسید که به گفته کارشناسان عامل اصلی افزایش افت قیمت ها در بازار نقدی و آتی سکه بوده است.

    به این ترتیب بازار آتی سکه بورس کالای ایران طی روز سه شنبه در هر 5 سر رسید با روند نزولی مواجه شد، به طوری که  بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و کاهش 0.28 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0.14 درصدی به قیمت یک میلیون و146 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان معامله و با کاهش 0.21 درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با 0.2 درصد رشد به قیمت یک میلیون و 175 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 194 هزار تومان معامله شد و کاهش 0.18 درصدی را به ثبت رساند.

    تقویت دلار و افت قیمت طلا و سکه

    در همین حال در بازار نقدی سکه نیز روز گذشته، قیمت سکه امامی نسبت به روز دوشنبه 1500 تومان کاهش یافت و به یک میلیون و 114 هزار و 500 تومان رسید. همچنین نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی با کاهش هزار تومانی به ترتیب با قیمت‌های 564، 293 و 185 هزار تومان به فروش رسیدند. همچنین هرگرم طلای 18 عیار نیز، نسبت به روز دوشنبه 70 تومان کاهش یافته و به 113 هزار و 56 تومان رسید.

    در پی تقویت دلار پس از آمار اقتصادی فراتر از انتظار آمریکا،‌ در معاملات روز سه‌شنبه قیمت طلا به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای خود رسید. هر اونس طلا در معاملات روز گذشته با افتی 0.1 درصدی یکهزار و 310 دلار و 80 سنت معامله شد. در ماه سپتامبر، کارخانه‌های آمریکایی فعالیت خود را به شدت افزایش داده‌اند.

    شاخص دلار که این واحد پولی را در برابر سبد ارزهای دیگر مورد سنجش قرار می‌دهد، با رشدی 0.2 درصدی به 95.903 واحد رسید.

    معامله 45 سکه در قالب گواهی سپرده

    حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 45 سکه به ارزش 494 میلیون ریال رسید. همچنین آخرین قیمت معامله سکه طلا بر روی تابلوی معاملات یک میلیون و 95 تومان ثبت شد.

    معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها