عصر خودرو

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خبر داد

صادرات تجهیزات نفتی ایرانی به کشورهای منطقه

عصر بازار- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به آغاز فعالیت مرکز توسعه سرمایه گذاری و فناوری در کیش، از تلاش این مرکز برای ایجاد همکاری بین شرکت های داخلی و خارجی خبر داد و گفت: تجهیزاتی که با همکاری این شرکت ها ساخته می شود، علاوه بر استفاده داخلی،به کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

صادرات تجهیزات نفتی ایرانی به کشورهای منطقه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رضا خیامیان  با تاکید بر اینکه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از انجام هرگونه اقدامی در جهت حمایت از ساخت داخل رضایت دارد، اظهار کرد:هدف این انجمن رانت نیست، این انجمن به دنبال این نیست که مصرف کننده حتما کالاهای ایرانی را با کیفیت پایین خریداری کند، اما اعتقاد دارد کالاهایی که از نظر کیفیت با نمونه خارجی مطابقت می کند و سازنده آن بتواند همه موارد را رعایت کند، باید از داخل خریداری شود.

    وی از همکاری شرکت های ایرانی با خارجی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت خبر داد و گفت:یکی از اهداف ما این است که شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی برای ساخت تجهیزات با کیفیت همکاری کنند تا شرکت های داخلی با انتقال تکنولوژی که به آن ها انجام می شود در اشل بین المللی قرار بگیرند تا نه تنها نیازهای صنعت نفت را تامین کنند بلکه قادر باشند به منطقه نیز صادرات داشته باشند.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه پساتحریم فضای تعامل با خارجی ها را در کشور فراهم کرده است، اظهار کرد: در راستای ایجاد فضای مذکور، دو الی سه هفته پیش مرکزی در کیش به نام "مرکز توسعه سرمایه گذاری و فناوری" راه اندازی شد که از ماه جاری آغاز به کار کرده است. این مرکز تلاش می کند تا شرایط مذاکره و تشکیل جلسه شرکت های داخلی و خارجی را فراهم کند تا سرمایه گذاری‌های مشترک صورت بگیرد و تجهیزاتی که تولید می شود در داخل و خارج مورد استفاده قرار بگیرد.

    صادرات تجهیزات نفتی به کشورهای همسایه

    خیامیان در ادامه با اشاره به صادرات تجهیزات نفتی به کشورهای همسایه گفت: وظیفه شرکت های خارجی انتقال تکنولوژی و ماشین آلات به ایران و وظیفه شرکت های ایرانی ایجاد بسترهای تولید از جمله کارخانه است. در حال حاضر نیز اکثر واحدها دارای کارخانه هستند، در این شرایط می توان تجهیزات تولید شده را به کشورهای منطقه صادر کنیم. آذربایجان، ترکمنستان، عراق، کشورهایی هستند که می توان تجهیزات نفتی را به آن ها صادر کنیم که در این میان، بازار عراق بزرگترین بازار محسوب می شود.

    وی با بیان اینکه اکثر کشورها برای همکاری با ایران در زمینه ساخت تجهیزات نفتی اعلام آمادگی کرده اند، توضیح داد: یک شرکت آلمانی تولید لوله نفتی و یک شرکت فرانسوی برای همکاری با شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرده اند، همچنین با یک شرکت هلندی مذاکره کره ایم و با صنایع نفت و معدن ایتالیا تفاهم نامه امضا کرده ایم. از سوی دیگر با شیرسازهای ایتالیا برای انتقال تجارب مذاکره شده و با شرکت های کره ای در زمینه های مختلف مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به ممنوعیت واردات 60 قلم کالای صنعت نفت اظهار کرد: واردات این کالاها برای شرکت های دولتی ممنوع شده است و پیمانکاران خصوصی می‌توانند این کالاها را خریداری کند. البته هنوز راهکارهای نظارت برای این کار وجود ندارد و باید ایجاد شود. البته کارفرماها و شرکت ها اعلام کرده اند که این کالاها خریداری نشود و این دستور باید رعایت شود زیرا حتما سازندگان ایرانی توانایی ساخت کالاهای مذکور را دارند و کیفیت کالایی که می سازند مشابه نمونه خارجی آن است.

    خیامیان تاکید کرد: ما به عنوان سازندگان تجهیزات وظیفه داریم که روز به روز دانش خود را ارتقا دهیم، کیفیت را بالا ببریم و کالا در زمان مقرر تحویل دهیم. از طرف دیگر در حال حاضر تعداد بیشماری فارغ التحصیل بیکار در جامعه وجود دارد که صنعت نفت می تواند بسیاری از این فارغ التحصیلان را جذب کند و تجهیزاتی که مورد نیاز صنایع نفت کشور است داخل کشور تولید شود.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجهیزات سازهای کشور یکی از گروه هایی هستند که خدمت زیادی به صنعت نفت در دوران تحریم کردند، افزود:تجهیزات سازهای صنعت نفت در دوران تحریم تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تامین کردند و در این راستا مشکلات زیادی هم پیدا کردند. زیرا در آن دوران قیمت ارز سه برابر شد و امکان جا به جایی پول بین ایران و کشورهای خارجی وجود نداشت. در حال حاضر دولت انتظار داریم دست تجهیزات داران را بگیرد زیرا اگر این تجهیزات در کشور تولید نشود ایران باید تجهیزات را با چند برابرقیمت از کشورهای خارجی بخرد.

    برچسب ها