عصر خودرو

یک کارشناس بازار پتروشیمی تشریح کرد:

مزایای تایید ماهانه سهمیه‌های خریداران مواد پتروشیمی در بورس کالا

عصر بازار- یک کارشناس عنوان کرد که تایید سهمیه‌های خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا از روزانه به ماهانه، باعث می شود تا دیگر در زمان رونق بازار شاهد ثبت تقاضاهای کاذب و مقطعی و ایجاد التهاب در بازار پتروشیمی نباشیم، زیرا بعضا مشاهده شده که در هفته‌هایی سهمیه برخی شرکت‌ها بیشتر از ظرفیت واقعی اعلام شده است.

مزایای تایید ماهانه سهمیه‌های خریداران مواد پتروشیمی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم گفت: تایید روزانه سهمیه‌های خرید در بازار محصولات پتروشیمی به خصوص در زمان التهاب در معاملات برخی از محصولات مشکل ساز می شد و از این رو ماهانه شدن تایید این سهمیه ها به آرامش و تعادل بازار کمک می کند.

    این کارشناس بازار پتروشیمی اظهار کرد: تایید سهمیه‌ها به صورت روزانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث می‌شود تا برخی از شرکت‌ها در زمان‌های رونق بازار، با استفاده از ترفندهایی اقدام به افزایش سهمیه‌های خود کنند که این کار حاصلی جز نرسیدن مواد به مصرف کنندگان واقعی ندارد.

    مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در ادامه با اشاره به اینکه تغییر تایید سهمیه‌های بهره برداری از سوی بورس کالای ایران برای شرکت های فعال در این حوزه بسیار مفید است، تاکید کرد: بعید است که شرکت‌های خریدار محصولات پتروشیمی حتی در ظرف یک ماه نیاز به تغییر سهمیه‌ها داشته باشند، به غیر از موارد خاص، برای مثال هنگام خرید دستگاه و یا طرح‌های توسعه‌ای که این موارد همیشه رخ نمی دهد؛ به این ترتیب اینکه سهمیه‌های خرید به صورت روزانه تایید شود منطقی نبوده و اقدام به ماهانه کردن تایید سهمیه‌ها امری ضروری در معاملات پتروشیمی بود.
    موسوی عنوان کرد: برای مثال اگر سهمیه یک شرکت به صورت ماهانه 200 تن باشد و در اول ماه این سهمیه توسط وزارت صنعت به بورس کالا اعلام شود، آن شرکت بعد از 50 تن خرید در هفته اول در سه هفته پایانی تا سقف 150 تن در سیستم بورس توان ثبت سفارش خواهد داشت و به این شکل آن شرکت در هفته پایانی ماه نمی تواند با برخی ترفندها 50 تن سهمیه خود را 200 تن نمایش دهد.

    به گفته موسوی، شرکت‌های خریدار می‌توانند در هنگام خرید دستگاه و یا انجام طرح‌های توسعه ای طی مکاتبه با وزارت صنعت و بورس کالا، اقدام به تغییر سهمیه‌های خود با ارایه مستندات کنند، از این رو تغییرات به صورت منطقی اعمال می‌شود و تاکید می‌کنم تایید سهمیه ها به صورت روزانه برای یک واحد تولیدی نمی‌تواند دلیلی منطقی داشته باشد؛ همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، روزانه بودن تایید سهمیه ها به صرف زمان و نفر بیشتر و همچنین هزینه های غیر منطقی زیادی منجر می شود.
    این کارشناس بازار پتروشیمی با بیان اینکه تغییر سهمیه‌ها به طور ماهانه از ایجاد رانت در بازار پتروشیمی جلوگیری می‌کند، گفت: وقتی قرار است سهمیه های خرید به صورت ماهانه تایید شود، امکان و زمان بررسی مستندات واحد مورد نظر وجود دارد اما تایید سهمیه ها به صورت روزانه مجالی برای بررسی و نظارت نمی گذارد.
    وی در پایان گفت: این اقدام در صورتی کارآیی بالایی دارد که سهمیه ماهانه تایید شده براساس بررسی‌های وزارت صنعت مبنی بر فعالیت واحد مربوطه به طور مستمر صورت گیرد، همچنین در طول دوره یک ماهه اگر ثابت شد شرکت مربوطه تخلفاتی دارد وظیفه سایت بهین یاب است که سهمیه آن شرکت را تا زمان ارائه مستندات کافی تعلیق کند.

    برچسب ها